TransInfo Archiwum|Inforail|Przewoźnicy|Kolejny szynobus dla Kolei Mazowieckich w listopadzie, następne w przyszłym roku
Kolejny szynobus dla Kolei Mazowieckich w listopadzie, następne w przyszłym roku
inforail
19.06.2013 13:03
Kolejny szynobus dla Kolei Mazowieckich w listopadzie, następne w przyszłym roku
Jeszcze w tym roku na mazowieckie tory wyjedzie kolejny szynobus w barwach Kolei Mazowieckich. Tym razem będzie to skład wyprodukowany przez nowosądecki NEWAG. Pojazd zostanie skierowany do obsługi linii Tłuszcz –Warszawa Wschodnia –Siedlce –Czeremcha. Koszt inwestycji wyniesie ponad 12,6 mln zł. Środki na ten cel pochodzić będą: 5,3 mln zł z budżetu województwa mazowieckiego (w ramach funduszu kolejowego), a 7,2 mln zł z budżetu państwa. Umowę w tej sprawie podpisali marszałek Adam Struzik, wicemarszałek Krzysztof Grzegorz Strzałkowski oraz prezes zarządu firmy NEWAG S.A.
To już piąty szynobus, który zasili tabor Kolei Mazowieckich. Nowoczesny pojazd zastąpi wyeksploatowane, sprowadzone z Niemiec, składy na linii Tłuszcz –Warszawa Wschodnia –Siedlce –Czeremcha. Nowy szynobus będzie dwuczłonowy. 45-metrowy pojazd spalinowy pomieści jednorazowo około 250 pasażerów. Znajdzie się w nim 116 stałych miejsc siedzących. Będzie klimatyzowany, a z myślą o rodzicach z małymi dziećmi zostaną w nim zamontowane przewijaki dla niemowląt. Pojazd zostanie także dostosowany do potrzeb osób niepełnosprawnych. Znajdzie się w nim również miejsce do przewożenia rowerów. W trosce o bezpieczeństwo podróżnych przewidziano instalację monitoringu. Dodatkowym udogodnieniem dla maszynisty mają być kamery spełniające funkcje lusterek bocznych oraz kamery czołowe. Szynobus będzie także posiadał wbudowany system zliczania pasażerów, GPS oraz czujniki dymu z sygnalizacją pożarową. W kabinie maszynisty zainstalowany zostanie system rozgłoszeniowy umożliwiający porozumiewanie się z pasażerami.
Zakup nowego szynobusu dla Kolei Mazowieckich to koszt 12 622 620 zł, z czego środki z budżetu województwa (w ramach funduszu kolejowego) wyniosą 5 328 510 zł, a z rezerwy celowej budżetu państwa 7 293 750 zł. Wykonawcą pojazdu będzie firma NEWAG S.A. Nowy szynobus powinien być gotowy do 30 listopada 2013 r.
Jak wspomnieliśmy będzie to już piąty szynobus, który w ciągu ostatnich trzech lat wyjedzie na mazowieckie tory. W latach 2011-2012 na ten cel samorząd Mazowsza przeznaczył ponad 11,7 mln zł. W 2014 roku planowany jest zakup kolejnych dwóch sztuk jednoczłonowych spalinowych autobusów szynowych. Szacowany koszt inwestycji to około 11,5 mln zł netto. Poza tym, w latach 2007-2013 Koleje Mazowieckie wzbogaciły się m.in. o 10 elektrycznych zespołów trakcyjnych (181,7 mln zł –środki pochodziły z budżetu województwa mazowieckiego), 11 piętrowych wagonów sterowniczych i 26 piętrowych wagonów środkowych typu push-pull (254,1 mln zł, z czego ponad 219 mln zł z budżetu województwa mazowieckiego, resztę stanowiła dotacja z budżetu państwa), 11 lokomotyw do składów w systemie push-pull (206,3 mln zł, z czego dofinansowanie unijne w ramach RPO WM wyniosło 79 mln zł, pozostała część pochodziła z budżetu województwa mazowieckiego), a także 16 ezt (395,1 mln zł, z czego dofinansowanie unijne w ramach POIiŚ wyniosło ponad 175,7 mln zł, pozostała część pochodziła z budżetu województwa mazowieckiego). Również w kolejnych latach Samorząd Województwa Mazowieckiego planuje szereg inwestycji mających na celu poprawę jakości taboru spółki. Wśród nich znajdują się m.in.: zakup 20 sztuk nowych piętrowych wagonów, 2 wagonów sterowniczych oraz 2 lokomotyw do składów pociągów typu push-pull, 12 nowoczesnych pięcioczłonowych ezt-ów, a także 10 dwuczłonowych ezt-ów.
Oprócz wzbogacania taboru samorząd Mazowsza przeznacza także środki na modernizacje dotychczasowych składów –w latach 2007-2011 ponad 207 mln zł, z czego 83 mln zł to dotacja unijna w ramach RPO WM, pozostała część pochodziła z budżetu województwa. Tego typu inwestycje planowane są również na kolejne lata. W 2014 r. zostanie przeprowadzona modernizacja ezt-ów jeżdżących w obrębie aglomeracji warszawskiej (258,6 mln zł, z czego 124,05 mln to dotacja unijna w ramach POIiŚ), a w 2015 r. pojazdów wożących pasażerów w ruchu aglomeracyjnym i regionalnym (195,13 mln zł, z czego 93,6 mln zł to dotacja unijna w ramach POIiŚ). Ponadto na 2015 r. zaplanowano rozbudowę baz utrzymaniowo-naprawczych.
Więcej z Działu Kontrakty
PESA z idealną ofertą dla Polregio
09.04.2024
Parowóz Px29-1704 potrzebuje naprawy P5
04.04.2024
Polregio chce zmodernizować SA108-006
03.04.2024
Podkarpackie bez nowych ezt-ów
28.03.2024
Do kupienia EN57-935
11.03.2024
Więcej z Działu Pasażer
Więcej z Działu Prawo
Duża kasa w pociągu z Ukrainy
03.04.2024
PKP trafią do Ministerstwa Infrastruktury
07.03.2024
RegioJet niezadowolony z decyzji UTK
05.03.2024
Sabotaż na linii kolejowej. Jest śledztwo
27.02.2024
Kradli i wpadli. Udana interwencja SOK
19.01.2024
Gruba kasa w pociągu z Ukrainy
04.01.2024
Nie warto grozić kierownikowi pociągu!
19.12.2023
Więcej rządowej kasy na kolej
15.11.2023
Więcej z Działu Przewoźnicy
Więcej z Działu Producenci
Więcej lokomotyw PESA Gama w Cargounit
14.12.2023
Griffin pojechał 240 km/h [FILM]
27.10.2023
12 lokomotyw EURO9000 dla Alpha Trains
25.10.2023
Więcej z Działu Infrastruktura
Bezpieczniej na linii Rail Baltica
10.04.2024
Dworzec w biurowcu. W Słupsku
26.03.2024
Okrąglak ocalony od zapomnienia
21.03.2024