Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Koleje Dolnośląskie ponawiają próbę przywrócenia do ruchu SA109

inforail
24.01.2022 10:45
Koleje Dolnośląskie ogłosiły kolejny przetarg na wykonanie obsługi technicznej poziomu utrzymania P5 wraz z pracami dodatkowymi, w tym zabudowa klimatyzacji w pojazdach typu 212M serii SA109-003 i SA109-004.

To już trzecia taka próba.

Oferty

Oferty można składać do 24 lutego 2022 roku. Jedyne kryterium wyboru stanowi cena.

Wymagane jest doświadczenie. Wykonawca spełni warunek jeżeli wykaże, że nie wcześniej niż w okresie ostatnich 3 lat, a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy, w tym okresie, wykonał co najmniej jedną usługę, obejmującą swoim zakresem wykonanie obsługi technicznej poziomu utrzymania P4 lub P5 co najmniej jednego spalinowego zespołu trakcyjnego lub spalinowego wagonu silnikowego do przewozu osób lub naprawę główną pasażerskiego pojazdu szynowego z napędem własnym.

Na realizację prac będzie 15 miesięcy.

Przeglądy P5 należą do najwyższego poziomu przeglądów pojazdów kolejowych. Swoim zakresem obejmują pełny demontaż podzespołów i zespołów z pojazdów dla ich szczegółowego sprawdzenia oraz naprawy lub wymiany elementów zużytych bądź uszkodzonych na fabrycznie nowe. Koleje Dolnośląskie przewidują możliwość rozszerzenia zamówienia o wykonanie dodatkowych prac wykraczających poza zakres przeglądu, a które przyczynią się do poprawy bezpieczeństwa podróży oraz komfortu pasażerów.

O SA109

Historia obsługi niezelektryfikowanych linii kolejowych przez Koleje Dolnośląskie S.A. w początkowych latach funkcjonowania Spółki nierozłącznie wiąże się ze spalinowymi zespołami trakcyjnych serii SA109. Eksploatowane głównie na liniach kolejowych między Legnicą i Międzylesiem oraz Kłodzkiem i Wałbrzychem, miały znaczący wpływ na odwrócenie trendu odpływu pasażerów od transportu kolejowego i zapoczątkowały pozytywne zmiany w transporcie kolejowym na Dolnym Śląsku.

Użytkowane przez Koleje Dolnośląskie S.A. pojazdy o numerach SA109-003 i SA109-004 wyprodukowane zostały przez Kolejowe Zakłady Maszyn w Raciborzu w roku 2004 na zlecenie Samorządu Województwa Dolnośląskiego. Koleje Dolnośląskie S.A. otrzymały pojazdy w kwietniu 2009 roku. Po otrzymaniu pojazdy zostały wysłane na naprawę do spółki Mavex Rekord w Raciborzu.

Po rozpoczęciu eksploatacji pojazdów serii SA109 najczęściej można było je spotkać przy obsłudze pociągów na liniach kolejowych Legnica –Jaworzyna Śląska – Kamieniec Ząbkowicki – Kłodzko Główne – Międzylesie oraz Kłodzko Główne – Wałbrzych Główny. Od grudnia 2009 roku, wraz ze zmianą obowiązującego rozkładu jazdy, zakończono obsługę pociągów na trasie Kłodzko –Międzylesie pojazdami SA109, rozpoczynając jednocześnie ich eksploatację na trasie Legnica – Bolesławiec – Zebrzydowa – Lwówek Śląski – Jelenia Góra. Obsługa pociągów na tej ostatniej trasie stała się podstawową pracą eksploatacyjną dla SA109. Niestety w 2012 roku doszło do usterki silnika spalinowego w pojeździe SA109-003 oraz usterki przekładni osiowej w pojeździe SA109-004, co spowodowało ostateczne wyłączenie pojazdów z eksploatacji i ich odstawienie w Bazie serwisowej Spółki Koleje Dolnośląskie S.A. w Miłkowicach. W 2017 r. Spółka wobec konieczności wykonywania przeglądów P5 zdecydowała o sprzedaży pojazdów. Nie udało się.

Przypomnijmy, że kilkanaście miesięcy temu na naprawę P5 pojechał bliźniaczy skład Polregio, który był w o wiele gorszym – bo powypadkowym– stanie. Prace wykona ASO Mieczkowski.