Kolejny szynobus w Wielkopolsce
inforail
01.04.2007 20:29
Kolejny szynobus w Wielkopolsce
W poniedziałek, 19 marca br. o godz. 13.00. na peronie I Dworca Głównego w Poznaniu odbyło się przekazanie do eksploatacji kolejnego autobusu szynowego wykonanego przez Zakłady PESA w Bydgoszczy na zamówienie Zarządu Województwa Wielkopolskiego. W uroczystości udział wziął m.in. Marszałek Marek Woźniak.
Szynobus SA 132-008, to kolejny, trzynasty już pojazd, a czwarty wyprodukowany przez PESĘ, który Zarząd Województwa przekazał w użytkowanie spółce PKP Przewozy Regionalne. Został on zakupiony w ramach projektu SPOT ‑Zakup 8 sztuk autobusów szynowych przeznaczonych do wykonywania regionalnych przewozów pasażerskich. Tym samym rozpoczęta została realizacja kontraktu zawartego w grudniu 2006 r. –Wszystkie pojazdy przekażemy do końca lutego 2008 roku. Trzy trafią do Wielkopolski już w maju – mówi Tomasz Zaboklicki, prezes bydgoskiej PESY. Łączna wartość kontraktu to 60,5 mln złotych. 25 milionów przekaże Unia Europejska. W stosunku do poprzedniej wersji SA132 został zmieniony design wnętrza oraz bryły zewnętrznej. Na miejscach siedzących ten autobus szynowy może przewieźć 175 osób, a łącznie do 300 osób. Trzy następne pojazdy trafią do obsługi połączeń kolejowych już w maju, a zakończenie kontraktu nastąpi do końca bieżącego roku. Wówczas to po wielkopolskich torach jeździć będzie już 20 szynobusów. Po uroczystości nowo oddany autobusem szynowym udał się w jazdę promocyjną na trasie Poznań – Czerwonak – Poznań. Na co dzień będzie on jeździł na linii z Poznania do Wągrowca i Wolsztyna.
Dane techniczne SA132
Producent
|
PESA Bydgoszcz
|
Maksymalna prędkość konstrukcyjna
|
140 km/h
|
Maksymalna prędkość eksploatacyjna
|
120 km/h
|
Całkowita długość/szerokość/wysokość
|
41700 / 2890 / 4135 mm
|
Masa służbowa
|
75 t (77,5 t)
|
Dopuszczalna masa całkowita
|
99 t
|
Ilość miejsc siedzących/stojących
|
175/300
|
Moc zespołu napędowego
|
500 kW (700 kW)
|
Hamulec zasadniczy/postojowy pneumatyczny
|
retander / sprężynowy
|
Układ osi
|
B’2’B’
|
Długość ze zderzakami
|
41700 mm
|
Typ silnika
|
6H1800 MTU
|
Liczba i moc silników
|
2 x 350 kW
|
Więcej z Działu Kontrakty
PESA z idealną ofertą dla Polregio
09.04.2024
Parowóz Px29-1704 potrzebuje naprawy P5
04.04.2024
Polregio chce zmodernizować SA108-006
03.04.2024
Podkarpackie bez nowych ezt-ów
28.03.2024
Do kupienia EN57-935
11.03.2024
Więcej z Działu Pasażer
Więcej z Działu Prawo
Duża kasa w pociągu z Ukrainy
03.04.2024
PKP trafią do Ministerstwa Infrastruktury
07.03.2024
RegioJet niezadowolony z decyzji UTK
05.03.2024
Sabotaż na linii kolejowej. Jest śledztwo
27.02.2024
Kradli i wpadli. Udana interwencja SOK
19.01.2024
Gruba kasa w pociągu z Ukrainy
04.01.2024
Nie warto grozić kierownikowi pociągu!
19.12.2023
Więcej rządowej kasy na kolej
15.11.2023
Więcej z Działu Przewoźnicy
Więcej z Działu Producenci
Więcej lokomotyw PESA Gama w Cargounit
14.12.2023
Griffin pojechał 240 km/h [FILM]
27.10.2023
12 lokomotyw EURO9000 dla Alpha Trains
25.10.2023
Więcej z Działu Infrastruktura
Bezpieczniej na linii Rail Baltica
10.04.2024
Dworzec w biurowcu. W Słupsku
26.03.2024
Okrąglak ocalony od zapomnienia
21.03.2024