Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Kolejka zębata w Budzie świętuje 150-lecie

inforail
03.03.2020 09:45

Zabytkowa kolejkazębata w Budapeszcie, którą można wjechać na Górę Zamkową, obchodzi wponiedziałek 150. rocznicę otwarcia. W momencie swego powstania uchodziła zabardzo nowoczesną konstrukcję.

Kolejka zębata, której wagoniki kursują między pl. AdamaClarka w Budzie przy moście Łańcuchowym a pl. Jerzego w pobliżu ZamkuKrólewskiego, początkowo miała napęd parowy. W 1870 roku istniała tylko jednapodobna kolejka w Europie – w Lyonie.

Trasa kolejki mierzy 95 metrów, a różnica poziomów międzyobiema stacjami wynosi 50 m.

Podczas II wojny światowej, w 1944 roku, kolejka uległapoważnemu uszkodzeniu, gdy w górną stację i znajdujący się tam wagonik trafiłabomba. Została odbudowana dopiero w latach 80., gdyż po wojnie postanowionozapewnić pasażerom transport autobusowy na Górę Zamkową.

Oba wagoniki kolejki zostały gruntownie odnowione w 2009roku. Obecnie ma ona napęd elektryczny.

Kolejka co roku przewozi od 500 tys. do miliona osób. Wobecnej postaci pozwala na jazdę z prędkością 3 m/s, ale pod koniec lat 80. naprośbę pasażerów dwukrotnie spowolniono jej bieg, gdyż stanowi dziś atrakcjęturystyczną.

Z okazji rocznicy w poniedziałek umieszczono na pl. Clarkapamiątkową tablicę.