Kolejny odcinek Rail Baltica z pozwoleniem na budowę
Wojewoda podlaskiwydał w środę pozwolenie na budowę 23-km odcinka Szepietowo-Łapymiędzynarodowej trasy kolejowej Rai Baltica. Kończą się procedury pozwoleniowena podlaski odcinek trasy Czyżew-Białystok. Trwa już modernizacja linii odstrony Czyżewa.
Wojewoda Bohdan Paszkowski poinformował, że w najbliższymczasie będą jeszcze wydane pozwolenia na stację Białystok, układ dworcowy wŁapach i cała procedura wydawania pozwoleń będzie zakończona.
Wojewoda wyjaśnił, że odcinek trasy kolejowej, któregodotyczy wydane w środę pozwolenie zaczyna się za Szepietowem i prowadzi do Łap.”To jest odcinek długi, bardzo istotny” – mówił Paszkowski.
Będzie przebudowanych pięć stacji kolejowych, przebudowanacała infrastruktura torowa tak, by po zakończeniu prac w układzie torowym,podtorzu, pociągi pasażerskie mogły tamtędy jeździć z maksymalną prędkością200km/h, a towarowe 160 km/h – przypomniał wojewoda. Wyjaśnił, że w związku ztym przebieg linii będzie „prostowany”, będzie poprawiona tzw.geometria toru, będzie wzmocniona nośność, podtorze. Prace obejmą takżewszystkie instalacje techniczne związane z koleją. W decyzji są też”wstępne elementy” dotyczące bezpiecznych, bezkolizyjnych przejazdów,układu drogowego w miejscach, gdzie drogi krzyżują się z torami. Przewidzianesą wiadukty lub przejazdy podziemne.
Na przebudowanych stacjach ma się zmienić układ peronów,obiekty będą nowoczesne wyposażone w wiele rozwiązań elektronicznych,automatycznych, związanych także z bezpieczeństwem wchodzenia na perony. Będziezdemontowany stary i powstanie w to miejsce nowy wiadukt na terenie gminySokoły.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
„W zasadzie można powiedzieć, że prawie cała trasa jestjuż objęta pozwoleniami, czy (…) będzie objęta pozwoleniami na budowę” -powiedział wojewoda Paszkowski.
70 km odcinek Czyżew-Białystok znajduje się na trasieWarszawa-Białystok. To odcinek międzynarodowej trasy Rail Baltica. Mazowieckieodcinki zmodernizowano w poprzednich latach. We wrześniu PKP PLK od Czyżewarozpoczęło prace na podlaskim odcinku trasy. Prace będą kosztować ok. 3,5 mldzł. Ok. 3 mld z tej kwoty pochodzi z UE z programu CEF – Łącząc Europę.
PKP PLK informowały wcześniej, że inwestycja ma być gotowa w2024 r. Według zapowiedzi, po zakończeniu prac, podróż koleją z Białegostoku doWarszawy będzie trwać krócej niż półtorej godziny.(PAP)