TransInfo Archiwum|Inforail|Przewoźnicy|Koleje Mazowieckie: Pienądze z droższych biletów na lepszy tabor
Koleje Mazowieckie: Pienądze z droższych biletów na lepszy tabor
inforail
16.12.2013 10:54
Koleje Mazowieckie: Pienądze z droższych biletów na lepszy tabor
1 stycznia 2014 roku ceny biletów Kolei Mazowieckich ulegną zmianie. Wprowadzenie zmian w opłatach wynika z konieczności uwzględnienia wysokości wskaźnika inflacji od czasu ostatniej podwyżki i dostosowania ich wysokości do obecnych warunków ekonomicznych.
Poprzednia podwyżka cen biletów KM miała miejsce w sierpniu 2011 roku. Dwa i pół roku temu średnioroczny wskaźnik podwyżki cen biletów wyniósł 4%. Od tego czasu do listopada 2013 roku włącznie inflacja wzrosła o 5,42%, co oznacza, że realne wpływy z tytułu sprzedaży biletów obecnie są o ponad 5% niższe niż dwa lata temu. Niemniej jednak, aby zminimalizować wzrost kosztów podróży ponoszonych przez pasażerów, spółka zdecydowała się na ograniczoną podwyżkę: wzrost cen biletów średnio o 5% kształtuje się poniżej poziomu inflacji zanotowanego od sierpnia 2011 roku.
–Podniesienie cen biletów w okresie, kiedy pasażerowie szczególnie dotkliwie odczuwają utrudnienia w kursowaniu pociągów, spowodowane licznymi modernizacjami infrastruktury kolejowej, jest decyzją trudną –przyznaje Dariusz Grajda, członek zarządu i dyrektor handlowy Kolei Mazowieckich. –Występujące odwołania czy opóźnienia pociągów KM spowodowane są jednakże w znacznej większości przez awarie infrastruktury kolejowej czy zamknięcia szlaków.
Są to przyczyny niezależne od Kolei Mazowieckich. Koszty dostępu do infrastruktury kolejowej,
mimo fatalnych warunków panujących na remontowanych liniach, nie zostały przewoźnikowi
przez zarządcę infrastruktury obniżone –dodaje Dariusz Grajda.
Tymczasem wpływy z biletów są przeznaczane w dużej mierze na opłaty za dostęp do infrastruktury kolejowej, które w przypadku Kolei Mazowieckich są pod względem wielkości drugą pozycją w wydatkach spółki. Ponadto, oprócz finansowania bieżącej działalności spółki, środki pozyskiwane ze sprzedaży biletów służą w dużej mierze pokryciu kosztów amortyzacji środków trwałych. Amortyzacja stanowiąca cash flow jest i będzie przeznaczana jako wkład własny na inwestycje i modernizacje taboru.
–Obecnie w swoim parku taborowym spółka posiada m.in. nowoczesne pociągi EN76 Elf i ER75 Flirt, autobusy szynowe i wagony piętrowe. W tym miesiącu uzupełniliśmy park taborowy Kolei Mazowieckich o kolejny nowoczesny autobus szynowy, modernizujemy 74 elektryczne zespoły trakcyjne, a w trakcie procedury przetargowej jest zamówienie na dostawę 22 nowych wagonów piętrowych typu push&pull. Dziś, dzięki wielomilionowym inwestycjom, Koleje Mazowieckie są najnowocześniejszym przewoźnikiem kolejowym w kraju pod względem posiadanego taboru –podkreśla Dariusz Grajda.
Poprzednia podwyżka cen biletów KM miała miejsce w sierpniu 2011 roku. Dwa i pół roku temu średnioroczny wskaźnik podwyżki cen biletów wyniósł 4%. Od tego czasu do listopada 2013 roku włącznie inflacja wzrosła o 5,42%, co oznacza, że realne wpływy z tytułu sprzedaży biletów obecnie są o ponad 5% niższe niż dwa lata temu. Niemniej jednak, aby zminimalizować wzrost kosztów podróży ponoszonych przez pasażerów, spółka zdecydowała się na ograniczoną podwyżkę: wzrost cen biletów średnio o 5% kształtuje się poniżej poziomu inflacji zanotowanego od sierpnia 2011 roku.
–Podniesienie cen biletów w okresie, kiedy pasażerowie szczególnie dotkliwie odczuwają utrudnienia w kursowaniu pociągów, spowodowane licznymi modernizacjami infrastruktury kolejowej, jest decyzją trudną –przyznaje Dariusz Grajda, członek zarządu i dyrektor handlowy Kolei Mazowieckich. –Występujące odwołania czy opóźnienia pociągów KM spowodowane są jednakże w znacznej większości przez awarie infrastruktury kolejowej czy zamknięcia szlaków.
Są to przyczyny niezależne od Kolei Mazowieckich. Koszty dostępu do infrastruktury kolejowej,
mimo fatalnych warunków panujących na remontowanych liniach, nie zostały przewoźnikowi
przez zarządcę infrastruktury obniżone –dodaje Dariusz Grajda.
Tymczasem wpływy z biletów są przeznaczane w dużej mierze na opłaty za dostęp do infrastruktury kolejowej, które w przypadku Kolei Mazowieckich są pod względem wielkości drugą pozycją w wydatkach spółki. Ponadto, oprócz finansowania bieżącej działalności spółki, środki pozyskiwane ze sprzedaży biletów służą w dużej mierze pokryciu kosztów amortyzacji środków trwałych. Amortyzacja stanowiąca cash flow jest i będzie przeznaczana jako wkład własny na inwestycje i modernizacje taboru.
–Obecnie w swoim parku taborowym spółka posiada m.in. nowoczesne pociągi EN76 Elf i ER75 Flirt, autobusy szynowe i wagony piętrowe. W tym miesiącu uzupełniliśmy park taborowy Kolei Mazowieckich o kolejny nowoczesny autobus szynowy, modernizujemy 74 elektryczne zespoły trakcyjne, a w trakcie procedury przetargowej jest zamówienie na dostawę 22 nowych wagonów piętrowych typu push&pull. Dziś, dzięki wielomilionowym inwestycjom, Koleje Mazowieckie są najnowocześniejszym przewoźnikiem kolejowym w kraju pod względem posiadanego taboru –podkreśla Dariusz Grajda.
Więcej z Działu Kontrakty
PESA z idealną ofertą dla Polregio
09.04.2024
Parowóz Px29-1704 potrzebuje naprawy P5
04.04.2024
Polregio chce zmodernizować SA108-006
03.04.2024
Podkarpackie bez nowych ezt-ów
28.03.2024
Do kupienia EN57-935
11.03.2024
Więcej z Działu Pasażer
Więcej z Działu Prawo
Duża kasa w pociągu z Ukrainy
03.04.2024
PKP trafią do Ministerstwa Infrastruktury
07.03.2024
RegioJet niezadowolony z decyzji UTK
05.03.2024
Sabotaż na linii kolejowej. Jest śledztwo
27.02.2024
Kradli i wpadli. Udana interwencja SOK
19.01.2024
Gruba kasa w pociągu z Ukrainy
04.01.2024
Nie warto grozić kierownikowi pociągu!
19.12.2023
Więcej rządowej kasy na kolej
15.11.2023
Więcej z Działu Przewoźnicy
Więcej z Działu Producenci
Więcej lokomotyw PESA Gama w Cargounit
14.12.2023
Griffin pojechał 240 km/h [FILM]
27.10.2023
12 lokomotyw EURO9000 dla Alpha Trains
25.10.2023
Więcej z Działu Infrastruktura
Bezpieczniej na linii Rail Baltica
10.04.2024
Dworzec w biurowcu. W Słupsku
26.03.2024
Okrąglak ocalony od zapomnienia
21.03.2024