Koleje Mazowieckie ogłosiły przetarg na dostawę dwunastu nowych, pięcioczłonowych elektrycznych zespołów trakcyjnych. Przedmiotem zamówienia jest nie tylko dostawa taboru, ale także świadczenie usług serwisowych dla dostarczonych pojazdów kolejowych, dostawa pakietu pozderzeniowego (naprawczego) oraz przeszkolenie pracowników. Zamawiający wymaga, aby współczynnik gotowości technicznej (utrzymanie) całej floty pojazdów nie był niższy od 0,95 i aby współczynnik niezawodności całej floty pojazdów nie był niższy od 0,97. Zakończenie dostaw ma nastąpić do 30 listopada 2015 roku. Wybrana zostanie oferta najkorzystniejsza ekonomicznie z uwzględnieniem kryteriów:
1. C – Cena. Waga 55
2. KE1 – Zużycie energii trakcyjnej na potrzeby przejechania 1 km dla jednego EZT. Waga 5
3. Og – Okres udzielonej gwarancji. Waga 10 (najwięcej punktów można uzyskać za 78 miesięcy gwarancji)
4. Td – Termin dostawy trzeciego z dwunastu EZT. Waga 10 (maksymalną liczbę punktów można uzyskać za termin 15 stycznia 2015 roku)
5. Wn – Współczynnik niezawodności. Waga 10 (maksymalna liczba punktów za współczynnik 0,990)
6. Wu – Współczynnik gotowości technicznej (utrzymanie). Waga 10 (maksymalna liczba punktów za współczynnik 0,970).
Oferty można składać do 12 sierpnia 2014 roku. Zamówienie ma zostać dofinansowane ze środków unijnych w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko, stąd też pociągi, jak wspomnieliśmy mają zostać dostarczone do końca listopada 2015 roku. O zamówienie mogą ubiegać się wykonawcy, którzy w ciągu ostatnich trzech lat przed upływem terminu składania ofert, a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy, w tym okresie:
a) zrealizowali zamówienie/a obejmujące dostawę/y co najmniej trzech fabrycznie nowych co najmniej trzyczłonowych elektrycznych zespołów trakcyjnych przystosowanych technicznie do jazdy dwukierunkowej z prędkością eksploatacyjną co najmniej 160 km/h oraz
b) świadczyli usługi utrzymania technicznego (P1 do P3) przez okres co najmniej 6 miesięcy co najmniej trzech fabrycznie nowych co najmniej trzyczłonowych elektrycznych zespołów trakcyjnych przystosowanych technicznie do jazdy dwukierunkowej z prędkością eksploatacyjną co najmniej 160 km/h. Zamawiający wymaga wniesienia wadium w wysokości 6 000 000,00 zł.
Zamawiane przez Koleje Mazowieckie pociągi mają być komfortowe, klimatyzowane, pięcioczłonowe, przystosowane do kursowania z prędkością co najmniej 160 km/h, przy przewidzianych rocznych przebiegach około 180 000 km. Muszą zostać wyposażone w urządzenia, umożliwiające łączenie ich z posiadanymi przez przewoźnikami jednostkami Elf (EN76) oraz Flirt (ER75). To będą pierwsze składy Kolei Mazowieckich o takiej długości. Dotychczas przewoźnik kupował jedynie pociągi czteroczłonowe, to wspomniane powyżej Elfy i Flirty. Składy mają być wykorzystywane na trasie do Grodziska Mazowieckiego. Maksymalna długość pojazdu to 100 m, dzięki czemu będzie można je łączyć w pociągi zestawione z dwóch jednostek. Każdy będzie musiał zabrać na swój pokład 216 pasażerów na miejscach siedzących (10 uchylnych). Ma być też informacja pasażerska, zewnętrzna i wewnętrzna, z monitorami LED, wi-fi, toalety w układzie zamkniętym, stojaki na rowery. Pociągi mają być przystosowane do umieszczenia kasowników ZTM Warszawa, a także przyjazne osobom niepełnosprawnym. Dalsze informacje można znaleźć w SIWZ na stronie www.mazowieckie.com.pl. Dalsze plany zakupowe Kolei Mazowieckich obejmują:
10 sztuk 2-członowych ezt-ów w latach 2017-18 55 sztuk 5-członowych ezt-ów w latach 2018 -2022.