Koleje Mazowieckie inwestują w nowy tabor
inforail
10.07.2012 18:17
Koleje Mazowieckie inwestują w nowy tabor
Koleje Mazowieckie zakontraktowały dwa kolejne autobusy szynowe. Na szlaki wyjadą już w grudniu tego roku. We wtorek w urzędzie marszałkowskim została podpisana umowa pomiędzy firmą Pojazdy Szynowe PESA Bydgoszcz –producentem szynobusów a województwem mazowieckim. Koszt całego zakupu to 13,5 mln zł. Środki na ten cel pochodzą z budżetu województwa i dotacji rządowej przekazanej przez Wojewodę Mazowieckiego Jacka Kozłowskiego. 7,3 mln zł pochodzi z dotacji rządowej, a 6,2 mln zł ze środków samorządu województwa mazowieckiego.
–To kolejny krok do podwyższania jakości przewozów Kolei Mazowieckich. Nowe szynobusy wyjadą na mniej obciążone linie, co oznacza oszczędności dla spółki oraz wyższy komfort jazdy dla pasażerów –podkreślił Marszałek Adam Struzik
Nowe pojazdy, ze względu na niskie koszty eksploatacyjne i wymagania techniczne, będą wykorzystywane na liniach niezelektryfikowanych i trasach mniej obciążonych np. na linii do Ostrołęki. Będą także skierowane do obsługi tras Nasielsk –Sierpc –Płock –Kutno.
Składy, które wyprodukuje PESA, to przede wszystkim większy komfort dla pasażerów. Szynobusy będą posiadały po 68 miejsc siedzących każdy. Ich wnętrza będą wyposażone w klimatyzację. Znajdą się w nich także toalety z zamkniętym obiegiem oraz przewijaki dla niemowląt. Oba pojazdy będą dostosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych. Zostaną w nich zamontowane specjalne stojaki umożliwiające bezpieczne i wygodne przewożenie rowerów. Dla bezpieczeństwa podróżnych szynobusy będą wyposażone w monitoring. Dodatkowo zamontowane zostaną kamery spełniające funkcje lusterek bocznych oraz kamery czołowe. Pojazd będzie także posiadał wbudowany system zliczania pasażerów, GPS oraz czujniki dymu z sygnalizacją pożarową. W kabinie maszynisty zainstalowany zostanie system rozgłoszeniowy umożliwiający porozumiewanie się z pasażerami. Co ważne, szynobusy będą także przyjazne środowisku. Są wyposażone w silniki spalinowe nowej generacji spełniające normę EURO IIIb. Zużywają znacznie mniej oleju napędowego niż tradycyjne lokomotywy spalinowe. Całkowita długość pojazdu to 24 500 mm, a maksymalna prędkość –120 km/h.
–Systematycznie dbamy o rozwój spółki Koleje Mazowieckie. Dzięki kolejnym inwestycjom mieszkańcy Mazowsza mogą podróżować coraz bezpieczniej i bardziej komfortowo –wygodne fotele, klimatyzacja, monitoring w pociągach. Do tego wszystkiego dochodzi także dobre skomunikowanie pociągów KM np. ze środkami komunikacji miejskiej –zaznaczył wicemarszałek Krzysztof Grzegorz Strzałkowski.
Zakup szynobusów to w dłuższej perspektywie oszczędność dla spółki. Przejazd pojedynczego szynobusu jest bowiem znacznie tańszy, co ma duże znaczenie w przypadku linii o mniejszym natężeniu.
–Z roku na rok park taborowy Kolei Mazowieckich powiększa się o kolejne nowoczesne pojazdy szynowe. Jest to możliwe m.in. dzięki wsparciu za strony Samorządu Województwa Mazowieckiego. Oprócz inwestycji taborowych podejmujemy także inne działania, które mają na celu poprawę komfortu podróży. Realizację projektu „Parkuj i Jedź”rozpoczęliśmy w 2005 roku, wspólnie z władzami samorządowymi województwa, a następnie z władzami poszczególnych miast i gmin Mazowsza. Dzięki podpisanemu dzisiaj porozumieniu mieszkańcy Błonia już wkrótce będą mogli zostawić swoje samochody na parkingu i wygodnie kontynuować podróż koleją –powiedział Artur Radwan Prezes Zarządu Spółki
Więcej z Działu Kontrakty
PESA z idealną ofertą dla Polregio
09.04.2024
Parowóz Px29-1704 potrzebuje naprawy P5
04.04.2024
Polregio chce zmodernizować SA108-006
03.04.2024
Podkarpackie bez nowych ezt-ów
28.03.2024
Do kupienia EN57-935
11.03.2024
Więcej z Działu Pasażer
Więcej z Działu Prawo
Duża kasa w pociągu z Ukrainy
03.04.2024
PKP trafią do Ministerstwa Infrastruktury
07.03.2024
RegioJet niezadowolony z decyzji UTK
05.03.2024
Sabotaż na linii kolejowej. Jest śledztwo
27.02.2024
Kradli i wpadli. Udana interwencja SOK
19.01.2024
Gruba kasa w pociągu z Ukrainy
04.01.2024
Nie warto grozić kierownikowi pociągu!
19.12.2023
Więcej rządowej kasy na kolej
15.11.2023
Więcej z Działu Przewoźnicy
Więcej z Działu Producenci
Więcej lokomotyw PESA Gama w Cargounit
14.12.2023
Griffin pojechał 240 km/h [FILM]
27.10.2023
12 lokomotyw EURO9000 dla Alpha Trains
25.10.2023
Więcej z Działu Infrastruktura
Bezpieczniej na linii Rail Baltica
10.04.2024
Dworzec w biurowcu. W Słupsku
26.03.2024
Okrąglak ocalony od zapomnienia
21.03.2024