Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Koleje Śląskie dostaną 221M. W formie aportu

inforail
18.02.2013 11:09

Marszałek Mirosław Sekuła zapowiedział pierwsze działania finansowe na rzecz poprawy sytuacji w Kolejach Śląskich. Złożył też wniosek do prokuratury przeciwko byłemu zarządowi spółki.
Minione dwa lata dla Kolei Śląskich zakończyły się stratami. Rok 2011 zamknął się stratą 6 mln zł. Bilans na 2012 nie jest jeszcze zamknięty. Mimo, że do listopada spółka odnotowała wynik dodatni w kwocie około 3,5 mln zł to kryzys w grudniu, po objęciu wszystkich połączeń w województwie, może w ostatecznym rozrachunku okazać się dotkliwy dla finansów Kolei Śląskich. Według szacunków miniony rok może dla przewoźnika zamknąć się stratą na poziomie 6-10 mln zł. To spowodowało sytuację, że zobowiązania za minione dwa lata oraz za 2013 rok prawdopodobnie przekroczą kapitał zakładowy spółki, który wynosi 15 mln zł. Dlatego Zarząd Województwa zdecydował się na przekazanie w formie aportu pojazdu szynowego o wartości ok. 11 mln zł – poinformował marszałek Mirosław Sekuła. Tym pojazdem ma być zakupiony w połowie grudnia 2012 z budżetu Województwa Śląskiego trójczłonowy spalinowy zespół trakcyjny typu 221M.
Zarząd Województwa skieruje także na najbliższe posiedzenie Sejmiku projekt uchwały o udzieleniu spółce pożyczki krótkoterminowej w wysokości około 6 mln zł. Ma ona zapewnić spółce zachowanie płynności finansowej. Jednocześnie Koleje Śląskie zostały zobowiązane do przygotowania programu naprawczego. Myślę, że te działania doprowadzą do ustabilizowania sytuacji finansowej spółki – zaznaczył Mirosław Sekuła.
Marszałek Województwa Śląskiego złożył do Prokuratury Okręgowej w Katowicach zawiadomienie o podejrzeniu popełnienia przestępstwa przez zarząd spółki Koleje Śląskie. Nadużycie posiadanych uprawnień i niedopełnienie obowiązków przez Zarząd Kolei Śląskich oraz wyrządzenie szkody majątkowej spółce oraz Samorządowi Województwa Śląskiego to główne zarzuty, które znalazły się we wniosku. Zostały one wysunięte na podstawie analizy danych bilansu spółki za ostatni rok obrotowy i zakresu zobowiązań zaciągniętych przez Zarząd Kolei Śląskich na podstawie umów przewozowych. Składając zawiadomienie, marszałek oparł się także na wynikach „Analizy przyczyn występowania problemów z realizacją rozkładu jazdy 2012/2013 w Kolejach Śląskich sp. z o.o.’.
Za główną przyczynę kryzysu na torach uznano przede wszystkim brak odpowiedniego taboru, ale także m.in. zbędny rozrost kadry kierowniczej, zbyt ambitny rozkład jazdy (zbyt krótkie przejścia), braki kadrowe – szczególnie zbyt małą liczbę maszynistów, powierzenie wielu istotnych zadań kompetencyjnych podmiotom zewnętrznym oraz wysoką awaryjność taboru.
W uzasadnieniu wniosku podkreślono ponadto krótkowzroczną politykę poprzedniego Zarządu Spółki. „Pomimo tego, że członkowie Zarządu Spółki dysponowali informacjami świadczącymi o znacznym ryzyku związanym z podjęciem decyzji o zwiększeniu obsługi przez Spółkę kolejowych linii komunikacyjnych w województwie śląskim, zostały podjęte decyzje gospodarcze skutkujące powstaniem wielomilionowego deficytu na działalności spółki oraz powstaniem zadłużenia, którego pokrycie nie wydaje się możliwe środkami, jakimi dysponuje spółka, a także z budżetu Województwa – tak obecnie jak i w przyszłych okresach działalności spółki’ – czytamy w uzasadnieniu.
Obecnie trudno w sposób kompleksowy i jednoznaczny wskazać wielkość szkody wyrządzonej wskutek błędnych decyzji gospodarczych Zarządu Kolei Śląskich, jednak szacowane straty finansowe ciągle rosną i mogą być podstawą do stwierdzenia, iż została wyrządzona znaczna szkoda majątkowa, która może zostać wyrównana w procesie odszkodowawczym.