Koleje Mazowieckie rozszerzyły zakres naprawy EN57AKM
Koleje Mazowieckie poinformowały, iż zaszła koniecznośćrozszerzenia zakresu prac przy naprawach rewizyjnych jednostek EN57 AKM. 2 lutego 2015roku przewoźnik zawarł Zakładami Naprawczymi Taboru Kolejowego ,,Mińsk Mazowiecki?S. A. umowę na wykonanie 17 napraw w poziomie utrzymania P4 ezt serii EN57AKMwraz z modernizacją wszystkich składów. Po skierowaniu dwóch pierwszych pojazdówdo naprawy i dokonaniu przez wykonawcę weryfikacji stanu technicznego urządzeńnapędu ezt okazało się, że zaszła konieczność wykonania prac dodatkowych wewszystkich ośmiu silnikach trakcyjnych typu LK450X6 zamontowanych na tychpojazdach. Stwierdzono nieprawidłową wartość indukcyjności wirników trzechmaszyn, a w pozostałych ślady pęknięć pierścieni zwierających wirniki iuszkodzone pręty. Wykonanie naprawy tylko silników trakcyjnych z pierwszychdwóch pojazdów wiąże się z wykorzystaniem w początkowej fazie realizacji umowykwoty 261 158,00 zł netto, tj. 36,4 % środków finansowych, przeznaczonych nawykonanie wszystkich prac wykraczających poza stały zakres naprawy w poziomieutrzymania P4 przewidzianych dla 17 sztuk ezt serii EN57AKM. Podczas trwającejweryfikacji pierwszych dwóch pojazdów wystąpiły także inne prace dodatkowe koniecznedo wykonania. Na przeprowadzenie całości prac dodatkowych w ramach umowyzabezpieczono kwotę 717 655,00 PLN netto. Wykorzystanie ponad 36 % środkówfinansowych na pierwsze prace dodatkowe dla dwóch pierwszych pojazdów nasuwauzasadnione obawy, że kwota zabezpieczona na wykonanie wszystkich koniecznychprac dodatkowych w pozostałych 15 pojazdach będzie zdecydowanieniewystarczająca. Brak wystarczających środków z przeznaczeniem na te praceuniemożliwi wykonanie umowy podstawowej.
Jak informuje przewoźnik przygotowując materiałprzetargowy do zamówienia podstawowego oparł się o dotychczasowe doświadczeniaw zakresie wykonywania prac dodatkowych w trakcie realizacji napraw w poziomieutrzymania P4 ezt serii EN57 i kilku pojazdów EN57AKM. Dotyczy toprzewidywanego zakresu prac, ilości uszkodzeń, jak i ich kosztu. Pomiaryparametrów elektrycznych silników trakcyjnych dokonywane w warunkach sekcjinapraw i eksploatacji taboru nie wskazywały na ich uszkodzenie. Przewoźnikdodaje, że pojazdy zostały przekazane do ZNTK w stanie czynnym. Procesweryfikacji stanowiskowej dokonany po demontażu i rozmontowaniu silnikówtrakcyjnych przez wykonawcę naprawy P4 i potwierdzony przez podwykonawcęnaprawy maszyn, firmę EMIT, dokładnie zweryfikował przyjęte założenia co doilości i zakresu uszkodzeń, co w istotny sposób wpływa na koszt wykonaniawszystkich prac wykraczających poza stały zakres naprawy. Niniejszy zakresuszkodzeń był niemożliwy do przewidzenia w trakcie eksploatacji pojazdów.Dotyczy to przede wszystkim ilości i zakresu uszkodzeń silników trakcyjnych.Mając powyższe na uwadze, w celu uzyskania stanu technicznego określonego wprzepisach i warunkach technicznego odbioru ezt należy wykonać w pełnymzakresie wszystkie, pozostałe do wykonania prace dodatkowe, poprzez udzieleniedotychczasowemu wykonawcy, tj. ZNTK ,,Mińsk Mazowiecki? S. A. zamówieniadodatkowego. W związku z powyższym Koleje Mazowieckie udzieliły zamówienia wtrybie zamówienia z wolnej ręki ZNTK Mińsk Mazowieckie. Wartość dodatkowegozamówienia stanowić będzie 10,53 % wartości realizowanego zamówieniapodstawowego.