Koleje Śląskie: EZT-y tańsze niż składy wagonowe
inforail
09.12.2013 10:17
Koleje Śląskie: EZT-y tańsze niż składy wagonowe
Należące do samorządu woj. śląskiego Koleje Śląskie zmniejszają swoje miesięczne straty. We wrześniu wyniosły one niespełna 1 mln zł, a w październiku ponad 700 tys. zł – poinformował PAP w piątek marszałek woj. śląskiego Mirosław Sekuła.
Według wcześniejszych informacji w czerwcu przewoźnik stracił 2,3 mln zł, w lipcu – 1,9 mln zł, a w sierpniu – niespełna 1,5 mln zł. Zmniejszenie w ostatnich miesiącach 2013 r. strat do zera zakłada wdrażany w spółce program naprawczy. Wskutek fatalnych wyników w pierwszych pięciu miesiącach br. (średnio miesięcznie spółka traciła wtedy 9-11 mln zł) tegoroczna strata Kolei Śląskich ma przekroczyć 60 mln zł. Na taką wartość właściciel przygotowuje się, zapewniając odpowiednie – zapobiegające ewentualnej upadłości spółki – podwyższenie kapitału zakładowego.
8 grudnia ub.r. Koleje Śląskie blisko sześciokrotnie zwiększyły liczbę obsługiwanych pociągów, przejmując całość kolejowych przewozów pasażerskich w województwie. Popełnione przy tym błędy organizacyjne oraz braki w kadrach i taborze poskutkowały chaosem na torach i zakończyły się dymisją zarządu spółki oraz marszałka woj. śląskiego.
Po tych problemach spółka najpierw unormowała kursowanie pociągów, a potem, wobec szybkiego narastania strat, w kolejnych miesiącach zaczęła wprowadzać program naprawczy. Władze województwa oczekują, że dzięki niemu w 2014 r. spółka wyjdzie na zero lub na minimalny plus.
8 grudnia ub.r. Koleje Śląskie blisko sześciokrotnie zwiększyły liczbę obsługiwanych pociągów, przejmując całość kolejowych przewozów pasażerskich w województwie. Popełnione przy tym błędy organizacyjne oraz braki w kadrach i taborze poskutkowały chaosem na torach i zakończyły się dymisją zarządu spółki oraz marszałka woj. śląskiego.
Po tych problemach spółka najpierw unormowała kursowanie pociągów, a potem, wobec szybkiego narastania strat, w kolejnych miesiącach zaczęła wprowadzać program naprawczy. Władze województwa oczekują, że dzięki niemu w 2014 r. spółka wyjdzie na zero lub na minimalny plus.
Na razie Koleje Śląskie przygotowują się do obsłużenia nowego rozkładu jazdy od 15 grudnia. Zakłada on nieznaczny wzrost tzw. pracy przewozowej (o ok. 4 proc.). Więcej kursów będzie m.in. na aglomeracyjnym odcinku Katowice-Gliwice, a także na połączeniach Bielsko-Biała-Katowice i Katowice-Tychy.
Na części tras pociągów będzie mniej, co już wzbudziło protesty. Swoją interpelację do marszałka ws. zmniejszenia liczby przyspieszonych kursów z Częstochowy do Katowic (z 5 do 2) przesłał w piątek mediom wojewódzki radny z Częstochowy Artur Warzocha (PiS). Ogółem liczba połączeń w relacji Częstochowa-Zawiercie spadnie z 27 do 22 par, a Zawiercie-Katowice – z 26 do 22 par.
Odrębny protest przygotowali też radni z rady Częstochowy. W przyjętym stanowisku wezwali oni Koleje Śląskie i zarząd woj. śląskiego do wycofania się z ograniczeń na trasie Częstochowa-Katowice, a także z zawieszenia kursów na remontowanej trasie Częstochowa-Lubliniec (jeździły tam 3 pary pociągów).
Na części tras pociągów będzie mniej, co już wzbudziło protesty. Swoją interpelację do marszałka ws. zmniejszenia liczby przyspieszonych kursów z Częstochowy do Katowic (z 5 do 2) przesłał w piątek mediom wojewódzki radny z Częstochowy Artur Warzocha (PiS). Ogółem liczba połączeń w relacji Częstochowa-Zawiercie spadnie z 27 do 22 par, a Zawiercie-Katowice – z 26 do 22 par.
Odrębny protest przygotowali też radni z rady Częstochowy. W przyjętym stanowisku wezwali oni Koleje Śląskie i zarząd woj. śląskiego do wycofania się z ograniczeń na trasie Częstochowa-Katowice, a także z zawieszenia kursów na remontowanej trasie Częstochowa-Lubliniec (jeździły tam 3 pary pociągów).
Aby zrealizować nowy rozkład jazdy, spółka potrzebuje 47 składów plus 12-15 sztuk w rezerwie. Do niedawna – w ramach długookresowych umów – przewoźnik dysponował 43 pociągami. We wrześniu ogłosił jednak dwa przetargi na roczną dzierżawę łącznie 18 używanych pociągów elektrycznych. W obu tych już zakończonych (5 listopada i 4 grudnia) postępowaniach, zaakceptowano jedyne oferty, złożone przez Przewozy Regionalne.
Jeśli Kolejom Śląskim nie udałoby się pozyskać wszystkich zakładanych pociągów, plan rezerwowy zakładał dalsze wykorzystywanie na wybranych liniach drogo wynajmowanych składów lokomotyw z wagonami. Jak podkreślają przedstawiciele samorządu woj. śląskiego, nawet względnie drogie dzierżawienie pociągów elektrycznych okazuje się tańsze niż wynajem składów z wagonami.
Marszałek Sekuła przekazał PAP w piątek, że trwa procedura podpisywania umów na przyszłoroczne przewozy z przewoźnikami kolejowymi. Łącznie na sfinansowanie przewozów wykonywanych w 2014 r. przez Koleje Śląskie (trasy przede wszystkim w obrębie regionu) i Przewozy Regionalne (część tzw. połączeń stykowych – międzywojewódzkich) samorząd woj. śląskiego przewidział ok. 180 mln zł, z czego ok. 150 mln zł dla Kolei Śląskich.
Projekt umowy z Przewozami Regionalnymi został w tym tygodniu jednostronnie podpisany przez przedstawicieli samorządu i wysłany do władz tej spółki. W środę jej rada nadzorcza dała zielone światło dla podpisania go przez zarząd. Gdy to nastąpi, zarząd woj. śląskiego ma też podpisać wynegocjowaną już dwuletnią umowę z Kolejami Śląskimi.
Jeśli Kolejom Śląskim nie udałoby się pozyskać wszystkich zakładanych pociągów, plan rezerwowy zakładał dalsze wykorzystywanie na wybranych liniach drogo wynajmowanych składów lokomotyw z wagonami. Jak podkreślają przedstawiciele samorządu woj. śląskiego, nawet względnie drogie dzierżawienie pociągów elektrycznych okazuje się tańsze niż wynajem składów z wagonami.
Marszałek Sekuła przekazał PAP w piątek, że trwa procedura podpisywania umów na przyszłoroczne przewozy z przewoźnikami kolejowymi. Łącznie na sfinansowanie przewozów wykonywanych w 2014 r. przez Koleje Śląskie (trasy przede wszystkim w obrębie regionu) i Przewozy Regionalne (część tzw. połączeń stykowych – międzywojewódzkich) samorząd woj. śląskiego przewidział ok. 180 mln zł, z czego ok. 150 mln zł dla Kolei Śląskich.
Projekt umowy z Przewozami Regionalnymi został w tym tygodniu jednostronnie podpisany przez przedstawicieli samorządu i wysłany do władz tej spółki. W środę jej rada nadzorcza dała zielone światło dla podpisania go przez zarząd. Gdy to nastąpi, zarząd woj. śląskiego ma też podpisać wynegocjowaną już dwuletnią umowę z Kolejami Śląskimi.
Więcej z Działu Kontrakty
PESA z idealną ofertą dla Polregio
09.04.2024
Parowóz Px29-1704 potrzebuje naprawy P5
04.04.2024
Polregio chce zmodernizować SA108-006
03.04.2024
Podkarpackie bez nowych ezt-ów
28.03.2024
Do kupienia EN57-935
11.03.2024
Więcej z Działu Pasażer
Więcej z Działu Prawo
Duża kasa w pociągu z Ukrainy
03.04.2024
PKP trafią do Ministerstwa Infrastruktury
07.03.2024
RegioJet niezadowolony z decyzji UTK
05.03.2024
Sabotaż na linii kolejowej. Jest śledztwo
27.02.2024
Kradli i wpadli. Udana interwencja SOK
19.01.2024
Gruba kasa w pociągu z Ukrainy
04.01.2024
Nie warto grozić kierownikowi pociągu!
19.12.2023
Więcej rządowej kasy na kolej
15.11.2023
Więcej z Działu Przewoźnicy
Więcej z Działu Producenci
Więcej lokomotyw PESA Gama w Cargounit
14.12.2023
Griffin pojechał 240 km/h [FILM]
27.10.2023
12 lokomotyw EURO9000 dla Alpha Trains
25.10.2023
Więcej z Działu Infrastruktura
Bezpieczniej na linii Rail Baltica
10.04.2024
Dworzec w biurowcu. W Słupsku
26.03.2024
Okrąglak ocalony od zapomnienia
21.03.2024