Kolejka z Bytomia na razie nie jeździ, w niedzielę można zwiedzić jej bazę
W związku z pandemiąkoronawirusa na razie nie jest znana dokładna data rozpoczęcia regularnychsezonowych kursów popularnej wśród mieszkańców Górnego Śląska kolejkiwąskotorowej z Bytomia do Miasteczka Śląskiego. Na razie, w niedzielę, będziemożna zwiedzić jej bazę.
Poinformowało o tym w sobotę Stowarzyszenie GórnośląskichKolei Wąskotorowych (SGKW) które, będąc operatorem kolejki, co roku uruchamiakursy według wakacyjnego rozkładu jazdy. Dotąd oznaczało to przejazdy wweekendy i święta na całej, liczącej ok. 21 km trasie – od końca czerwca dowrześnia. W ub. roku kolejka ruszyła już nawet regularnie z początkiem czerwca.
Co roku pociągi są też uruchamiane w święto Szlaku ZabytkówTechniki Woj. Śląskiego – Industriadę, w tym roku przełożone z 6 czerwca nawrzesień. Obowiązuje wówczas specjalny rozkład, umożliwiający przejazdy międzycentrum Bytomia i ważnymi punktami Szlaku: bazą SGKW w bytomskiej dzielnicyKarb, Elektrociepłownią Szombierki, a także Zabytkową Kopalnią Srebra wtarnogórskiej dzielnicy Repty.
Według szacunków SGKW, podczas ubiegłorocznej Industriadyprzez stację w Karbiu przewinęły się ponad 4 tys. zwiedzających. Stowarzyszenieuruchomiło 22 pociągi pod nazwą INDUexpress, praktycznie wszystkie miały ponad100-procentowe obłożenie. Na stacji w Karbiu przewodnicy SGKW oprowadzali grupychcące poznać zachowany dorobek i wysłuchać historii tej kolei.
W tym roku SGKW na bieżąco relacjonuje postępy pracutrzymaniowych, prowadzonych mimo epidemii zarówno przy taborze, jak i naszlaku. Z końcem maja podało, że jeżeli wszystko pójdzie dobrze, uruchomiponownie swoje pociągi pod koniec czerwca. Parę dni temu zaprosiło natomiast naniedzielę, dzień po niedoszłym głównym dniu Industriady, na zwiedzanie swojejstacji.
W Karbiu przewodnicy SGKW będą oprowadzali chcących poznaćzachowany dorobek i wysłuchać historii kolei. Przewodnik będzie czekał wokolicy nastawni przy ul. Reja o godzinie 12.00, 13.30 oraz 15.00. Należydotrzeć na miejsce we własnym zakresie. Wstęp jest wolny, nie trzeba sięzapisywać, należy zakrywać twarz wchodząc do pomieszczeń oraz przy gromadzeniusię zwiedzających.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Ten sezon kolejki, podobnie jak w ub. latach, powinien teżzostać znów przedłużony dzięki „Srebrnemu pociągowi”. To wspólna ofertaniedzielnych wycieczek z Katowic do Zabytkowej Kopalni Srebra, przygotowanaprzez Koleje Śląskie, SGKW oraz Stowarzyszenie Miłośników Ziemi Tarnogórskiej.Z jednego biletu na przejazd pociągiem normalnym i wąskotorowym oraz nazwiedzanie kopalni w ub. roku można było korzystać od października do grudnia.
Górnośląskie Koleje Wąskotorowe (GKW), których jedną zpozostałości jest właśnie kolejka, od połowy XIX w. były kluczowym elementemsystemu transportowego w okręgu przemysłowym. Setki kilometrów torów orozstawie 785 mm łączyły większość kopalń, hut, fabryk i elektrowniaglomeracji, służąc lokalnemu transportowi ładunków masowych i półfabrykatów.
Pod koniec ub. wieku zarządzające GKW Polskie KolejePaństwowe utraciły wąskotorowych kontrahentów i zlikwidowały znaczną częśćsieci. W 2002 r. rolę głównego właściciela GKW przejął samorząd Bytomia, aoperatorem ocalałej linii Bytom-Miasteczko Śl. zostało Stowarzyszenie. Wostatnich latach tabor kolejki jest sukcesywnie remontowany. Jesienią 2013 r.świętowano 160-lecie GKW.(PAP)
„