Koleje Dolnośląskie z umową na hybrydy od Newagu
Koleje Dolnośląskie podpisałydziś (13 października) umowę na dostawę pociągów hybrydowych. To drugi wPolsce kontrakt na dostawę takich składów. Dla Pomorza Zachodniego dostarczy jetakże Newag.
Za jeden pojazd Koleje Dolnośląskie zapłacą 28.167.000,00 zł. Wartość umowy na dostawy sześciu pojazdów wynosi 137,4 mln zł netto, natomiast po zamówieniu dwóch kolejnych pojazdów wartość umowy wzrośnie do 183,3 mln zł netto.
Pociągi hybrydowe pojawią się w parkutaborowym Kolei Dolnośląskich najpóźniej po 18 miesiącach od podpisania umowy zproducentem. Przetarg przewiduje również możliwość tzw. opcji, czylirozszerzenia zakupu o maksymalnie sześć dodatkowych składów na warunkachzamówienia podstawowego. Na podjęcie decyzji w tej sprawie Koleje Dolnośląskie miały rok od podpisania umowy. Jednak już dziś podpisano umowę na cztery dodatkowe składy. Łącznie zatem będzie ich sześć, z możliwością domówienia dwóch kolejnych. Te zostaną zakupione, jeśli przewoźnik dostanie dofinansowanie zewnętrzne.
Koleje Dolnośląskie liczą, że czas dostawy uda się skrócić. Zbigniew Konieczek, prezes Newagu zapewnił, że wszystkie sześć pociągów może dostarczyć w przyszłym roku. Dodał, że nie będą to prototypy. Podobne składy kursują na Sycylii. Pojazdy będą w pełni zgodne z TSI. Rozpędzą się do 160km/h w trakcji elektrycznej oraz 120 km/h w trakcji spalinowej.
Newag jako jedyny wystartował w przetargu KoleiDolnośląskich. Zamówienie obejmuje dostawę trójczłonowych pojazdów zdwusystemowym napędem elektryczno-spalinowym.
Na Dolnym Śląsku stawiamy na kolej i walkę z wykluczeniemtransportowym! To kolejna już w tym roku umowa na zakup nowoczesnych pociągów.Pod koniec września nasz przewoźnik zamówił od bydgoskiej PESY pięć5-członowych elektrycznych Elfów 2. Stopniowe przejmowanie linii kolejowych orazpowiększanie floty o nowoczesne i ekologiczne pociągi to ważne elementy naszejstrategii rozwoju kolejowego transportu pasażerskiego – powiedział CezaryPrzybylski, marszałek województwa dolnośląskiego.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Gratuluję Województwu Dolnośląskiemu zakupu nowoczesnych pojazdów Hybrydowych. Ta decyzja pokazuje, że Koleje Dolnośląskie nie schodzą z raz obranej ścieżki i dbają, aby ich flota zawsze składała się z najnowocześniejszych technologicznie pociągów dostępnych na rynku. Nasze hybrydy to konstrukcja, która jest efektem nowatorskiego podejścia NEWAGu do poszukiwanej przez przewoźników optymalizacji oferty, wyjściem naprzeciw oczekiwaniom w zakresie ekonomiki eksploatacji i ekologii taboru kolejowego. Pozwalają na to zamontowane w nich silniki elektryczne i spalinowe, dzięki, którym nasze pociągi będą mogły obsługiwać każdy rodzaj tras. Zbudują na pewno przewagę konkurencyjną KD a podróżni jeszcze chętniej będą wybierać właśnie tego przewoźnika. Rodzina NEWAG w KD to obecnie 27 elektrycznych Impulsów. Niebawem dołączy do nich 6 hybrydowych opartych na znakomitym projekcie Impuls II i jestem przekonany, że będą one wykorzystywane przez wiele lat ze względu na swoją wysoką niezawodność, z której jako Spółka jesteśmy znani – powiedział Zbigniew Konieczek Prezes NEWAG S.A.
Pojazdy hybrydowe pojawią się na trasie z Trzebnicy przez Wrocławdo Świdnicy. W przyszłości zasilą też trasy regionalne. Firma Newag jest dobrzepostrzegana w Kolajach Dolnośląskich, które eksploatują już Impulsy – powiedziałczłonek Zarządu województwa dolnośląskiego Tymoteusz Myrda.
Zalety pociągów hybrydowych są bardzo ważne w aglomeracji wrocławskiej. Są one ekologiczne. Zakup pojazdów spalinowych w XXI w. jest niecelowy – dodał Patryk Wild, radny wojewódzki.
Nowatorski hybrydowy zespółtrakcyjny IMPULS 2 typu 36WEh jest pierwszym polskim pojazdem szynowym, któryoprócz silników elektrycznych posiada też silniki spalinowe, które pozwalają naprzejazd po odcinkach pozbawionych sieci trakcyjnej. Zastosowanie innowacyjnejtechnologii w Impulsie sprawia, że funkcjonalność i zakres zastosowania pojazduprzez przewoźników diametralnie wzrasta, a ponadto komfort jazdy pasażerów radykalniesię podnosi.