Koleje Mazowieckie wykorzystują środki unijne. Efektywnie

inforail
08.05.2019 12:30

Na początku majaobchodziliśmy w Polsce 15. rocznicę przystąpienia do Unii Europejskiej, a tymsamym zyskania dostępu do środków oferowanych przez Fundusze Europejskie. Ponad1,8 miliarda złotych z Unii Europejskiej trafiło do Kolei Mazowieckich.

Od 2010 r. Koleje Mazowieckie efektywnie wykorzystują środkiunijne. Pozyskane fundusze zapewniają spółce ciągły rozwój, którego efektemjest zwiększenie standardów w sektorze pasażerskiego transportu kolejowego naMazowszu.

Łącznie do chwili obecnej Koleje Mazowieckie zawarły Umowy odofinansowanie na ponad 1,8 miliarda złotych dotacji z Funduszy Europejskich.Dzięki uzyskanym środkom finansowym

w perspektywie 2007 – 2013 było możliwe przeprowadzenie pracmodernizacyjnych taboru, a przede wszystkim – dokonanie zakupu nowych pojazdów.W trwającej perspektywie 2014-2020 spółka już zrealizowała projekt związany zmodernizacją pojazdów kolejowych, a obecnie realizuje największy w historii kolei polskiej projektzakupu 61 elektrycznych zespołów trakcyjnych typu Flirt najnowszej generacji(Stadler Polska Sp. z o.o.).

W perspektywie2007-2013 dofinansowanie dla spółki wyniosło ponad 1 mld złotych ipozyskane zostało z Regionalnego Programu Operacyjnego WojewództwaMazowieckiego oraz Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Dziękiprogramom zakupiono 73 pojazdy: 13 lokomotyw, 38 EZT i 22 wagony piętrowe. Wtym samym czasie przy unijnym wsparciu zmodernizowano ponad 60 proc.posiadanego taboru.

Ze środków pozyskanych w ramach perspektywy finansowej nalata 2014 – 2020 spółka zmodernizowała 39 sztuk EZT oraz zakupi 61 sztukpięcioczłonowych EZT. Łączne przyznane spółce dofinansowanie w perspektywie2014 – 2020 wyniesie ponad 800 mlnzłotych.

Zakup 61 pięcioczłonowych EZT dofinansowany zostanie z dwóchźródeł:

• Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014–2020,dofinansowanie zakupu 55 EZT na poziomie 50 proc. (Koleje Mazowieckie otrzymałyblisko 50 proc. środków przeznaczonych na konkurs);

• Regionalnego Programu Operacyjnego WojewództwaMazowieckiego 2014-2020, dofinansowanie zakupu 6 EZT na poziomie 79 proc.

Częścią całej inwestycji związanej z zakupem 61 EZT jestprojekt pn. „Zakup 16 sztuk nowych pięcioczłonowych Elektrycznych ZespołówTrakcyjnych”, którego dofinansowanie z POIŚ wyniesie ponad 168 mln zł. W myślRozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1303/2013 z 17 grudnia2013 r. projekt ten jest tzw. projektem „dużym” z uwagi na spełnienie dwóchkryteriów:

• wpisuje się w cel tematyczny 7 Rozporządzenia 1303/2013tj. Promowanie zrównoważonego transportu i usuwanie niedoborów przepustowości wdziałaniu najważniejszej infrastruktury sieciowej,

• koszty kwalifikowalne projektu przekraczają 75 mln EURO.

Dla takich projektów dodatkowo wymagane jest uzyskanieDecyzji Komisji Europejskiej (Decyzji KE), stanowiącej potwierdzenie wniesieniawkładu finansowego do projektu. Taką decyzję spółka otrzymała na początkukwietnia br. Uroczyste jej wręczenie miało miejsce w Brukseli. Dokumentprzekazany został przez Komisarza ds. Polityki Regionalnej na ręce PanaJarosława Orlińskiego, dyrektora Departamentu Programów InfrastrukturalnychMinisterstwa Inwestycji i Rozwoju.

Ta decyzja jest dlanas nie tylko potwierdzeniem tego, że kierunek obranej przez spółkę politykitaborowej jest właściwy, ale też i tego, że sposób jej realizacji jestskuteczny i odpowiada europejskim standardom. Nasze działania są oczywiste –poprzez naszą działalność, poprzez konsekwentne dążenie do celu zmierzamy dowprowadzania europejskich standardów pasażerskiego transportu kolejowego naMazowszu. Jest to możliwe właśnie poprzez zakup nowego taboru oraz modernizacjęstarszych pojazdów znajdujących się w parku taborowym Kolei Mazowieckich –podkreślił Robert Stępień, prezes zarządu Kolei Mazowieckich.

Warto zaznaczyć, że oprócz inwestycji w tabor spółkazrealizowała projekty związane z kapitałem ludzkim. Przy wsparciu środków zProgramu Operacyjnego Kapitał Ludzki w 2013 r.rozpoczęto projekt „Kolej na przyjazną kolej”. Głównym celem byłopodniesienie poziomu standardów obsługi podróżnych. Projekt został zrealizowanyw czterech blokach tematycznych skupiających się na podnoszeniu poziomukompetencji miękkich pracowników spółki. Z programu operacyjnego skorzystało1200 osób.