Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Kolejka z Bytomia na razie nie jeździ, w niedzielę można zwiedzić jej bazę

inforail
07.06.2020 09:45

W związku z pandemiąkoronawirusa na razie nie jest znana dokładna data rozpoczęcia regularnychsezonowych kursów popularnej wśród mieszkańców Górnego Śląska kolejkiwąskotorowej z Bytomia do Miasteczka Śląskiego. Na razie, w niedzielę, będziemożna zwiedzić jej bazę.

Poinformowało o tym w sobotę Stowarzyszenie GórnośląskichKolei Wąskotorowych (SGKW) które, będąc operatorem kolejki, co roku uruchamiakursy według wakacyjnego rozkładu jazdy. Dotąd oznaczało to przejazdy wweekendy i święta na całej, liczącej ok. 21 km trasie – od końca czerwca dowrześnia. W ub. roku kolejka ruszyła już nawet regularnie z początkiem czerwca.

Co roku pociągi są też uruchamiane w święto Szlaku ZabytkówTechniki Woj. Śląskiego – Industriadę, w tym roku przełożone z 6 czerwca nawrzesień. Obowiązuje wówczas specjalny rozkład, umożliwiający przejazdy międzycentrum Bytomia i ważnymi punktami Szlaku: bazą SGKW w bytomskiej dzielnicyKarb, Elektrociepłownią Szombierki, a także Zabytkową Kopalnią Srebra wtarnogórskiej dzielnicy Repty.

Według szacunków SGKW, podczas ubiegłorocznej Industriadyprzez stację w Karbiu przewinęły się ponad 4 tys. zwiedzających. Stowarzyszenieuruchomiło 22 pociągi pod nazwą INDUexpress, praktycznie wszystkie miały ponad100-procentowe obłożenie. Na stacji w Karbiu przewodnicy SGKW oprowadzali grupychcące poznać zachowany dorobek i wysłuchać historii tej kolei.

W tym roku SGKW na bieżąco relacjonuje postępy pracutrzymaniowych, prowadzonych mimo epidemii zarówno przy taborze, jak i naszlaku. Z końcem maja podało, że jeżeli wszystko pójdzie dobrze, uruchomiponownie swoje pociągi pod koniec czerwca. Parę dni temu zaprosiło natomiast naniedzielę, dzień po niedoszłym głównym dniu Industriady, na zwiedzanie swojejstacji.

W Karbiu przewodnicy SGKW będą oprowadzali chcących poznaćzachowany dorobek i wysłuchać historii kolei. Przewodnik będzie czekał wokolicy nastawni przy ul. Reja o godzinie 12.00, 13.30 oraz 15.00. Należydotrzeć na miejsce we własnym zakresie. Wstęp jest wolny, nie trzeba sięzapisywać, należy zakrywać twarz wchodząc do pomieszczeń oraz przy gromadzeniusię zwiedzających.

Ten sezon kolejki, podobnie jak w ub. latach, powinien teżzostać znów przedłużony dzięki „Srebrnemu pociągowi”. To wspólna ofertaniedzielnych wycieczek z Katowic do Zabytkowej Kopalni Srebra, przygotowanaprzez Koleje Śląskie, SGKW oraz Stowarzyszenie Miłośników Ziemi Tarnogórskiej.Z jednego biletu na przejazd pociągiem normalnym i wąskotorowym oraz nazwiedzanie kopalni w ub. roku można było korzystać od października do grudnia.

Górnośląskie Koleje Wąskotorowe (GKW), których jedną zpozostałości jest właśnie kolejka, od połowy XIX w. były kluczowym elementemsystemu transportowego w okręgu przemysłowym. Setki kilometrów torów orozstawie 785 mm łączyły większość kopalń, hut, fabryk i elektrowniaglomeracji, służąc lokalnemu transportowi ładunków masowych i półfabrykatów.

Pod koniec ub. wieku zarządzające GKW Polskie KolejePaństwowe utraciły wąskotorowych kontrahentów i zlikwidowały znaczną częśćsieci. W 2002 r. rolę głównego właściciela GKW przejął samorząd Bytomia, aoperatorem ocalałej linii Bytom-Miasteczko Śl. zostało Stowarzyszenie. Wostatnich latach tabor kolejki jest sukcesywnie remontowany. Jesienią 2013 r.świętowano 160-lecie GKW.(PAP)