Koleje Śląskie z dwoma zmodernizowanymi ezt-ami

inforail
14.09.2012 14:37

Koleje Śląskie podpisały umowę na 2 zmodernizowane ezt-y. Do podpisania dokumentów doszło dzisiaj w południe w siedzibie Kolei Śląskich w Katowicach. Oferta NEWAG-u (w konsorcjum w ING Lease) była jedyną, jaka wpłynęła do rozstrzygniętego przed miesiącem przetargu na dostawę w formie leasingu finansowego 2 zmodernizowanych, 4-członowych EZT. Wartość złożonej oferty opiewa na kwotę niespełna 34,44 mln zł. Pierwszy z zamówionych pojazdów ma zostać dostarczony do końca listopada, drugi – do końca grudnia br. Płatność będzie rozłożona na 84 raty leasingowe, po spłacie których pojazdy staną się własnością Kolei Śląskich.
Umowa dotyczy dostarczenia gruntownie zmodernizowanych 4-członowych elektrycznych zespołów trakcyjnych (EZT) typu EN71. Są one odmianą używanych już przez Koleje Śląskie pojazdów typu EN57AKŚ, wzbogaconych o dodatkowy człon silnikowy. Oba typy pojazdów będą miały podobny standard wyposażenia, w którym znajdzie się m.in. toaleta przystosowana do potrzeb osób niepełnosprawnych, stojaki na rowery, bezprzewodowy Internet WiFi i gniazdka elektryczne. Podobnie jak w pięciu pojazdach EN57AKŚ w przyszłości mają zostać w nich zamontowane również automaty z przekąskami i napojami.
Układ napędowy będzie wyposażony w osiem silników asynchronicznych o mocy 250 kVA każdy i parametrach zapewniających osiągnięcie przyspieszenia od 0,8 do 1,1 m/s2 oraz prędkości eksploatacyjnej min. 120 km/h. Pojazd ma także umożliwiać sterowanie wielokrotne dla dwóch połączonych zespołów – zarówno w konfiguracji dwóch EN71, jak i EN71 sprzęgniętego z EN57 – a system komputerowy ma prezentować na wyświetlaczu maszynisty adekwatne informacje na temat długości i typu składu.
Zawarcie umowy z wykonawcą to kolejny etap prac związanych z rozbudową bazy taborowej Kolei Śląskich. W poniedziałek Koleje Śląskie podpisały z bydgoską PESĄ umowę na dostawę 6 nowych EZT. We wtorek upłynął termin otwarcia ofert w ogłoszonym przez Koleje Śląskie postępowaniu na dostawę 36 modernizowanych spalinowych zespołów trakcyjnych. W związku z tym, że nie wpłynęła w nim żadna oferta, w najbliższym czasie ogłoszone zostanie ponowne postępowanie w tej sprawie. Przygotowywane są również przetargi na dzierżawę lokomotyw i wagonów.