Kolejka zębata w Budzie świętuje 150-lecie
Zabytkowa kolejkazębata w Budapeszcie, którą można wjechać na Górę Zamkową, obchodzi wponiedziałek 150. rocznicę otwarcia. W momencie swego powstania uchodziła zabardzo nowoczesną konstrukcję.
Kolejka zębata, której wagoniki kursują między pl. AdamaClarka w Budzie przy moście Łańcuchowym a pl. Jerzego w pobliżu ZamkuKrólewskiego, początkowo miała napęd parowy. W 1870 roku istniała tylko jednapodobna kolejka w Europie – w Lyonie.
Trasa kolejki mierzy 95 metrów, a różnica poziomów międzyobiema stacjami wynosi 50 m.
Podczas II wojny światowej, w 1944 roku, kolejka uległapoważnemu uszkodzeniu, gdy w górną stację i znajdujący się tam wagonik trafiłabomba. Została odbudowana dopiero w latach 80., gdyż po wojnie postanowionozapewnić pasażerom transport autobusowy na Górę Zamkową.
Oba wagoniki kolejki zostały gruntownie odnowione w 2009roku. Obecnie ma ona napęd elektryczny.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Kolejka co roku przewozi od 500 tys. do miliona osób. Wobecnej postaci pozwala na jazdę z prędkością 3 m/s, ale pod koniec lat 80. naprośbę pasażerów dwukrotnie spowolniono jej bieg, gdyż stanowi dziś atrakcjęturystyczną.
Z okazji rocznicy w poniedziałek umieszczono na pl. Clarkapamiątkową tablicę.
„