Koleje Małopolskie tylko kolejami aglomeracyjnymi?
W kontekście ostatnich doniesień o możliwościach podziału Przewozów Regionalnych wydawało się, że łatwiej z takim scenariuszem wydarzeń będzie pogodzić się tym województwom, które powołały własne spółki przewozowe. Nieco zdziwiła nas zatem deklaracja, iż powstałe niedawno Koleje Małopolskie mają pełnić rolę przewoźnika aglomeracyjnego. „Podstawowym celem działania Spółki Koleje Małopolskie jest realizacja przewozów pasażerskich w aglomeracji krakowskiej”- poinformował nas Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego. Stwierdzenie to, choć lakoniczne, pozwala na wyciągniecie wniosku, iż nowo powołany przewoźnik nie przejmie wszystkich połączeń w regionie, tak jak to miało miejsce na Mazowszu, a potem na Śląsku.
Urząd Marszałkowski na razie nie opowiada się także za żadną z opcji restrukturyzacji Przewozów Regionalnych. „Aktualnie trwają prace mające na celu wypracowanie rozwiązań które określą model dalszych działań”- to cały komentarz do naszego pytania o przyszłość przewoźnika. W kontekście takiego stanowiska rodzi się pytanie o celowość powoływania spółki Koleje Małopolskie, która będzie raczej swoistą SKM-ką i w takim kształcie jej funkcjonowanie byłoby bardziej uzasadnione. Potwierdza to fakt, iż przewoźnik ma przejąć obsługę w pierwszej kolejności linii do Wieliczki. A Małopolska nadal potrzebować będzie Przewozów Regionalnych. Na pocieszenie dodajmy, że województwo planuje zakup kolejnych pociągów. Jak informuje nas Urząd Marszałkowski „w chwili obecnej Województwo Małopolskie realizuje zakup 16 elektrycznych zespołów trakcyjnych w ramach dwóch projektów Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2007-2013:
PRZESIĄDŹ SIĘ NA: