Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Koleje Mazowieckie z kredytem na nowy tabor i bazę w Radomiu

inforail
26.03.2018 16:26

Bank Gospodarstwa Krajowegoi PKO Bank Polski udzieliły Kolejom Mazowieckim kredytu na przeszło 1 mld zł.Pieniądze zostaną przeznaczone za zakup nowych pociągów typu „Flirt” i budowębazy w Radomiu.

Przewoźnik przypomina, że połowie stycznia br. podpisałumowę ramową z firmą Stadler na dostawę 71 elektrycznych zespołów trakcyjnych,opiewającą na ponad dwa miliardy złotych. Na realizację tej inwestycji spółkaaplikowała o środki unijne z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko2014 – 2020 w ramach konkursu zorganizowanego przez Centrum Unijnych ProjektówTransportowych. Dofinansowanie UE dla powyższych projektów przyznane zostało napoziomie 50 proc. kwoty wydatków kwalifikowalnych projektu, co daje łącznąkwotę dofinansowania w wysokości 580,25 mln zł. Dodatkowo Koleje Mazowieckieotrzymają wsparcie na zakup 6 ezt z Regionalnego Programu Operacyjnego wwysokości 96 158 600,13 zł.

– Cieszymy się, że nasze projekty zostały tak wysokoocenione przez Centrum Unijnych Projektów Transportowych. Niewątpliwie jest totakże wynik bardzo dobrego ich przygotowania. Pozyskane środki pozwolązrealizować nam nasze plany inwestycyjne zgodnie z przyjętą strategią spółki. Ichoć wsparcie Unii Europejskiej przerosło nasze oczekiwania, musimy jeszczepozyskać pozostałą część kwoty niezbędnej dla sfinansowania zakupu 71 „Flirtów”oraz budowy zaplecza technicznego w Radomiu. Dzięki ofercie banków BGK i PKO BPmożliwa będzie realizacja naszychzamierzeń – powiedział Robert Stępień, prezes zarządu Kolei Mazowieckich.

Umowa kredytowa podpisana z Bankiem Gospodarstwa Krajowego iPKO Bankiem Polskim S.A. obejmuje:

• zaciągnięcie kredytów inwestycyjnych do kwoty 714.797.502,25 zł w celu sfinansowaniakosztów zakupu 71 szt. nowych pięcioczłonowych Elektrycznych ZespołówTrakcyjnych (oraz budowę bazy utrzymaniowo-naprawczej w Radomiu,

• zaciągnięcie kredytu do kwoty 422.217.462,71 zł narefinansowanie aktualnego zadłużenia spółki.

To nie pierwsze wsparcie udzielone Kolejom przez BGK.

– Podpisana umowa jest kontynuacją współpracy Banku GospodarstwaKrajowego i Kolei Mazowieckich. Od 2014 r. wspólnie budujemy trwałe isatysfakcjonujące dla obu stron relacje, umożliwiając m.in. zakup nowoczesnegotaboru. Realizując Strategię na Rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju, aktywniewspieramy samorządy i spółki komunalne w całej Polsce, a tym samym rozwójspołeczno-gospodarczy kraju. Finansowanie samorządowych przewoźników kolejowychprzekłada się m.in. na zwiększenie komfortu podróżnych – mówił Wojciech Hann,członek zarządu BGK.

Współpracę ze spółkami samorządowymi chwali sobie równieżPKO BP.

– Cieszy nas, że możemy wspierać działalność i dalszy rozwójspółek o strategicznym znaczeniu dla polskiej gospodarki – oferując „szyte namiarę” rozwiązania finansowe. Zarówno siła kapitałowa banku, jak też kompetencjei doświadczenie zespołu przygotowującego model finansowania, pozwala nam zsukcesem uczestniczyć w ważnych dla Polski projektach. Chcemy mieć aktywnyudział w rozwoju i innowacyjności gospodarki w każdym regionie. PKO Bank Polskijest również liderem we współpracy z samorządami. Znamy ich potrzeby, specyfikędziałania i mamy świadomość dużych wymagań – dziś wśród obsługiwanych budżetówsamorządów naszymi Klientami jest połowa województw i dziewięć miastwojewódzkich – powiedział Maks Kraczkowski, wiceprezes Zarządu PKO BankuPolskiego.