Koleje Czeskie kupiły kolejne lokomotywy Taurus; nie ma mowy o kursach do Polski

inforail
01.09.2021 07:45
Cztery wielosystemowe lokomotywy Taurus powiększą flotę nowoczesnych lokomotyw elektrycznych Kolei Czeskich. Wbrew informacjom podawanym również przez polskie media Ceske drahy nie mówią o możliwości kursowania tych elektrowozów do Polski.  

Przewoźnik podaje, że maszyny wyposażone są w system bezpieczeństwa ETCS, osiągają prędkość maksymalną 230 km/h i są dopuszczone do eksploatacji w Czechach, a także w Austrii, Niemczech i na Węgrzech. Koleje Czeskie wkrótce wprowadzą je do obsługi pociągów z Bogumina do Wiednia i Pragi oraz z Pragi do Czeskich Budziejowic.

Strategia odnawiania floty

„Zakupy Taurusów wpisują się w naszą strategię odnawiania floty o nowoczesne, interoperacyjne lokomotywy, wyposażone w system bezpieczeństwa ETCS. Dzięki temu potwierdzimy naszą pozycję jako liczącego się przewoźnika międzynarodowego i partnera w obsłudze komfortowych pociągów międzynarodowych. Wykorzystamy te lokomotywy do obsługi pociągów EuroCity i InterCity, ale dzięki ich interoperacyjności i prędkości do 230 km/h planujemy je również wykorzystywać w pracy z nowoczesnymi zestawami” – wyjaśnia Ivan Bednárik, Prezes Zarządu ČD.

„Cztery lokomotywy zakupione od austriackiej firmy WLC wspomogą dwa Taurusy z Centrum Utrzymania Ruchu w Boguminie, a w niedalekiej przyszłości planujemy je eksploatować na trasie EuroCity Bogumin – Wiedeń oraz na połączeniach ekspresowych między Boguminem a Pragą, skąd jeżdżą także pociągi expressowe z Pragi do Czeskich Budziejowic. Wykorzystamy je we wszystkich trzech systemach zasilania stosowanych w Europie Środkowej i tym samym zabezpieczymy więcej lokomotyw, które mogą przekraczać europejskie granice bez konieczności ich wymiany. Dzięki maksymalnej prędkości 230 km/h możemy z nich korzystać również w przyszłości w połączeniu z nowoczesnymi jednostkami Railjet lub zamówionymi jednostkami nietrakcyjnymi takimi jak Siemens Viaggio Comfort, które chcemy wdrożyć na liniach do Hamburga, Grazu i Budapesztu ” – dodaje członek zarządu i zastępca dyrektora generalnego ds. transportu pasażerskiego CD Jiří Ješeta.

Na początku października

Przejęcie lokomotyw spodziewane jest na początku października 2021 roku, a po dokładnym przeglądzie i drobnych modyfikacjach zgodnie z potrzebami eksploatacyjnymi Kolei Czeskich, zostaną one wprowadzone do regularnej eksploatacji w miesiącach zimowych.

Wszystkie cztery wielosystemowe lokomotywy elektryczne serii 1216 Taurus (ES64U4) są dopuszczone do eksploatacji w Czechach, Austrii, Niemczech i na Węgrzech. Ponadto na Słowacji mogą być eksploatowane dwie lokomotywy. Pojazdy są wyposażone w część pokładową ETCS i są gotowe do wykorzystania w transporcie pasażerskim. Ich maksymalna prędkość robocza wynosi 230 km/h. Koleje Czeskie będą obsługiwać 43 nowoczesne lokomotywy elektryczne, sześć Taurusów serii 1216, siedemnaście lokomotyw Vectron i dwadzieścia lokomotyw serii 380. W przyszłości zostanie dodanych do 90 nowych lokomotyw z prędkością 200 km/h i do 50 lokomotyw z prędkością 230 km/h, którego dostawcy teraz Czeskie Koleje szukają w otwartego międzynarodowego przetargu.