Koleje Mazowieckie wygrywają z UTK w sprawie kar za drzwi
2 grudnia br. zapadł wyrok w Sądzie Apelacyjnym, uchylającydecyzję prezesa Urzędu Transportu Kolejowego z 19 lipca 2013 roku, nakładającąna spółkę KM karę pieniężną w wysokości 435835 zł, za naruszenie zakazustosowania bezprawnych praktyk naruszających zbiorowe interesy pasażerów wtransporcie kolejowym.
Wyrokiem z 2 grudnia 2015 roku Sąd Apelacyjny w Warszawie,na skutek apelacji KM, zmienił wyrok Sądu Okręgowego w Warszawie (XVII WydziałuOchrony Konkurencji i Konsumentów)wydanego 23 października 2014 roku i tym samym uchylił decyzję PrezesaUTK z 19 lipca 2013 roku, nakładającą na spółkę KM karę pieniężną w wysokości435 835 zł za naruszenie zakazu stosowania bezprawnych praktyk naruszającychzbiorowe interesy pasażerów w transporcie kolejowym. Naruszenie polegało naniezapewnieniu podróżnym odpowiednich warunków bezpieczeństwa, poprzezwykorzystywanie pojazdów kolejowych, przeznaczonych do przewozu osób, które wczasie jazdy poruszają się z otwartymi drzwiami bocznymi.
W ustnych motywach rozstrzygnięcia Sąd Apelacyjny wskazał,że powyższa decyzja podlegała uchyleniu z uwagi na naruszenie przez Prezesa UTKprzepisów ustawy o transporcie kolejowym. Mianowicie, decyzja nakładająca karępieniężną na spółkę KM została wydana przedwcześnie, przed upływem terminu nausunięcie uchybień wyznaczonego wcześniejszą decyzją Prezesa UTK.
Wyrok jest prawomocny. Służy od niego skarga kasacyjna doSądu Najwyższego.
– Nie komentuję wyroków sądów, ale nie ukrywam, że jestemzadowolony z przeprowadzonego postępowania Sądu Apelacyjnego w tej sprawie.Usterki taboru zdarzały się, zdarzają i niestety będą się zdarzały. Ważne jestjednak, aby w sposób ciągły im zapobiegać i bezwzględnie eliminować wszelkieniedociągnięcia. Tak robimy w Kolejach Mazowieckich. Chcę też zapewnić, żebezpieczeństwo podróżnych jest w KM na pierwszym miejscu. – mówi CzesławSulima, członek zarządu spółki KM, dyrektor eksploatacyjny.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
We wszystkich pociągach Koleje Mazowieckie majązainstalowane układy uniemożliwiające maszyniście jazdę z otwartymi drzwiami, atakże układy uniemożliwiające otwarcie drzwi w trakcie jazdy. Takie rozwiązaniaposiadają także kupowane przez spółkę nowoczesne pociągi.
„