Koleje Śląskie podsumowały 2018 rok. Milion pasażerów więcej!

inforail
18.01.2019 07:51

W 2018 roku z ofertyKolei Śląskich skorzystało prawie 17 milionów podróżnych. W porównaniu z rokiemubiegłym oznacza to wzrost liczby pasażerów o prawie 7,5 %. Dodatkowopaździernik 2018 był najlepszym miesiącem w całej historii spółki.

Pod względem popularności pierwsze miejsce spośród liniiobsługiwanych przez Koleje Śląskie niezmiennie zajmuje trasa Częstochowa –Katowice – Gliwice. Wysoko plasują się również pociągi do Rybnika iBielska-Białej, a w okresie atrakcyjnym turystycznie – do Wisły. Co istotne, owyraźnym wzroście zainteresowania można mówić również w przypadku linii, którewcześniej cieszyły się mniejszą popularnością – jak np. połączenia z Cieszynemczy pociągi na linii Oświęcim – Katowice – Bytom – Tarnowskie Góry – Lubliniec,a także Lubliniec – Częstochowa.

– Bardzo dziękujemy naszym pasażerom za coraz większezaufanie i zainteresowanie ofertą Kolei Śląskich. Ten wzrost oznacza, że naszedziałania przynoszą pożądany skutek – a nie jest łatwo przekonać do komunikacjipublicznej osoby, które kiedyś już się do niej zraziły lub odwrotnie, nigdywcześniej nie rozważały jej jako potencjalnego środka transportu. Tego typuproces wymaga naprawdę długofalowych działań, jak miało to miejsce np. wprzypadku relacji Katowice – Bytom – Tarnowskie Góry. Kiedyś tą liniąpodróżowało wąskie grono pasażerów, obecnie, po zmianie cennika i dogęszczeniusiatki połączeń, mamy komplety pasażerów – mówi Wojciech Dinges, prezes ZarząduKolei Śląskich. – Podobnie po remoncie dworca i linii do Cieszyna pasażerowiebardzo chętnie korzystają z połączeń kolejowych, zwłaszcza nowszymi pojazdami.O bardzo zwiększonej liczbie połączeń na obszarze Rybnika i Wodzisławia itamtejszym wspólnym bilecie kolejowo-autobusowym też możemy mówić w kategoriachsukcesu – dodaje.

– Spółka od dłuższego czasu ma stabilną sytuację finansową,przy niezmiennym od kilku lat poziomie dofinansowania przez Województwo, Spółkawspólnie z Właścicielem wykonuje swoje podstawowe zadania, poprawia ofertęprzewozową oraz realizuje ambitne plany inwestycyjne. – mówi Renata Szczygieł,wiceprezes Zarządu Kolei Śląskich. – Nasze działania w znacznej mierze udająsię wskutek zaangażowania pracowników Spółki, za co serdecznie dziękujemy –dodaje.

Tak duży, prawie 7,5 procentowy wzrost liczby pasażerówKolei Śląskich, nie jest wynikiem samego wzrostu pracy eksploatacyjnej, gdyż tazwiększyła się w roku 2018 o ok. 3%. Reszta to rezultat propasażerskich działańprzewoźnika. Dla porównania obecny rozkład jazdy na rok 2019 to kolejne prawie7% pociągokilometrów więcej w przypadku połączeń na Śląsku i ponad 50% więcej,jeśli chodzi o połączenia w Małopolsce.

W 2018 wdrożone zostały także nowe rozwiązania w zakresiefinansowania przewozów kolejowych – mowa tu o połączeniach uruchamianych przezKoleje Śląskie w relacji Wodzisław Śląski – Rybnik. Rozpoczęto także współpracęz innymi przewoźnikami w kierunku wdrażania Wspólnego Biletu oraz podpisanoumowę z Metropolią, w wyniku której w 2019 wprowadzone zostaną wspólne biletymiesięczne. Z myślą o pasażerach Spółka zakupiła również defibrylatory, które zkońcem 2018 roku pojawiły się na pokładach pociągów Kolei Śląskich.

Liczne akcjepromocyjne

W ramach starań o pozyskiwanie nowego klienta Koleje Śląskiewprowadzają akcje promocyjne, często dedykowane konkretnym grupom. Od dwóch latprzewoźnik stara się np. zachęcać studentów pierwszego roku, by w drodzepomiędzy uczelnią a miejscem zamieszkania wybrali pociąg. Kampania najwyraźniejprzynosi swoje efekty, jeśli weźmiemy pod uwagę, że duża część studentówpozostaje korzystając z biletów miesięcznych w kolejnych miesiącach, zaś wpaździerniku Koleje Śląskie przewiozły ok. 1,7 miliona osób, co stanowinajlepszy wynik w całej historii spółki.

W 2018 roku Koleje Śląskie szczególnie mocno przekonywały doprzesiadki na transport kolejowy również kierowców – w ramach kampanii EKO Rokw każdą trzecią środę miesiąca mogli oni podróżować pociągami KŚ bezpłatnie,zamiast biletu okazując ważny dowód rejestracyjny. Łącznie z takiej propozycjiskorzystało ponad 26 000 podróżnych. Podobne rozwiązania śląski przewoźnikoferuje również w dni o pogorszonej jakości powietrza oraz w ramach obchodówEuropejskiego Dnia bez Samochodu.

W ramach EKO Roku pojawiły się także Rodzinne Niedziele. Tąakcją Koleje Śląskie chciały dotrzeć do rodzin, zachęcając je do aktywnegospędzania czasu i korzystania z atrakcji województwa śląskiego – oczywiścieprzy wykorzystaniu transportu kolejowego. W każdą pierwszą niehandlowąniedzielę miesiąca rodzice mogli korzystać z pociągów KŚ bezpłatnie, biletwystarczyło kupić jedynie dla dziecka. W tym przypadku zainteresowanie akcjąrównież można mierzyć w tysiącach – łącznie skorzystało z niej prawie 25 000 osób.

– Warto zwrócić uwagę, że takie kampanie jako EKO Rokzmierzają nie tylko do promowania konkretnej oferty Kolei Śląskich, ale równieżdo kształtowania pewnego rodzaju wzorców podróżniczych. Wierzymy, że grupa osób(w tym dzieci i młodzieży) korzystających na co dzień z innych form komunikacjimogła dzięki temu przekonać się „na własnej skórze”, że transport kolejowy bywawygodnym, ekologicznym i ekonomicznym środkiem podróży. – tłumaczy prezesDinges. – Również na rozpoczynający się rok mamy przewidziane działaniazmierzające do tego, by promować z jednej strony transport publiczny, a zdrugiej wspólne spędzanie czasu i poznawanie walorów naszego regionu. Tym razemplanujemy, by rok 2019 przebiegał w naszej spółce pod znakiem kultury –chcielibyśmy, by nasze pociągi były medium przybliżającym różnego rodzajuatrakcje kulturalne, z których czasami dosyć trudno skorzystać z racjiodległości. Jednocześnie mamy nadzieję również wprowadzić różnego rodzajuniespodzianki z zakresu historii – pamiętamy o stuleciach Powstań Śląskich –literatury czy muzyki w przestrzeń naszych pociągów. – zapowiada.

Inwestycje w zapleczei tabor

Nie bez znaczenia na wzrost atrakcyjności transportukolejowego pozostają z pewnością również inwestycje w nowoczesny tabor. KolejeŚląskie wspólnie z Województwem Śląskim realizują w tym zakresie istotnezamówienie na nowe pojazdy, których producentem jest bydgoska Pesa. Obecnie wśląskich barwach kursuje już 14 nowych pojazdów z tej dostawy, wkrótce zjawisię na Śląsku pozostałe 7 pojazdów. Po zakończeniu tego kontraktu większośćparku taborowego Kolei Śląskich będą stanowić nowoczesne pojazdy typu Elf,Flirt i Impuls.

Rok 2018 był też czasem kilku istotnych zmian w zapleczutechnicznym przewoźnika. Zbudowano przejezdną myjkę automatyczną, któraznacząco zwiększyła możliwości Kolei Śląskich w zakresie zewnętrznegoczyszczenia pojazdów. Działająca od października ub.r. myjka ma przepustowośćminimum 10 pojazdów na dobę. Jesienią zbudowano również sztywną siećprzestawną, która znacząco zwiększa operacyjną przepustowość hali. Tourządzenie jest drugą, a zarazem najnowocześniejszą tego typu konstrukcją wPolsce. Warto również dodać, że pod koniec pierwszego półrocza 2019 r.przewoźnik zostanie wyposażony w nowoczesny symulator kabiny maszynisty, gdyżtreningi osób prowadzących pociągi w warunkach symulowanych utrudnień,przeszkód lub awarii wchodzą obligatoryjnie do kanonu działań zapewniającychbezpieczeństwo na kolei.