Koleje Mazowieckie kupują aż 71 ezt-ów
Koleje Mazowieckieogłosiły długo oczekiwany przetarg na dostawę ezt-ów. Łącznie przewoźnik chcekupić 71 składów – 61 pięcioczłonowych i 10 dwuczłonowych.
Plan zakupu 71 nowych ezt obejmuje:
• 61 eztpięcioczłonowych, które zostaną skierowane głównie do obsługi połączeń wrelacjach: Warszawa – Działdowo (6 ezt), Sochaczew – Warszawa – Celestynów (12ezt), Skierniewice – Warszawa – Mińsk Mazowiecki (12 ezt), Góra Kalwaria -Czachówek – Warszawa – Modlin (15 ezt), Warszawa – Tłuszcz (16 ezt).
• 10 eztdwuczłonowych, które zostaną skierowane do obsługi połączeń Radom – Drzewica,Radom – Skarżysko-Kamienna, Radom – Dęblin czy Radom – Warka.
Przedmiotem zamówienia jest natomiast zawarcie umowy ramowej, którejcelem jest ustalenie warunków zamówień (w szczególności cen przedmiotuzamówienia), jakie mogą zostać udzielone w okresie obowiązywania umowy ramowej,zwanych dalej zamówieniami. Na podstawie umowy ramowej Zamawiający przewidujemożliwość złożenia zamówień na:
1) dostawę sześciu fabrycznie nowych pięcioczłonowychelektrycznych zespołów trakcyjnych tego samego typu, świadczenie usługserwisowych dla tych ezt-ów (przeglądy w poziomach utrzymania P1, P2, P3 zmożliwością skorzystania z prawa opcji w zakresie wykonania maksymalnie dwóchnapraw w poziomie utrzymania P4 dla każdego z tych ezt), dostawę pakietupozderzeniowego (naprawczego) dla tych ezt-ow, przeszkolenie pracowników zamawiającegoz zakresu obsługi tych ezt-ów, dostawę fabrycznie nowego kompletnegostacjonarnego symulatora jazdy dostarczonych ezt-ów, wraz z jego instalacją,uruchomieniem i przeszkoleniem pracowników,
2) dostawę dziesięciu fabrycznie nowych dwuczłonowych elektrycznychzespołów trakcyjnych tego samego typu, opartych na tej samej platformieproducenta, jak ezt-y pięcioczłonowe, o których mowa w pkt 1, świadczenie usługserwisowych dla tych ezt-ów (przeglądy w poziomach utrzymania P1, P2, P3 zmożliwością skorzystania z prawa opcji w zakresie wykonania maksymalnie dwóchnapraw w poziomie utrzymania P4 dla każdego z tych ezt-ów), dostawę pakietupozderzeniowego (naprawczego) dla tych ezt-ów, przeszkolenie pracowników zamawiającegoz zakresu obsługi tych ezt-ów,
3) dostawę dwunastu fabrycznie nowych pięcioczłonowychelektrycznych zespołów trakcyjnych tegosamego typu oraz takich samych jak EZT, o których mowa w pkt 1, świadczenieusług serwisowych dla tych ezt-ów (przeglądy w poziomach utrzymania P1, P2, P3z możliwością skorzystania z prawa opcji w zakresie wykonania maksymalnie dwóchnapraw w poziomie utrzymania P4 dla każdego z tych ezt-ów), dostawę pakietupozderzeniowego (naprawczego) dla tych ezt-ów oraz pozostałych pięcioczłonowychezt-ów, przeszkolenie pracowników zamawiającego z zakresu obsługi tych ezt-ów,
4) dostawę dwunastu fabrycznie nowych pięcioczłonowychelektrycznych zespołów trakcyjnych tego samego typu oraz takich samych jakezt-y, o których mowa w pkt 1, świadczenie usług serwisowych dla tych ezt-ów(przeglądy w poziomach utrzymania P1, P2, P3 z możliwością skorzystania z prawaopcji w zakresie wykonania maksymalnie dwóch napraw w poziomie utrzymania P4dla każdego z tych ezt-ów), przeszkolenie pracowników Zamawiającego z zakresuobsługi tych ezt-ów,
5) dostawę piętnastu fabrycznie nowych pięcioczłonowychelektrycznych zespołów trakcyjnych tego samego typu oraz takich samych jakezt-y, o których mowa w pkt 1, świadczenie usług serwisowych dla tych ezt-ów(przeglądy w poziomach utrzymania P1, P2, P3 z możliwością skorzystania z prawaopcji w zakresie wykonania maksymalnie dwóch napraw w poziomie utrzymania P4dla każdego z tych ezt-ów), przeszkolenie pracowników Zamawiającego z zakresuobsługi tych ezt-ów,
6) dostawę szesnastu fabrycznie nowych pięcioczłonowychelektrycznych zespołów trakcyjnych tego samego typu oraz takich samych jakezt-y, o których mowa w pkt 1, świadczenie usług serwisowych dla tych ezt-ów (przeglądyw poziomach utrzymania P1, P2, P3 z możliwością skorzystania z prawa opcji wzakresie wykonania maksymalnie dwóch napraw w poziomie utrzymania P4 dlakażdego z tych ezt-ów), przeszkolenie pracowników Zamawiającego z zakresuobsługi tych ezt-ów.
Oferty można składać do 11 lipca 2017 roku.
Kryteria wyboru oferty są dość rozbudowane:
Kryterium jakości – Nazwa: Podkryterium – Cena za dostawę 61pięcioczłonowych EZT, symulatora z jego instalacją uruchomieniem i przeszk.pracow., pakietów pozderzeniowych (napr.) dla tych EZT, szkolenie pracow. zobsł. tych EZT / Waga: 15
Kryterium jakości – Nazwa: Podkryterium – Cena za dostawę 10dwuczłonowych EZT, pakietu pozderzeniowego (naprawczego) dla tych EZT orazrealizację szkolenia pracowników Zamawiającego z zakresu obsługi tych EZT /Waga: 5
Kryterium jakości – Nazwa: Podkryterium – Stawka za 1pojazdokilometr utrzymania pięcioczłonowych elektrycznych zespołów trakcyjnychw poziomach utrzymania P1, P2, P3 / Waga: 21
Kryterium jakości – Nazwa: Podkryterium – Stawka za 1pojazdokilometr utrzymania dwuczłonowych elektrycznych zespołów trakcyjnych wpoziomach utrzymania P1, P2, P3 / Waga: 7
Kryterium jakości – Nazwa: Podkryterium – Cena za naprawy P4elektrycznych zespołów trakcyjnych (łącznie za 142 naprawy) / Waga: 2
Kryterium jakości – Nazwa: Współczynnik efektywnościpięcioczłonowego elektrycznego zespołu trakcyjnego / Waga: 10
Kryterium jakości – Nazwa: Współczynnik efektywnościdwuczłonowego elektrycznego zespołu trakcyjnego / Waga: 3
Kryterium jakości – Nazwa: Trwałość kół monoblokowychnapędnych w pięcioczłonowych elektrycznych zespołach trakcyjnych / Waga: 5
Kryterium jakości – Nazwa: Trwałość kół monoblokowychtocznych w pięcioczłonowych elektrycznych zespołach trakcyjnych / Waga: 5
Kryterium jakości – Nazwa: Trwałość kół monoblokowychnapędnych w dwuczłonowych elektrycznych zespołach trakcyjnych / Waga: 2
Kryterium jakości – Nazwa: Trwałość kół monoblokowychtocznych w dwuczłonowych elektrycznych zespołach trakcyjnych / Waga: 2
Kryterium jakości – Nazwa: Współczynnik zdolnościprzewozowej pięcioczłonowego elektrycznego zespołu trakcyjnego / Waga: 10
Kryterium jakości – Nazwa: Współczynnik zdolnościprzewozowej dwuczłonowego elektrycznego zespołu trakcyjnego / Waga: 3
Kryterium jakości – Nazwa: Liczba stałych miejsc siedzącychw pięcioczłonowym elektrycznym zespole trakcyjnym / Waga: 5
Kryterium jakości – Nazwa: Układ osi w pięcioczłonowymelektrycznym zespole trakcyjnym / Waga: 5
Cena – Waga: Łącznie 50
Zamówienie będzie realizowane w ciągu 96 miesięcy.
O udzielenie zamówienia mogą ubiegać się wykonawcy, którzyspełniają warunki udziału w postępowaniu dotyczące zdolności technicznej lubzawodowej – zamawiający uzna warunek za spełniony jeżeli wykonawca wykaże, że wokresie ostatnich trzech lat przed upływem terminu składania ofert, a jeżeliokres prowadzenia działalności jest krótszy – w tym okresie:
a) zrealizował należycie zamówienie/a obejmujące dostawę/yco najmniej trzech fabrycznie nowych co najmniej dwuczłonowych elektrycznychzespołów trakcyjnych przystosowanych technicznie do jazdy dwukierunkowej zprędkością eksploatacyjną co najmniej 160 km/h oraz
b) świadczył należycie usługi utrzymania technicznego (P1 doP3) przez okres co najmniej 6 miesięcy dla co najmniej trzech fabrycznie nowychco najmniej dwuczłonowych elektrycznych zespołów trakcyjnych przystosowanychtechnicznie do jazdy dwukierunkowej z prędkością eksploatacyjną co najmniej 160km/h.
Koleje Mazowieckie eksploatują obecnie 316 pojazdówkolejowych, są to głównie elektryczne zespoły trakcyjne (ezt), wagony piętrowedo składów pus-pull i spalinowe autobusy szynowe. W dalszym ciągu większośćpojazdów użytkowanych przez KM to pojazdy po modernizacjach, ale w dużymstopniu wyeksploatowane. Dlatego spółka zamierza wycofać z ruchu do 2022 roku39 ezt i zastąpić je nowoczesnymi składami. W takiej sytuacji KM planuje zakupynowego taboru, co zapewni zwiększenie potencjału przewozowego, a także podniesiejakość świadczonych usług i poziom bezpieczeństwa.
–Chcemy nabyć większąliczbę taboru jednego typu, co ma niebagatelne znaczenie przy jegoeksploatowaniu. Pozyskanie nowych pojazdów przełoży się także na zwiększenieczęstotliwości kursowania pociągów po Mazowszu. Będziemy mogli również zwiększyćzestawienie pociągów, a równocześnie zapewnić większą rezerwę taborową, cowpłynie pozytywnie na realizację rozkładu jazdy pociągów – mówi CzesławSulima, członek zarządu, dyrektor eksploatacyjny KM.
Podstawowe założenia techniczne dla pojazdów to:
• pełnazgodność ze wszystkimi technicznymi specyfikacjami interoperacyjności – pojazdywyposażone w urządzenia ETCS (europejski system sterowania ruchem kolejowym),
• jednoprzestrzennewnętrza wagonów,
• prędkośćnie mniejsza niż 160 km/h
• nowoczesnedrzwi wejściowe w systemie odskokowo-przesuwnym,
• klimatyzowanewnętrze,
• wyposażeniew urządzenia informacji wizualno-dźwiękowej oraz bezprzewodowego dostępu doInternetu,
• napęd zzastosowaniem silników asynchronicznych,
• wyposażeniew monitoring wewnętrzny i zewnętrzy,
• platformadla osób niepełnosprawnych,
• możliwośćmocowania wózków inwalidzkich, dziecięcych i rowerów,
• toalety zobiegiem zamkniętym, przystosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych,
• wyposażeniew interkom umożliwiający kontakt pasażera z maszynistą w sytuacji awaryjnej,
• wyposażeniew defibrylatory AED.
– Wykonawca, z którymzostanie zawarta umowa, na dostawę ezt, zostanie wyłoniony w trybie przetargunieograniczonego na podstawie ustawy Prawo zamówień publicznych. Umowa ramowazostanie zawarta na osiem lat z jednym wykonawcą. Taka umowa będzie gwarancjądostawy taboru jednego typu, na czym najbardziej nam zależy – mówi CzesławSulima.
Wartość zamówienia to ponad 2 miliardy 271 milionów złotych(netto). Zamówienie w części dotyczącej inwestycji, tj. zakupu pojazdów,szkolenia z dostawą symulatora oraz dostawa pakietów naprawczo-pozderzeniowychbędzie współfinansowane ze środków unijnych. Szacowane dofinansowanie będzie napoziomie 50 proc. wydatków kwalifikowanych projektu. Koszty serwisuutrzymaniowego będą pokrywane w ramach bieżących wydatków spółki.
„