Kolejne cztery projekty wycofane z programu Kolej plus
Wideokonferencja PKP Polskich Linii Kolejowych z wnioskodawcami Programu Kolej Plus, była czwartym spotkaniem nt. realizacji II etapu naboru.
Tematem dominującym był zakres wstępnych studiów planistyczno – prognostycznych oraz wymiana informacji o stanie dotychczasowych działań. PLK wspierają merytorycznie wnioskodawców Programu, który ma zwiększyć dostępność kolei.
Co się dzieje z projektami?
Na koniec lutego, ze złożonych 75 wniosków, 59 jest na etapie przygotowań do ogłoszenia postępowania przetargowego, dotyczącego wstępnego studium planistyczno – prognostycznego (opracowywany jest opis przedmiotu zamówienia przez samorządy). Dla 15 projektów ogłoszono postępowanie przetargowe. Na projekt „Kolej w Kozienicach - likwidacja regionalnego wykluczenia komunikacyjnego” została podpisana umowa z wykonawcą na opracowanie studium. Wnioskodawcy poinformowali, że dla 48 przedsięwzięć w budżecie na 2021 r., jest zabezpieczenie finasowania na opracowanie wstępnych studiów planistyczno – prognostycznych.
– Liczna obecność wnioskodawców na spotkaniach organizowanych przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. pokazuje zainteresowanie i zaangażowanie w kolejny etap Programu Kolej Plus. Cykliczne spotkania pozwalają wyjaśniać wątpliwości i ułatwiają przygotowywanie niezbędnych dokumentów. Jest już jedna podpisana umowa na opracowanie wstępnego studium wykonalności, a dla 15 projektów ogłoszono postępowania przetargowe – powiedział Ireneusz Merchel, prezes Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.
79 projektów w II etapie, 4 wycofane
Do II etapu Programu Kolej Plus zakwalifikowało się 79 projektów. Na koniec lutego br. procedowanych jest 75 zadań. Cztery zgłoszenia zostały wycofane przez wnioskodawców: „Budowa przystanku Mysłowice Północ na istniejącej linii 138 jako usprawnienie kolejowego połączenia Katowice – Nowy Bieruń (Oświęcim)”, „Rewitalizacja linii kolejowej na odcinku Konstancin Jeziorna – Nowa Iwiczna”, „Odbudowa linii kolejowej na odcinku Sokołów Podlaski – Małkinia” oraz „Budowa peronu pasażerskiego w m. Brzezówka gm. Tarnowiec”.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
W drugim etapie samorządy mają 12 miesięcy na opracowanie wstępnego studium planistyczno-prognostycznego. Aby wypracować jednolity standard koncepcji, samorządy będą pracowały na udostępnionych przez PLK dokumentach przetargowych dla inwestycji punktowych lub liniowych.
Ponadto wnioskodawcy pozyskają niezbędne dokumenty, opinie oraz wnioski z konsultacji społecznych. Istotne będzie także przedłożenie dokumentu potwierdzającego zabezpieczenie finansowania minimum 15-proc. kosztów kwalifikowalnych inwestycji oraz deklaracji właściwego organizatora przewozów odnośnie uruchomienia i finansowania przewozów min. 4 pary pociągów przez 5 lat. Po tym etapie projekty będą podlegały ocenie wielokryterialnej, której wynikiem będzie utworzenie listy rankingowej projektów i kwalifikacja ich do realizacji w Programie Kolej Plus.
Program Kolej Plus zaplanowano do realizacji do 2028 roku. Jego realizacja wpłynie na poprawę warunków życia mieszkańców i wzrost atrakcyjności wielu regionów Polski. Będący pod egidą Ministerstwa Infrastruktury Program jest wart 6,6 mld zł, w tym 5,6 mld zł stanowią środki Budżetu Państwa i ok. 1 mld środki jednostek samorządu terytorialnego. Program przyczyni się do eliminowania wykluczenia komunikacyjnego poprzez zapewnienie lepszego dostępu do kolei.