Koleje Czeskie wprowadzają ČD Night
Transport nocny w Europie przeżywa renesans. Na liniach europejskich pojawiają się nowe usługi nocne, wagony sypialne są produkowane lub modernizowane, a coraz więcej państw finansuje funkcjonowanie linii nocnych jako obowiązkową usługę publiczną.
Nocne kursy dalekobieżne są postrzegane jako ekologiczna alternatywa dla transportu lotniczego, a także wygodny środek transportu na duże odległości.
Nowe wagony CD
Koleje Czeskie są aktywnie zaangażowane w ten rozwój. Modernizują swoje wagony, ulepszają usługi i poszerzają zasięg połączeń.
„Chcemy również zwiększyć ruch w nocy. Dlatego przygotowaliśmy nową markę usług związanych z podróżami nocnymi. Na podstawie ankiety przeprowadzonej wśród pasażerów i pracowników stworzyliśmy nową markę ČD Night, pod którą nasi klienci mogą znaleźć wszystkie informacje związane z podróżami nocnymi” – mówi Michal Krapinec, Prezes Zarządu i Dyrektor Generalny České Drahy.
„W w naszym przypadku nie chodzi tylko o nowy wizerunek, logo i kilka kolorowych zdjęć, ale także o namacalne, konkretne zmiany. Obecnie inwestujemy 246 milionów koron w modernizację dziewięciu wagonów sypialnych WLABmee i tyle samo wagonów z kuszetkami Bcmz. I nawet jeśli wszystko nie idzie zgodnie z planem, już dziś możemy przedstawić konkretne zmiany. W wagonach sypialnych wymieniono m.in. części łóżek, zamontowano nowe oświetlenie LED, odnowiono okładziny ścienne, zainstalowano sanitariaty, prysznice, gniazdka do elektroniki podróżnej czy zainstalowano sieć Wi-Fi” - dodaje.
Podczas modernizacji wagonów sypialnych WLABmee w Škodzie Pars Šumperk na nowo zaprojektowano również kącik higieniczny w przedziałach, w którym znajduje się umywalka jako część szafki WC. W wagonach montuje się nowe rolety, do łóżek dodawane są uchwyty na napoje i wprowadzane są inne drobne modyfikacje. Zamontowano nowe drzwi wejściowe i zewnętrzne tablice informacyjne. W tym samym czasie wagony przechodzą gruntowną naprawę okresową. Obecnie České dráhy mają 6 zmodernizowanych wagonów, a reszta jest modernizowana w warsztatach w Šumperku. Powinny zostać ukończone w miesiącach zimowych. Obecnie zmodernizowane pojazdy są wykorzystywane m.in. na połączeniach do Koszyc, Popradu czy Budapesztu.
Modernizację kuszetek zapewnia DPOV, członek Grupy ČD. Podczas modernizacji wymieniana jest klimatyzacja i centralne źródło zasilania, montowany jest nowy sterownik drzwi, który pozwoli na ich zablokowanie przed otwarciem na zasadzie selektywności bocznej oraz wprowadzane są inne drobne modyfikacje. Nowością jest również centrala przeciwpożarowa i radiowa lub WC z systemem zamkniętym. Wi-Fi jest również dostępne. Wagony są obecnie zatwierdzane przez europejską agencję ERA, a ich wdrożenie spodziewane jest obecnie w sezonie letnim 2023.
Z Pragi do Badenii i Szwajcarii z nowym połączeniem Canopus
„Rozwijamy również nowe linie transportu nocnego z partnerami zagranicznymi. Do połączeń z Pragi do Budapesztu, do Koszyc i Humennego, do Krakowa i Warszawy czy do Zurychu przez Austrię dodajemy połączenie nocne z nowego rozkładu jazdy, które zapewni bezpośredni nocny transport z Czech i z sąsiedniej Saksonii na południowy zachód od Niemiec do regionu Baden oraz do szwajcarskiej Bazylei i Zurychu. Dzięki temu poprawia się również dostępność do francuskiej Alzacji, a dzięki przesiadkom do innych połączeń można wygodnie dojechać pociągiem do każdego regionu Szwajcarii” – wprowadza nowe połączenie Jiří Ješeta, członek zarządu i zastępca ds. przewozów pasażerskich. Kolei Czeskich.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Pociąg będzie jeździł po Czechach w kategorii EuroCity pod nazwą Canopus i wyjedzie z Pragi o 18:25, zatrzyma się w Pradze-Holešovice, Usti nad Labem (19:39), Děčínie (20:01) i dalej pojedzie przez Drezno i Lipsk . Wczesnym rankiem przybędzie do Frankfurtu nad Menem (3:46), Mannheim (4:39), Karlsruhe (5:07) i dalej przystanki w Baden-Baden (5:26), Offenburgu (5:45), Freiburg (Breisgau ) Hbf (6:17), Basel Bad Bf (6:56), Basel SBB (7:20) i przyjazd do Zurychu o 9:05. W przeciwnym kierunku, z Zurychu ruszy o 19:59, a pasażerowie mogą wejść na pokład na stacjach Basel SBB (21:13), Basel Bad Bf (21:22), Freiburg (Breisgau) Hbf (21:58), Offenburg (22:31), Karlsruhe Hbf ( 23:07), Mannheim Hbf (23:42) i Frankfurt nad Menem Hbf (00:52). W godzinach porannych pociąg zatrzyma się w Lipsku (4:44-5:54), Dreźnie (7:05), Dieczynie (7:54), Ústímie nad Labem (8:16), Pradze-Holešovicach oraz o 9: 35. dojedzie do głównego dworca kolejowego w Pradze.
Na głównych węzłach przesiadkowych, takich jak stacje Karlsruhe, Basel SBB czy Zürich HB, istnieje możliwość przesiadki na połączenia przesiadkowe np. do różnych miejsc w Szwajcarii, ale także np. do Mediolanu we Włoszech. Połączenie może być również wykorzystywane do międzynarodowego lotniska we Frankfurcie, ważnego europejskiego węzła lotniczego dla lotów międzykontynentalnych.
„Canopus zaoferuje komfort podróży na poziomie międzynarodowej sieci EuroNight. Pasażerowie mają do wyboru standardowe przedziały sypialne z umywalką i wspólnym prysznicem zajmowanym przez jedną do trzech osób lub komfortowy przedział Deluxe z osobną kabiną higieniczną niczym w hotelu. Nie zabraknie również kuszetki turystycznej, gdzie w przedziale znajdzie się miejsce dla maksymalnie 6 pasażerów, a także wagonów z siedzeniami oraz do transportu rowerów. Usługa będzie zawierać również ofertę drobnych przekąsek” – dodaje Jiří Ješeta.
W przypadku połączenia Canopus, podobnie jak w przypadku innych połączeń nocnych, korzystne cenowo bilety będą oferowane w wagonie sypialnym od 2234 CZK i w wagonie rozkładanym od 1732 CZK.
Pociąg Canopus będzie obsługiwany przez Koleje Czeskie we współpracy z partnerskimi kolejami ÖBB, SBB i DB. Jego nazwa nawiązuje do tradycji nazywania pociągów nocnych imionami ciał kosmicznych i konstelacji, które można obserwować na nocnym niebie. Ponadto pociąg o tej samej nazwie już w przeszłości łączył Pragę z Europą Zachodnią.