Koleje Śląskie z dwoma zmodernizowanymi ezt-ami
Koleje Śląskie podpisały umowę na 2 zmodernizowane ezt-y. Do podpisania dokumentów doszło dzisiaj w południe w siedzibie Kolei Śląskich w Katowicach. Oferta NEWAG-u (w konsorcjum w ING Lease) była jedyną, jaka wpłynęła do rozstrzygniętego przed miesiącem przetargu na dostawę w formie leasingu finansowego 2 zmodernizowanych, 4-członowych EZT. Wartość złożonej oferty opiewa na kwotę niespełna 34,44 mln zł. Pierwszy z zamówionych pojazdów ma zostać dostarczony do końca listopada, drugi do końca grudnia br. Płatność będzie rozłożona na 84 raty leasingowe, po spłacie których pojazdy staną się własnością Kolei Śląskich.
Umowa dotyczy dostarczenia gruntownie zmodernizowanych 4-członowych elektrycznych zespołów trakcyjnych (EZT) typu EN71. Są one odmianą używanych już przez Koleje Śląskie pojazdów typu EN57AKŚ, wzbogaconych o dodatkowy człon silnikowy. Oba typy pojazdów będą miały podobny standard wyposażenia, w którym znajdzie się m.in. toaleta przystosowana do potrzeb osób niepełnosprawnych, stojaki na rowery, bezprzewodowy Internet WiFi i gniazdka elektryczne. Podobnie jak w pięciu pojazdach EN57AKŚ w przyszłości mają zostać w nich zamontowane również automaty z przekąskami i napojami.
Układ napędowy będzie wyposażony w osiem silników asynchronicznych o mocy 250 kVA każdy i parametrach zapewniających osiągnięcie przyspieszenia od 0,8 do 1,1 m/s2 oraz prędkości eksploatacyjnej min. 120 km/h. Pojazd ma także umożliwiać sterowanie wielokrotne dla dwóch połączonych zespołów – zarówno w konfiguracji dwóch EN71, jak i EN71 sprzęgniętego z EN57 – a system komputerowy ma prezentować na wyświetlaczu maszynisty adekwatne informacje na temat długości i typu składu.
Zawarcie umowy z wykonawcą to kolejny etap prac związanych z rozbudową bazy taborowej Kolei Śląskich. W poniedziałek Koleje Śląskie podpisały z bydgoską PESĄ umowę na dostawę 6 nowych EZT. We wtorek upłynął termin otwarcia ofert w ogłoszonym przez Koleje Śląskie postępowaniu na dostawę 36 modernizowanych spalinowych zespołów trakcyjnych. W związku z tym, że nie wpłynęła w nim żadna oferta, w najbliższym czasie ogłoszone zostanie ponowne postępowanie w tej sprawie. Przygotowywane są również przetargi na dzierżawę lokomotyw i wagonów.