Koleje piaskowe – recenzja.
inforail
23.04.2007 15:59
Koleje piaskowe – recenzja.
Od niedawna w sprzedaży znajduje się długo oczekiwany I tom „Kolei piaskowych”. Nadzwyczaj długa zwłoka wyszła jednak na dobre publikacji, gdyż autorzy mieli czas skorzystać z wszystkich podstawowych źródeł informacji, a wydawnictwo mogło solidnie przygotować książkę pod względem technicznym.
Praca opisuje dzieje jedynego w swoim rodzaju systemu kolejowego transportu szynowego, który powstał w górnośląskim zagłębiu węglowym dla dostawy piasku do zakładów górniczych. Termin „kolej piaskowa”(Sandbahn) to umowne określenie stosowane dla określenia wyspecjalizowanego, normalnotorowego systemu transportu od chwili jego pojawienia się w 1905 roku, choć „kolejami piaskowymi”były też licznie występujące koleje wąskotorowe przewożące materiał podsadzkowy.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Całość materiału podzielono na dziesięć rozdziałów głównych, z których jeden poświęcono kolejom wąskotorowym, natomiast pozostałe dotyczą kolei normalnotorowych. Te drugie początkowo powstawały niezależnie od siebie w różnych częściach zagłębia węglowego. Najpierw w Przezchlebiu i Zabrzu, później Pyskowicach, Rudzie Śląskiej, Sosnowcu, Jaworznie, Szczakowej, Dąbrowie Górniczej i wielu innych miejscach. W 1951 roku scalono pod jednym zarządem i połączono nowymi odcinkami w integralną sieć pojedyncze linie kolejowe. Natomiast 40 lat później jednolity do tej pory system podzielono organizacyjnie i własnościowo tworząc kilka niezależnych przedsiębiorstw. Narracja historyczna którą przyjęli autorzy opracowania uwzględnia więc trzy okresy, a mianowicie: do 1951 roku, lata 1951-1990 i po 1990 roku.
Treść opracowania urozmaicona jest 198 ilustracjami. Wśród nich znajdują się rysunki i dokumenty archiwalne (w tym liczne rysunki taboru), rysunki sporządzone przez autorów oraz fotografie (w większości do tej pory niepublikowane). Podczas opracowania wykorzystano 156 pozycji bibliograficznych w tym 101 dokumentów archiwalnych pochodzących z zasobów archiwów państwowych w Katowicach, Opolu i Warszawie, archiwów niektórych urzędów miast i gmin. Korzystano również z archiwów przedsiębiorstw eksploatujących współcześnie koleje piaskowe, bibliotek (w tym Głównego Instytutu Górnictwa), zbiorów prywatnych, a także z relacji wielu emerytów i pracowników kolejowych przedsiębiorstw transportowych.
Prezentowany Czytelnikowi tom pierwszy opisuje historię kolei piaskowych słowem i dokumentem, natomiast wydany w 2002 roku tom drugi jest albumem fotograficznym ukazującym tę samą historię, lecz za pomocą obrazu. Opracowanie niniejsze stanowi pierwszą próbę kompleksowego ujęcia dziejów kolei piaskowych. Do tej pory informacje związane z tym tematem ukazywały się okazjonalnie i dotyczyły tylko wybranych zagadnień.
Bardzo mocną stroną książki jest jej niezwykle profesjonalne wydanie od strony poligraficznej. Format A4, twarda, kolorowa oprawa, papier kredowy, objętość 248 stron, 198 ilustracji (w tym 84 fotografie), 25 tablic oraz streszczenie w j. niemieckim, podpisy ilustracji i tytuły tablic również w tym języku. Mimo, że cena książki wynosi ok. 80 zł, to warto mieć tę lekturę we własnej bibliotece. Książkę można kupić u wydawcy [email protected] tel. 032-4249063
Więcej z Działu Kontrakty
Rządowe wsparcie dla kolei
12.06.2006
Warszawa: Parkuj i jedź dalej koleją
02.06.2006
Szczecin: Nowe połączenia kolejowe
02.06.2006
Poznań: Kolizja szynobusu
02.06.2006
Olsztyn: Rzadki rozkład
02.06.2006
Lublin: Nad morze o tydzień szybciej
02.06.2006
Ełk: Pociąg do Suwałk
02.06.2006
I Kongres Transportu Polskiego
28.05.2006
Warszawa: Pojedziemy pociągami Flirt
26.05.2006
Warszawa: Kolej jednak trafi na parkiet
26.05.2006
Warszawa: Apartamentowce na torach
26.05.2006
Suwałki: Kolej na Suwałki
26.05.2006
Poznań: Zerowe szanse na szybką kolej
26.05.2006
Kraków: Ile pociągów pójdzie pod nóż?
26.05.2006
Kraków: Rusza „papieski pociąg”
26.05.2006
Gdańsk: Przystanek Gdańsk Śródmieście
26.05.2006
Bydgoszcz: Pięć nowych szynobusów
26.05.2006
Gdynia: Nowe wzory biletów SKM
23.05.2006
Warszawa: Uciekająca kolej przyszłości
21.05.2006
Więcej z Działu Przewoźnicy
Zielona Góra: Szynobusem do Niemiec
14.05.2009
Warszawa: Żubr wyjechał z puszczy
14.05.2009
Budapeszt: Nowy kodeks kolejowy
14.05.2009
Gdynia: Newag zmodernizuje EN71 SKM
13.05.2009
Warszawa: Noc Muzeów z PKP Intercity
13.05.2009
Poznań: Pożar wagonu z bezdomnymi
13.05.2009
Metra- królestwo wagonów galeryjnych
12.05.2009
Warszawa: Z Warsem od morza do Tatr
08.05.2009
Więcej z Działu Producenci
Szerokotorowe lokomotywy spalinowe KZ
28.04.2009
Olsztyn: Pesa dostarczy 3 nowe SZT
24.04.2009
Rosyjskie wagony pasażerskie
24.02.2009
Bydgoszcz: 2 składy ATR220 dla FNM
19.02.2009
Katowice: Awarie Flirtów
23.01.2009
Toruń: Nowe wagony z bydgoskiej PESA
23.12.2008
Opole: Dotarł kolejny autobus szynowy
22.12.2008
Autosan dla transportu kolejowego
25.11.2008
Dwutygodniowy przegląd aktualności
12.08.2008
Nowy Sącz: Kolejne 311D dla LHS
11.08.2008
Toruń: PKP CARGO WAGON z certyfikatem
23.07.2008
Więcej z Działu Infrastruktura
Sopot: PRK 7 wykona remont peronu
06.05.2009
Toruń: Rozbiórka nastawni Tr-10
16.04.2009
Katowice: Remont rozjazdu
16.04.2009
Lublin: Remont dworca Włoszczowa
20.03.2009