Koleje Mazowieckie kupią Flirty. Jest dofinansowanie

inforail
06.02.2018 14:43

Koleje Mazowieckie otrzymały dofinansowanie na zakup 55elektrycznych zespołów trakcyjnych. Będą to nowe Flirty, które wyprodukujeStadler.

Zakończyła się ocena wniosków o dofinansowanie projektówzłożonych w ramach konkursu nr POIiŚ.5.2/1/16 dla działania 5.2/1/16 dladziałania 5.2 Rozwój transportu kolejowego poza TEN-T. Wśród projektów, którespełniły kryteria oceny i uzyskały wymaganą liczbę punktów, są cztery projektyspółki Koleje Mazowieckie.

W połowie stycznia br. Koleje Mazowieckie podpisały umowęramową z firmą Stadler na dostawę 71 elektrycznych zespołów trakcyjnych. Byprodukcja nowych pojazdów mogła się rozpocząć, Koleje Mazowieckie musiałyuzyskać unijne dofinansowanie i podpisać pierwszą z sześciu zaplanowanych umówna realizację zadania.

Na realizację tej historycznej inwestycji spółka aplikowałao środki unijne w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014– 2020. Spółka o środki UE ubiegała się w ramach konkursu zorganizowanego przezCentrum Unijnych Projektów Transportowych.

Na liście projektów wybranych do dofinansowania znalazły sięnastępujące projekty spółki KM:

1. Zakup 12sztuk nowych pięcioczłonowych Elektrycznych Zespołów Trakcyjnych II”POIS.05.02.00-00-0015/17

2. „Zakup 12sztuk nowych pięcioczłonowych Elektrycznych Zespołów Trakcyjnych I” POIS.POIS.05.02.00-00-0014/17

3. „Zakup 16sztuk nowych pięcioczłonowych Elektrycznych Zespołów Trakcyjnych ” POIS.POIS.05.02.00-00-0012/17

4. „Zakup 15sztuk nowych pięcioczłonowych Elektrycznych Zespołów Trakcyjnych ” POIS.POIS.05.02.00-00-0013/17

Dofinansowanie UE dla powyższych projektów przyznane zostałona poziomie 50 proc. kwoty wydatków kwalifikowalnych projektu, co daje łącznąkwotę dofinansowania w wysokości 580,25 mln zł. Ostatecznie alokacja przyznanana konkurs została zwiększona z 1 030,00 mln zł do 1 226,3 mln zł, zatem spółkaKM pozyskała blisko 50 proc. całej alokacji przeznaczonej na konkurs w ramachdziałania 5.2 Rozwój transportu kolejowego poza TEN-T.

– Cieszę się niezmiernie z tej decyzji. Właśnie na takierozstrzygnięcie czekaliśmy. Co prawda, wszyscy liczyliśmy, że nasze projektyzyskają uznanie i dostaną dofinansowanie, ale nie mieliśmy jeszczepotwierdzonych informacji. Dziś, kiedy lista projektów została już zatwierdzonaprzez Instytucję Zarządzającą, a tym samym mamy zapewnione finansowanie,będziemy mogli podpisać umowę realizacyjną z firmą Stadler – mówił poogłoszeniu listy projektów Robert Stępień, prezes zarządu Kolei Mazowieckich.

W latach 2019 – 2022 Koleje Mazowieckie zakupią co najmniej55 sztuk pięcioczłonowych ezt. Nowe pojazdy będą obsługiwały połączenia w tzw.Warszawskim Obszarze Funkcjonalnym, tj. Warszawa – Tłuszcz (16 ezt), GóraKalwaria – Czachówek – Warszawa – Modlin (15 ezt), Sochaczew – Warszawa –Celestynów (12 ezt II), Skierniewice – Warszawa – Mińsk Mazowiecki (12 ezt I).

Obecnie Koleje Mazowieckie są pod względem posiadanegotaboru najnowocześniejszym regionalnym pasażerskim przewoźnikiem kolejowym wPolsce. Park taborowy spółki to w 38 proc. pojazdy nowe (119 sztuk), pozostałe62 proc. stanowią pojazdy w mniejszym i większym stopniu zmodernizowane (198sztuk).