Koleje Śląskie z nową myjką automatyczną

inforail
26.10.2018 15:20

Z końcem październikaw bazie Kolei Śląskich przy ulicy Raciborskiej w Katowicach rozpoczęła pracęnowa przejezdna myjka automatyczna do czyszczenia taboru kolejowego.

Tym samym w Kolejach Śląskich kończy się era ręcznego myciapojazdów – nowa myjka powinna znacząco zwiększyć możliwości czyszczenia pojazdówśląskiego przewoźnika. Na pierwszy rzut oka myjka Kolei Śląskich możeprzypominać instalacje, które znamy z myjni samochodowych. Podobnie jak przymyciu aut, tak i tutaj praca opiera się na kilku bramkach czyszczących –odpowiedzialnych m.in. za wstępne zmywanie kurzu, nakładanie chemii, mycie ipłukanie. Inna jest już jednak skala całego urządzenia – bowiem w przypadkuKolei Śląskich długość stanowiska myjącego wynosi ponad 40 metrów, a jegominimalne moce przerobowe – 750 metrów w ciągu doby. Nie bez znaczenia jestoczywiście fakt, że myjka pozwala na czyszczenie pojazdu przy czynnej siecitrakcyjnej – jest to bardzo istotny aspekt, ponieważ umożliwia samodzielny ipłynny przejazd mytego pojazdu przez poszczególne bramki czyszczące. Wartośćinwestycji to ok. 1,3 mln zł. Wykonawcą projektu jest polska firma Sultof Sp. zo.o., która specjalizuje się w sprzedaży i instalacji myjni do różnego rodzajupojazdów.

– Budowa własnego systemu myjącego znacząco poprawi naszemożliwości zewnętrznego czyszczenia pojazdów. Do tej pory pudła pojazdów byłyczyszczone ręcznie w Katowicach lub, z przerwami, na myjni PrzewozówRegionalnych w Częstochowie – mówi Wojciech Dinges, prezes Zarządu KoleiŚląskich. Realizowana inwestycja otwiera nowy rozdział w temacie czyszczenianaszych pojazdów. Nowa myjka daje możliwość pracy przez całą dobę, oczywiściebędzie uruchamiana w miarę zjeżdżania wyznaczonych do mycia pojazdów. Dziękitemu systemowi nasi pracownicy będą mogli w jeszcze większym stopniu skupić sięna czynnościach wewnątrz pojazdów lub na doczyszczaniu detali najtrudniejszychw myciu – tłumaczy.

Nowa myjka została tak zaprojektowana, by umożliwiałaczyszczenie różnego rodzaju taboru – będzie to możliwe dzięki systemowiregulacji szczotek, które automatycznie dopasują się do wymiarów danegopojazdu. Koleje Śląskie przy realizacji inwestycji nie zapomniały również owartościach proekologicznych. Stanowisko myjące jest oczywiście wyposażone wsystem odprowadzania ścieków, a stosowane środki chemiczne będą podlegaćbiodegradacji.

– Bardzo się cieszymy, że Koleje Śląskie wybrały nasz systemTHOR, który spełnia najwyższe standardy technologiczne i ekologiczne, adodatkowo – co napawa nas szczególną dumą – jest w całości dziełem polskichkonstruktorów – mówi Piotr Bratkowski, prezes Zarządu Sultof Sp. z o.o.Zastosowane w systemie THOR rozwiązania konstrukcyjne i specjalistyczneoprogramowanie pozwalają dopasować pracę myjki do wymogów konkretnego klienta ido specyfiki danego taboru (pociągi, tramwaje, metro), co pozwala zazapewnienie optymalnego efektu mycia wszystkich rodzajów pojazdów szynowych.Mamy nadzieję, że nasza myjka będzie długo i skutecznie służyć Kolejom –dodaje.

Warto przy tym dodać, że to nie jedyna istotna inwestycjapodjęta ostatnio przez Koleje Śląskie. Przy ulicy Raciborskiej kończą sięrównież prace związane z termomodernizacją budynków, a hala utrzymaniowaprzewoźnika wzbogaciła się w sztywną sieć przestawną. Dzięki realizacji tegoprojektu operacyjna przepustowość hali wzrasta. Dotąd 2 z 4 torów byłyniezelektryfikowane i przeznaczone dla dłuższych napraw – są wyposażone wsuwnicę, zapadnię i podnośniki pojazdów. Suwnica dotąd była przeszkodą welektryfikacji torów w jej obrębie. Obecnie jeden z tych torów będzie mógł byćwykorzystywany bez utraty wcześniejszych możliwości do krótkich czynnościutrzymaniowo-naprawczych. Dzięki nowoczesnemu systemowi sieci przestawnejpojazdy będą mogły wjeżdżać do hali napraw samodzielnie, zatem dużo szybciej i bezdodatkowych czynności łączeniowych i organizacyjnych. Sztywna sieć trakcyjnajest po użyciu automatycznie przestawiana, tak by nie stanowiła przeszkody wdalszych pracach naprawczych związanych z koniecznością użycia suwnicy. Siećtrakcyjna przestawna Kolei Śląskich jest drugą tego typu konstrukcją w Polsce inajnowocześniejszą w skali kraju. Wartość tej inwestycji to również rządmiliona zł.

W przyszłości spółka bierze pod uwagę także budowę w pełnizautomatyzowanej zamkniętej myjni. Jest to jednak plan na dalsze lata, ponieważwymaga budowy odrębnego obiektu, co na obecnym etapie byłoby trudne doprzeprowadzenia – m.in. ze względu na fakt, że Koleje Śląskie na obecną chwilęnie są jeszcze właścicielem bazy przy ulicy Raciborskiej.

Wybrane parametry techniczne myjkiprzejazdowej KŚ:

· długośćstanowiska ponad 40 metrów

· system pracy24 godziny na dobę

· minimalnaprzepustowość – 10 pojazdów typu 22WE (długość 75 metrów) na dobę

· trzy paryszczotek pionowych i jedna para szczotek skośnych

· siładosunięcia szczotek regulowana automatycznie w zależności od typu pojazdu

·zabezpieczenie przed zamarzaniem poprzez automatyczne usuwanie wody zinstalacji

· możliwośćmycia i przemieszczania czyszczonego pojazdu przy czynnej sieci trakcyjnej