Koleje Samorządowe – szanse i zagrożenia

inforail
03.07.2013 09:51

W Raszynie odbyła się druga edycja konferencji „Koleje Samorządowe –szanse i zagrożenia”organizowanej przez Polską Izbę Producentów Urządzeń i Usług na Rzecz Kolei. W dniach 24-25 czerwca 2013 r. do podwarszawskiej miejscowości przybyli goście i prelegenci, aby wziąć udział w spotkaniu, którego tematem przewodnim okazał się IV Pakiet Kolejowy.
Temat wiodący był tak nośny, że w wydarzeniu oprócz ekspertów wzięli udział przedstawiciele branży kolejowej, marszałkowie województw oraz przedsiębiorcy zainteresowani transportem szynowym w naszym kraju. Obszar zmian zachodzących w zakresie organizacji przewozów regionalnych i aglomeracyjnych, a także powstawania i funkcjonowania spółek samorządowych powołanych do świadczenia usług przewozowych spowodował, że sala konferencyjna była pełna podczas wystąpienia każdego prelegenta.
Zgodnie z przyjętym kilka lat temu obyczajem konferencję otworzył Dyrektor Izby Adam Musiał. Chwilę później podczas uroczystego powitania przedstawiciele Spółki Koleje Wielkopolskie Sp. z o. o. odebrali certyfikat potwierdzający przyjęcie w poczet firm członkowskich Polskiej Izby Producentów Urządzeń i Usług na Rzecz Kolei.
Kolejni prelegenci poruszali różnorodne tematy związane z szansami i zagrożeniami jakie mogą dotknąć spółki kolejowe prowadzone przez samorządy. Sesję przedpołudniową rozpoczęło wystąpienie Jakuba Kapturzaka, Zastępca Dyrektora Departamentu Transportu Kolejowego Ministerstwa Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej. Przedstawiciel resortu przedstawił możliwe niebezpieczeństwa wynikające z prac legislacyjnych wokół IV Pakietu Kolejowego. Reprezentujący z Urzędu Transportu Kolejowego wiceprezes Jakub Majewski kontynuował temat pakietu przedstawiając możliwe konsekwencje zapowiadanych zmian prawnych, na konkurencję rynku przewozów regionalnych i aglomeracyjnych. W kolejnym wystąpieniu głos zabrał Paweł Malinowski, Specjalista ds. Transportu JASPERS Polska precyzując rolę Biura w projektach dla kolei regionalnych. W wystąpieniu przedstawiciela Urzędu Marszałkowskiego Województwa Mazowieckiego w Warszawie Krzysztofa Rodziewicza, Dyrektora Departamentu Nieruchomości i Infrastruktury poznaliśmy możliwy bezpośredni wpływ IV Pakietu Kolejowego na rozwój kolei samorządowych.
O zakładzie z którego wywodził się kolejny mówca uczy się na lekcjach historii. Właśnie aspekt historyczny był fundamentem wystąpienia pana Grzegorza Sworowskiego, Kierownika Działu Marketingu i Sprzedaży z firmy H. Cegielski –Fabryka Pojazdów Szynowych Sp. z o.o. Tradycja firmy, zmiany jakie w nim nastąpiły stanowią podwaliny pod nowoczesne plany rozwojowe poznańskich zakładów i stanowią nadzieję na rynkowy sukces.
W kolejnych prelekcjach poruszono temat potrzeb podróżnych. Przedstawiciel TK Telekom Sp. z o.o. Tomasz Stachowicz, Zastępca Dyrektora, przekonywał o strategicznym znaczeniu obsługi informacyjnej podróżnych w przełożeniu na rynkowy sukces przewoźników samorządowych. Paweł Stefański, Członek Zarządu Przewozy Regionalne Sp. z o.o. wyszczególnił oczekiwania pasażerów. Podobnie Jacek Poniewierski, Prezes Zarządu Stowarzyszenia Sympatyków Komunikacji Szynowej, który wystąpił kilka chwil później kończąc pierwszy panel, podjął tematykę komfortu pasażerów. Wypisując receptę mówca poszukiwał lekarstwa, które zmyje złe odium z kolei i wywoła zadowolenie wśród podróżnych.
Chwilowym odejściem od aspektów prawnych było pokazanie kluczowych rozwiązań firmy PUT GRAW Sp. z o. o. a dotyczących stanowisk pomiaru geometrii kół taboru szynowego. Prelegentem był dr inż. Juliusz Grabczyk, Prezes wspomnianej firmy. Natomiast w kolejnym wystąpieniu głos zabrała Jolanta Dałek, Członek Zarządu Dyrektor ds. Ekonomiczno –Finansowych, Warszawska Kolej Dojazdowa Sp. z o.o. z prezentacją „Kolej Samorządowa –szansa i rozwój kolei i regionu”.
Rozpoczęcie panelu II przypadło w udziale Damianowi Grabowskiemu, Prezesowi Zarządu Arriva RP Sp. z o.o., który przedstawił wyższą jakość, niższe dofinansowanie oraz zadowolonego pasażera jako istotne atuty liberalizacji rynku. Marek Nitkowski, Członek Zarządu Koleje Wielkopolskie S.A. poruszył kwestie zintegrowanych węzłów komunikacyjnych, które są istotnym czynnikiem rozwoju kolei samorządowych zmniejszającym koszty ponoszone przez Pasażera oraz zwiększające jego wygodę. Natomiast Michał Zalewski, Dyrektor Sprzedaży, Avista Sp. z o.o., spółki z grupy Scheid &Bachmann, opowiedział o nowoczesnych kanałach sprzedaży jako źródłach dodatkowego przychodu dla przewoźników. Z oryginalną formą prezentacji wystąpił Jarosław Kuik, Dyrektor ds. Realizacji Projektu Pomorskiej Kolei Metropolitalnej S.A. Dzięki filmowej wizualizacji uczestnicy konferencji odbyli wirtualną podróż nową linią kolejową powstającą na terenie Trójmiasta.
Szanse i zagrożenia wynikające z IV Pakietu Kolejowego w stosunku do PKP Szybkiej Kolei Miejskiej w Trójmieście Sp. z o.o., usystematyzował i przedstawił Bartłomiej Buczek. Kolejną osobą zabierającą głos była Teresa Woźniak, Zastępca Dyrektora Departamentu Infrastruktury, Urzędu Marszałkowskiego Województwa Łódzkiego. Wystąpienie dotyczyło budowy systemu Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej oraz związane z przedsięwzięciem problemy. Jako ostatni prelegent wystąpił Przemysław Steiner, Kierownik Sekcji Klientów Kluczowych w Przedsiębiorstwie Usługowym POŻ-PLISZKA Sp. z o.o. Prezentacja dotycząca bezpieczeństwa pożarowego w nowoczesnych środkach transportu publicznego. Prelegent podzielił swoje wystąpienie na dwa bloki. W obu przypadkach firma pokazała możliwości, jakie oferują produkty Spółki.
Najważniejsze jednak było forum dyskusyjne „Koleje Samorządowe jako niezbędny operator kolejowy –rozwój, funkcjonalność oraz wizerunek regionu i branży kolejowej w Polsce”prowadzone przez Bartłomieja Buczka zakończyło panel II i tym samym pierwszy dzień konferencji. Czynny udział w dyskusji wzięli: Włodzimierz Wilkanowicz, Prezes Zarządu Kolei Wielkopolskich Sp. z o.o., Damian Grabowski, Jerzy Kriger, Dyrektor Departamentu Transportu, Urząd Marszałkowski Województwa Wielkopolskiego, Jarosław Kuik, Jacek Poniewierski, Teresa Woźniak, Henryk Toczydłowski, Zastępca Dyrektora Departamentu, Infrastruktury i Ochrony Środowiska. Podczas dyskusji zostały przedstawione dwie koncepcje zapatrywania się na rozwój kolei samorządowych w regionach:
– stanowisko władz samorządowych zabezpieczających transport publiczny;
– doświadczenia przewoźników świadczących usługi przewozowe.
Drugi dzień konferencji rozpoczęła prezentacja Łódzkiej Kolei Aglomeracyjna Sp. z o.o. przeprowadzona przez Krzysztofa Piotrowskiego, Pełnomocnika Zarządu ds. Systemu Zarządzania Bezpieczeństwem. Piotrowski zaprezentował zagadnienia związane z budową zaplecza techniczno-naprawczego dla Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej Sp. z o.o. Sposoby organizacji i finansowania wojewódzkich kolejowych przewozów pasażerskich przedstawił natomiast Jerzy Kriger, Dyrektor Departamentu Transportu Urzędu Marszałkowskiego Województwa Wielkopolskiego. Podobną tematykę w odniesieniu do Województwa Podlaskiego zaprezentował w swoim wystąpieniu Henryk Toczydłowski. O szansach dalszego rozwoju spółki Koleje Mazowieckie –KM opowiadał Dariusz Grajda, Członek Zarządu, Dyrektor Handlowy. Panel III kończący konferencję zamknął Bartosz Nowacki, Dyrektor Departamentu Transportu Publicznego, Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko-Pomorskiego z prezentacją dotyczącą zintegrowanych węzłów transportowych i ich strategicznego znaczenia dla przyszłości kolei.
II Konferencja „Koleje Samorządowe –szanse i zagrożenia”w opinii blisko stu uczestników stała na wysokim poziome merytorycznym. IV Pakiet Kolejowy i wszelkie jego następstwa został rozłożony na czynniki pierwsze.