Koleje Dolnośląskie próbują przywrócić do ruchu SA109
Po nieudanych próbachsprzedaży jednostek SA109 Koleje Dolnośląskie podjęły próbę przywrócenia ich doruchu.
Przewoźnik ogłosił przetarg na wykonanie obsługi technicznejpoziomu utrzymania P5 wraz z pracami dodatkowymi w pojazdach typu 212M seriiSA109 o numerach 003 oraz 004 zgodnie z Dokumentacją systemu utrzymania,Dokumentacją techniczno-ruchową, a także odpowiednimi Polskimi Normami, Normamibranżowymi obowiązującymi w okresie trwania umowy.
Na wykonanie prac będzie 12 miesięcy.
Od wykonawców wymagane jest doświadczenie. Muszą wykazać, żew okresie ostatnich trzech lat przed upływem terminu składania ofert, a jeżeliokres prowadzenia działalności jest krótszy, w tym okresie, wykonali conajmniej jedną usługę, obejmującą swoim zakresem wykonanie obsługi technicznejpoziomu utrzymania P4 lub P5 co najmniej jednego autobusu szynowego z napędemspalinowym.
Oferty można składać do 26 października 2020 roku. Jedynekryterium wyboru stanowi cena.
Wielki projekt zakupunowych pociągów, jaki obecnie realizujemy, nie sprawia, że zapominamy o tym,czym dysponujemy obecnie. Chcemy mieć możliwość eksploatacji każdego pojazdu znaszej floty, nawet jeżeli jego głównym przeznaczeniem będzie rola rezerwytaborowej. Dlatego podjęliśmy decyzję żeby przystąpić do P5 dwóch autobusówszynowych SA109, tzw. Kolzamów, które od kilku lat nie jeżdżą – komentujeDamian Stawikowski, prezes Kolei Dolnośląskich. Lista powracających usterek w tych pojazdach była długa ale dziękiplanowanemu przeglądowi, obejmującemu wyeliminowanie problemów, z jakimiborykały się Kolzamy, damy im nowe życie – dodaje.
Przeglądy P5 należą do najwyższego poziomu przeglądówpojazdów kolejowych. Swoim zakresem obejmują pełny demontaż podzespołów izespołów z pojazdów dla ich szczegółowego sprawdzenia oraz naprawy lub wymianyelementów zużytych bądź uszkodzonych na fabrycznie nowe. Koleje Dolnośląskieprzewidują możliwość rozszerzenia zamówienia o wykonanie dodatkowych pracwykraczających poza zakres przeglądu, a które przyczynią się do poprawybezpieczeństwa podróży oraz komfortu pasażerów.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Spalinowe zespoły trakcyjne serii SA109 w spółce KolejeDolnośląskie S.A.
Historia obsługi niezelektryfikowanych linii kolejowych przezKoleje Dolnośląskie S.A. w początkowych latach funkcjonowania Spółkinierozłącznie wiąże się ze spalinowymi zespołami trakcyjnych serii SA109.Eksploatowane głównie na liniach kolejowych między Legnicą i Międzylesiem orazKłodzkiem i Wałbrzychem, miały znaczący wpływ na odwrócenie trendu odpływupasażerów od transportu kolejowego i zapoczątkowały pozytywne zmiany wtransporcie kolejowym na Dolnym Śląsku. Użytkowane przez Koleje DolnośląskieS.A. pojazdy o numerach SA109-003 i SA109-004 wyprodukowane zostały przezKolejowe Zakłady Maszyn w Raciborzu w roku 2004 na zlecenie Samorządu WojewództwaDolnośląskiego.
Koleje Dolnośląskie S.A. otrzymały pojazdy w kwietniu 2009roku. Po otrzymaniu pojazdy zostały wysłane na naprawę do spółki Mavex Rekord wRaciborzu. Po rozpoczęciu eksploatacji pojazdów serii SA109 najczęściej możnabyło je spotkać przy obsłudze pociągów na liniach kolejowych Legnica –Jaworzyna Śląska – Kamieniec Ząbkowicki – Kłodzko Główne – Międzylesie orazKłodzko Główne – Wałbrzych Główny. Od grudnia 2009 roku, wraz ze zmianąobowiązującego rozkładu jazdy, zakończono obsługę pociągów na trasie Kłodzko –Międzylesie pojazdami SA109, rozpoczynając jednocześnie ich eksploatację natrasie Legnica – Bolesławiec – Zebrzydowa – Lwówek Śląski – Jelenia Góra.Obsługa pociągów na tej ostatniej trasie stała się podstawową pracą eksploatacyjnądla SA109. Niestety w 2012 roku doszło do usterki silnika spalinowego wpojeździe SA109-003 oraz usterki przekładni osiowej w pojeździe SA109-004, cospowodowało ostateczne wyłączenie pojazdów z eksploatacji i ich odstawienie wBazie serwisowej Spółki Koleje Dolnośląskie S.A. w Miłkowicach. W 2017 r.Spółka wobec konieczności wykonywania przeglądów P5 zdecydowała o sprzedażypojazdów. Nie udało się.
Przypomnijmy, że kilka miesięcy temu na naprawę P5 pojechał bliźniaczyskład Polregio d. Przewozy Regionalne, który był w o wiele gorszym – bo powypadkowym– stanie. Prace wykona ASO Mieczkowski.