Koleją na lotnisko w Szczecinie

inforail
29.05.2013 15:29
Linia kolejowa na podszczecińskie lotnisko w Goleniowie została otwarta. Dziś oficjalnie, choć regularne połączenia ruszą tu dopiero na początku czerwca. Do nowej stacji będzie można dojechać m.in. ze Szczecina, zajmie to 40 minut, i z Kołobrzegu –w półtorej godziny. Na odcinku linii kolejowej Goleniów – Kołobrzeg PKP Polskie Linie Kolejowej wykonały kompleksową wymianę nawierzchni na długości ponad 16 km. W ramach zaplanowanych robót wyremontowano wiadukt w Gryficach oraz przebudowano urządzenia sterowania ruchem kolejowym. Podróżni będą mogli korzystać ze zmodernizowanych peronów w Baszewicach, Gąbinie, Głowaczewie, Nowogardzie, Wyszomierzu, Bieczynie Pomorskim i Starym Borku. Nowe wiaty peronowe postawiono w Gąbinie, Starym Borku, Baszewicach, Głowaczewie, Bieczynie Pomorskim, Wyszomierzu i Mostach. Pociągi jadące do przystanku na lotnisku skorzystają z nowych torów od długości ponad 4 km. Budowa łącznicy do portu lotniczego objęła również montaż nowych rozjazdów, wykonanie nasypów czy budowę systemu sterowania ruchem kolejowym. Podróżni jadący na lotnisko będą korzystać ze zbudowanego od podstaw peronu z wiatą i oświetleniem oraz nowego przejścia prowadzącego prosto do terminalu lotniczego. Dzięki temu połączeniu lotnisko w Goleniowie stanie się bardziej atrakcyjne dla mieszkańców turystów przybywających do Szczecina –mówi Wojciech Drożdż wicemarszałek województwa zachodniopomorskiego. Dzięki uruchomieniu połączeń kolejowych będzie można bezproblemowo dotrzeć z centrum po terminal w ciągu 40 minut –dodaje. Samorząd województwa zamówił trzy pary pociągów lotniskowych. Wszystkie pojadą dopiero od 20 czerwca. Od 9 czerwca będą to dwie pary, z uwagi na roboty torowe. Bilet na odcinku Szczecin –Goleniów ma kosztować 11,80 zł. Połączenia będą obsługiwane zachodniopomorskimi szynobusami, w tym m.in. Linkiem.  
– Chciałbym podziękować wszystkim zaangażowanym w projekt i wszystkim, którzy wspierają inwestycje infrastrukturalne, gdyż tym samym działają na rzecz rozwoju województwa i dobrobytu mieszkańców. Tylko dzisiaj widzimy, jak wiele jest tych inwestycji: nowy tabor kolejowy współfinansowany z Regionalnego Programu Operacyjnego, inwestycje w lotnisko, stale rosnący standard usług Przewozów Regionalnych –mówił marszałek Olgierd Geblewicz. – Ale też trzeba zauważyć, że mamy problemy do rozwiązania, jak choćby przyszłość Przewozów Regionalnych w skali całej Polski. Na w miała poważne problemy, tak również budowa połączenia do Goleniowa nie obyła się bez trudności. A jednak daliśmy radę! W każdej z tych przestrzeni powoli zmieniamy rzeczywistość i mam nadzieję, że wkrótce z tych problemów wykreujemy lokalny potencjał – dodał marszałek. 
Linia kolejowa na szczecińskie lotnisko (fot. Szczecin Airport)Linia kolejowa na szczecińskie lotnisko (fot. Szczecin Airport)Linia kolejowa na szczecińskie lotnisko (fot. Szczecin Airport)Linia kolejowa na szczecińskie lotnisko (fot. Szczecin Airport)
Mówi się różnie o kolei, ale trzeba wiedzieć, że w całej Polsce poprawiamy netto 1000 km torów rocznie, to oznacza podniesienie prędkości i przepustowości linii. Zaległości są ogromne, bo tak na dobrą sprawę ruszyliśmy z inwestycjami dopiero od 2 lat – powiedział prezes PKP PLK Remigiusz Paszkiewicz. W jego ocenie zmodernizowana linia będzie służyć nie tylko regionowi, ale istotnie wzbogaci sieć połączeń międzywojewódzkich. -Życzę wszystkim bardzo dalekich i ciekawych podróży z wykorzystaniem tej łącznicy–serdecznie zakończył swoje wystąpienie.
Całkowity koszt inwestycji realizowanej w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Zachodniopomorskiego wyniósł 55 mln PLN (netto), w tym budowa samej łącznicy –16 272 879 PLN. Realizacja tego ważnego dla regionu przedsięwzięcia jest wynikiem współpracy marszałka województwa zachodniopomorskiego z PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. W 2009 roku została podpisana umowa na dofinansowanie modernizacji regionalnej linii kolejowej 402 Goleniów –Kołobrzeg wraz z budową łącznicy do Portu Lotniczego Szczecin – Goleniów i umieszczenie inwestycji w Regionalnym Programie Operacyjnym Województwa Zachodniopomorskiego na lata 2007-2013.
– Jako „weteran”w Zarządzie Województwa pamiętam doskonale, jak 2007 r. usilnie zabiegałem, żeby właśnie ten projekt znalazł się na liście indykatywnej Regionalnego Programu Operacyjnego. Cieszę, się, że dziś możemy świętować pomyślny finał tych starań – powiedział Wojciech Drożdź, wicemarszałek województwa zachodniopomorskiego.
– Nowe połączenie jest korzystne dla wszystkich, z jednej strony dla aglomeracji szczecińskiej, Kołobrzegu Koszalina, a z drugiej – dla wzrostu atrakcyjności lotniska –podkreśla Wojciech Drożdż atuty tej inwestycji. – Goleniowskie lotnisko jest dosyć oddalone od głównych miast Pomorza Zachodniego, co nie jest optymalne dla klientów i pasażerów i stwarza pewien dyskomfort. Teraz praktycznie pod sam terminal podjedziemy pociągiem ze Szczecina w 40 minut. Wart uwagi jest też fakt, że jesteśmy trzecią aglomeracją miejską –po Warszawie i Lublinie –która ma takie bezpośrednie połączenie kolejowe z terminalem lotniczym.
– Otwarcie połączenia ze Szczecinem jest dla nas otwarciem na pasażerów. Mamy nadzieję, że ze względu na atrakcyjność dojazdu zwiększy się promień oddziaływania goleniowskiego portu. Przykłady innych krajów pokazują, że takie połączenia mają wielkie powodzenie –cieszy się prezes Portu Lotniczego Szczecin –Goleniów Maciej Dziadosz. – W samej inwestycji port lotniczy nie partycypował, ale chcę zaznaczyć, że mamy jednak też swój udział, bo wsparliśmy finansowo wybudowanie dojścia z peronu do terminala na lotnisku. Przeznaczyliśmy na to prawie 50 tys. zł. Jak stwierdził prezes Dziadosz, nowe połączenie otwiera pole dla nowej oferty. – Już widzimy zwiększone zainteresowanie lotniskiem związane z możliwością przewozów towarowych koleją. Ale na konkrety to jeszcze za wcześnie – powiedział.
Linia na lotnisko w Szczecinie (fot. PKP PLK)Linia na lotnisko w Szczecinie (fot. PKP PLK)Linia na lotnisko w Szczecinie (fot. PKP PLK)Linia na lotnisko w Szczecinie (fot. PKP PLK)
Połączenie na Goleniów to trzecie połączenie lotniskowe uruchomione przez PKP PLK w ciągu ostatniego roku. Wcześniej pociągi zaczęły wozić pasażerów do portów lotniczych w Warszawie oraz Świdniku koło Lublina. A to nie koniec. Trwają prace przy budowie kolejnej linii lotniskowej Olsztyn –Szymany. Prace trwają również w Krakowie, gdzie do portu w Balicach dobudowany ma zostać drugi tor. Linia zostanie także zelektryfikowana. Przygotowywana jest również koncepcja połączenia kolejowego na lotniska w Katowicach i Rzeszowie.