Koleje Śląskie do Bohumina autobusem. Przez miesiąc
Część nowych połączeń Kolei Śląskich do czeskiego Bohumina -od strony Katowic i Rybnika – przez pierwszy miesiąc obowiązywania nowegorozkładu jazdy obsłużą autobusy. Powodem są problemy z urządzeniami naprzejazdach wyremontowanej linii Rybnik-Chałupki.
Koleje Śląskie poinformowały w komunikacie, że są gotowe douruchomienia zapowiedzianych wcześniej pociągów z Katowic do Bohumina wraz zwejściem w życie nowego rozkładu 13 grudnia. Jednak wobec niewykonania wterminie prac remontowo-modernizacyjnych przez wykonawcę – hiszpańską firmęRubau – zarządca infrastruktury, czyli spółka PKP Polskie Linie Kolejowe, natrzy dni przed planowanym wznowieniem ruchu nie wyraził na to zgody.
Jacek Karniewski z zespołu prasowego PKP PLK poinformowałPAP w piątek, że mimo wcześniejszych zapowiedzi uruchomienia ruchu na linii 158wraz z nowym rozkładem jazdy, uniemożliwiły to problemy z nowymi urządzeniamisterującymi zainstalowanymi na przejazdach kolejowo-drogowych.
Karniewski podkreślił, że PLK objęły inwestycję szczególnymmonitoringiem, zwłaszcza na ostatnim etapie prac, gdyż montaż urządzeństerujących na przejazdach (?), nie przebiegał właściwie”. „Wykonawcadeklarował ukończenie robót w sposób umożliwiający bezpieczną eksploatacjęlinii, jednak nie dotrzymał składanych obietnic (?). Firma nie sprostałazadaniu, pomimo wsparcia PLK istotnie wykraczającego poza zwykłe relacjekontraktowe” – zaznaczył przedstawiciel spółki.
PLK argumentują, że nie mogły zgodzić się na uruchomieniepociągów przy nie w pełni działającej sygnalizacji, szczególnie na linii, gdzieod kilkunastu miesięcy nie kursowały pociągi.
„Bezpieczeństwo jest sprawą absolutnie priorytetową.PLK dały czas wykonawcy na nadgonienie harmonogramu, zapewniając dodatkowewsparcie organizacyjne. (?) Prace na linii będą kontynuowane do momentuosiągnięcia warunków umożliwiających w pełni bezpieczną eksploatację. PLKzakładają, że ruch na odcinku Rybnik-Chałupki zostanie wznowiony 18 stycznia.Wobec nierzetelnego wykonawcy wyciągnięte zostaną wszystkie przewidziane umowąkonsekwencje finansowe” – przekazał Karniewski.
Zgodnie z podpisanym w połowie października porozumieniemKolei Śląskich z Kolejami Czeskimi (České Dráhy – ČD), część dotychczasowychkursów samorządowego przewoźnika do Wodzisławia Śląskiego została wraz zwprowadzanym 13 grudnia nowym rozkładem jazdy wydłużona do Chałupek lubczeskiego Bohumina.
Koleje Śląskie m.in. zaplanowały obiegi swoich pojazdów izamówiły trasy dla pociągów, uzgodniły z zarządcą infrastruktury rozkład jazdyi porozumiał się z Kolejami Czeskimi w kwestii warunków oferty handlowej.
Obowiązujący od 13 grudnia rozkład jazdy na odcinkuRybnik-Chałupki przewiduje sześć par kursów w dni robocze i cztery pary w dniwolne. Na odcinku Chałupki-Bohumin przewidziano codziennie cztery pary kursów -dwie z i do Katowic oraz dwie z i do Raciborza.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Mimo trudności związanych z infrastrukturą kolejową popolskiej stronie, Koleje Śląskie wykonają przewozy do Bohumina zgodnie z nowymrozkładem jazdy. Część połączeń od strony Rybnika i Wodzisławia będzierealizowana zastępczą komunikacją autobusową, natomiast pociągi relacji Racibórz-Bohuminpojadą normalnie.
Koleje Śląskie akcentują, że tak w woj. śląskim, jak iczeskim kraju morawsko-śląskim będzie obowiązywała uzgodniona z ČD taryfahandlowa. Przewoźnik zamierza na bieżąco informować o możliwości uruchomieniaprzewozów pociągami. Zapowiada, że w związku z sytuacją wobec PLK „zostanąwyciągnięte konsekwencje”.
Wykonawcą wartej 178,6 mln zł (brutto) rewitalizacjipołączenia Rybnik-Chałupki (z 113 mln zł dofinansowania z UE) jest konsorcjum zliderem – polskim oddziałem hiszpańskiej firmy Rubau oraz firmami ConstruccionesRubau i Rover Alcisa.
Prace objęły m.in. kompleksową wymianę torowisk na całejtrasie (łącznie 30 km linii kolejowych nr 140 i 158), wymianę 43 rozjazdów,przebudowę 13 peronów i przystosowanie ich dla potrzeb niepełnosprawnych natrzech stacjach i sześciu przystankach; modernizację 24 przejazdów, remontobiektów inżynieryjnych, częściową przebudowę sieci trakcyjnej, a także modernizacjęurządzeń sterowania ruchem i budynków związanych z prowadzeniem ruchu pociągów.
Podczas prac rewitalizacyjnych ruch na dwutorowym odcinkumiędzy Rybnikiem a Wodzisławiem odbywał się jednym torem; prace na jednotorowymfragmencie między Wodzisławiem i Chałupkami wiązały się z jego zamknięciem dlaruchu.
„