Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Koleje Dolnośląskie o opłacie dworcowej

inforail
11.04.2011 15:40
Biorąc pod uwagę argumenty, jakimi posługiwali się wszyscy przewoźnicy tj. brak umocowania prawnego oraz środków na finansowanie projektu Dworzec Polski, proponujemy, aby zarządca zintensyfikował swoje działania na realnych i osiągalnych celach. Naszym zdaniem, w obecnych realiach obejmujących wielkości potoków pasażerskich, mobilność obywateli oraz ilość i dostępność samochodów osobowych należy wyznaczyć dworce kolejowe, które zdaniem przewoźników są niezbędne do właściwego realizowania procesu przewozowego, a wielkość potoków pasażerskich pozwoli na sfinansowanie przedsięwzięcia.
Z perspektywy obszaru obsługiwanego przez Koleje Dolnośląskie S.A. w chwili obecnej widzimy potrzebę użytkowania dworców: Wrocław Główny, Legnica, Jelenia Góra, Wałbrzych Główny, Węgliniec, Żary, Kłodzko Główne, Kamieniec, Jaworzyna Śląska, tj. dworce na stacjach przesiadkowych. Nie znamy liczby i lokalizacji dworców przewidywanych do utrzymania przez spółkę Dworzec Polski S.A. na terenie Dolnego Śląska, wiemy natomiast, że zadania, jakie winien spełniać dworzec kolejowy uległy znacznej zmianie.
Przykładem jest dworzec tymczasowy Wrocław Główny, gdzie na czas remontu została znacznie zmniejszona liczba kas biletowych Przewozów Regionalnych a w to miejsce zostały uruchomione automaty biletowe i sprzedaż w pociągu. Także przepisy dotyczące rynku przewozowego nakładają dodatkowe obowiązki zarówno na przewoźnika jak i na „zarządcę stacji’. Do podstawowych należy zaliczyć odprawę osób niepełnosprawnych.
Pozostałe, czynne dworce należy zaoferować samorządom pod kątem przekazania lub współpracy w zagospodarowaniu. Odpowiednie regulacje prawne w tym względzie już istnieją. Rozmowy z poszczególnymi samorządami wszystkich szczebli, bezpośrednie omawianie wszystkich aspektów funkcjonowania i finansowania podległej infrastruktury, pozwolą na określenie faktycznych potrzeb i oczekiwań samorządów względem transportu kolejowego i potrzebnej infrastruktury. Szczególnie jest to ważne z uwagi na ciążącym na samorządach obowiązku opracowania planów transportowych.
Podsumowując, należy, z uwagi na bardzo ograniczone środki finansowe dostępne zarówno po stronie przewoźników jak i właściciela infrastruktury, w pierwszej kolejności utrzymywać te dworce, które są kluczowe dla obsługi ruchu pasażerskiego. Przy czym Koleje Dolnośląskie nie wykluczają żadnej z przedstawionych na spotkaniu form finansowania.