Koleją na Euro 2012 – linie kolejowe
Niedawno minął rok od przyznania Polsce organizacji mistrzostw piłkarskich Euro 2012. Wydarzenie to wywołało tyle euforii co krytyki, natomiast niedawno mieliśmy okazję zapoznać się z raportem odnośnie stanu przygotowań do tej sportowej imprezy.
Kubeł zimnej wody na dobry początek
Polska, jak bardzo dobrze wiadomo, jest potęgą w świecie piłki nożnej, gdzie piłkarze są takimi artystami, że nie kwalifikują się w ogóle do mistrzostw, a jeżeli już się zakwalifikują, to zawsze grają trzy mecze. Pierwszy, ostatniej szansy i honorowy… . Temu wszystkiemu nie pomaga nawet import zawodników z innych krajów, bo inaczej nie da się nazwać przyznawania obcokrajowcom potrzebnym do drużyny narodowej polskiego obywatelstwa. Choć akurat tą praktykę stosuje znaczna część krajów. Oczywiście w całym ferworze zapominamy, że mamy jakiegoś Adama Małysza, Otylię Jędrzejczak, czy Roberta Korzeniowskiego, bo uprawiają jakieś inne dziedziny sportu niż piłka nożna. Lecz co ważniejsze są to dziedziny sportu, gdzie liczy się indywidualność i być może to jest odpowiedzią na pytanie dlaczego Polacy wypadają bardzo słabo w piłce nożnej. Cóż najwyraźniej nasz naród cechuje się dużą indywidualnością. Zresztą chyba każdy spotkał się ze stwierdzeniem, że Polacy jednoczą się w biedzie, a gdy jest dobrze stronią od siebie. Być może dlatego za kibicami w naszym kraju ciągnie się bardzo negatywna etykieta. W sumie niezależnie czy drużyna wygra, przegra, czy zremisuje, to zawsze znajdzie się powód do siania zniszczenia. Są rozróby z radości z wygranej, złości z przegranej, czy też niejednoznacznego remisu. W efekcie kibice jadąc na mecze wyjazdowe jadą w kordonie Policji, a kibice drużyny gospodarzy siedzą na stadionie dwie godziny po zakończeniu meczu, aby wyprowadzić bezpiecznie gości. Brak starć na stadionie przeradza się w dewastację środków lokomocji, czego efektem są powybijane szyby, zdemolowane wnętrze, czy spalone składy jak chociażby EN57-2011, który został podpalony chyba z tego powodu, że był zbyt świeżo po kapitalnym remoncie. Przy czym pytanie takich podróżnych o bilet jest chyba obrazą stanu. Nie tak dawno była wielka afera, ponieważ PKP w połowie trasy pociągu z kibicami postanowiła sprawdzić bilety. Pomysł ten skończył się dziesiątkami osób w areszcie… . W efekcie pomysł organizacji Euro 2012 w kręgach kolejowych może budzić poważne obawy wobec tego co spotyka się na co dzień w wydaniu kibiców. Oczywiście można powiedzieć, że Euro przyciągnie prawdziwych kibiców z różnych krajów, co niejako zagwarantuje bezpieczeństwo, lecz na ile tak się stanie pokaże czas. Nam pozostaje mieć nadzieję, że Euro 2012 będzie tak spokojne jak Euro 2006 w Niemczech, gdzie Policjanci z psami stali i w zasadzie udzielali jedynie informacji, a rodziny z dziećmi nie obawiały się przyjść na stadion. Takiego Euro wszystkim czytelnikom życzymy.
Stan przygotowań w obszarze linii kolejowych
Po tym przydługim wstępie czas przejść do sedna sprawy, jaką jest stan przygotowań do Euro 2012 po roku od przyznania ich organizacji Polsce i Ukrainie. Informacja ta została opracowana pod kierownictwem Janusza Piechocinskiego. Dla celów organizacji mistrzostw Rząd powołał do życia spółkę PL.2012 Sp. z o.o. Spółka ta ma organizować wszystkie działania zmierzające do wykonania wszystkich inwestycji, w tym do współpracy z PKP w celu dokonania modernizacji wyszczególnionych stacji i szlaków teoretycznie związanych z organizacją imprezy. Teoretycznie, ponieważ niektóre inwestycje mają niewiele wspólnego i są w zasadzie jedynie realizacją długofalowych planów.
Linia E 20
Linia kolejowa E 20 to trasa łącząca Rzepin przez Poznań z Warszawą i dalej kierująca się do Terespola. Jako część tej trasy uznawana jest także towarowa obwodnica Warszawy zaczynająca się w Łowiczu, a kończąca w Łukowie. Linia ta jest modernizowana już od dobrych 10 lat, czego efekty częściowo są widoczne. Obecnie prace modernizacyjne prowadzone są na odcinkach: Rzepin – granica państwa;Mińsk Mazowiecki – Siedlce;Siedlce –Terespol oraz na obszarze Poznańskiego Węzła Kolejowego. Linia ta jest przebudowywana dla prędkości maksymalnej 160 km/h dla pociągów osobowych oraz 120 km/h dla towarowych. W 2007 r. zrealizowano roboty o wartości 156.167,1 tys. zł związane z wykonaniem prac na odcinku Poznańskiego Węzła Kolejowego. Odcinek Mińsk Mazowiecki –Siedlce był modernizowany w latach 2001 –2008 za ogólną sumę 132 500 000 €, z czego w 2007 roku wykonano roboty o wartości 2.208,7 tys. zł. Gros tej sumy pochłonęła budowa przejścia pod torami na stacji Mińsk Mazowiecki. Natomiast odcinek Siedlce –Terespol jest modernizowany od 2003 roku, a prace mają się zakończyć w 2014 roku. W 2007 r. zrealizowano roboty o wartości 271.771,1 tys. zł związane m.in. z wykonaniem 70,2 km toru, 23 rozjazdów i 40 obiektów inżynieryjnych.
Linia E 65
Linia kolejowa E 65 to trasa Gdynia –Warszawa –Katowice –Zebrzydowice/Zwardoń. Jest to pierwsza linia, gdzie prędkość maksymalna ma przekroczyć 160 km/h. Na odcinku Warszawa –Gdynia ma ona wynosić 200 km/h dla pociągów z wychylnym pudłem, natomiast Warszawa –Katowice miało być 250 km/h. Jednak jak to w Polsce bywa, koncepcja przegoniła koncepcję i w połowie modernizacji CMK do tej prędkości padł pomysł na jej podniesienie do 300 km/h i zmianie systemu zasilania z 3kV= na 25kV 50Hz prądu przemiennego. W efekcie inwestycja ta wylądowała w zestawie rezerwowych i nie zostanie zrealizowana do Euro 2012. Tak więc prace przeniosły się na odcinek Warszawa –Gdynia, gdzie ma zostać osiągnięta zakładana prędkość 200 km/h. Inwestycja ta została rozpoczęta w 2007 roku, a zakończona ma zostać w 2013 roku. W 2007 r. w ramach Etapu II zrealizowano roboty o wartości 57.403,0 tys. zł związane m.in. z wykonaniem 18 km toru, 6 obiektów inżynieryjnych, oraz 18.6 km sieci trakcyjnej. Aby uniknąć spekulacji nie zamieszczono danych odnośnie czasu modernizacji CMK, a szkoda, bo lektura byłaby na pewno ciekawa.
Linia E 30 i CE 30
Linia ta zaczyna się na granicy państwa z Niemcami i następnie prowadzi przez stacje Bielawa Dolna, Węgliniec (dla linii CE 30) lub Zgorzelec –Węgliniec (dla linii E 30). W dalszej części trasa wiedzie przez Legnicę, Wrocław, Opole, Gliwice, Katowice, Kraków i Rzeszów do Przemyśla. Trasa ta ma na całej długości zostać przystosowana do prędkości maksymalnej 160 km/h dla pociągów pasażerskich oraz 120 km/h dla pociągów towarowych. Jej modernizacja rozpoczęła się w 2000 roku i ma potrwać do 2010 roku. Ponieważ część trasy została przesunięta do zadań rezerwowych, więc termin zakończenia może się przedłużyć. Modernizacja obu odcinków granicznych aż do Węglińca rozpoczęła się w 2002 roku i ma się zakończyć w 2008 roku. Całkowita wartość tego projektu wynosi 87 478 371 €. Obecnie prowadzone są prace związane z zabudową urządzeń sterowania ruchem oraz łączności. W 2007 r. zrealizowano roboty o wartości 52.245,0 tys. zł związane m.in. z wykonaniem 11,6 km toru, 7 rozjazdów i 14 obiektów inżynieryjnych. Odcinek Węgliniec –Legnica jest modernizowany od 2000 roku, a prace mają się zakończyć w 2010 roku. Całkowita wartość projektu to 194 804 259 €. W 2007 r. zrealizowano roboty o wartości 86.244,6 tys. zł związane m.in. z wykonaniem 5,4 km toru, 11 rozjazdów i 32 obiektów inżynieryjnych. Kolejny odcinek trasy czyli Legnica –Wrocław –Opole wszedł do modernizacji również w 2000 roku, a jego zakończenie jest planowane także na 2010 rok. W 2007 r. zrealizowano roboty o wartości 144.051,2 tys. zł związane m.in. z wykonaniem 11,4 km toru, 32 rozjazdów, 7 obiektów inżynieryjnych, oraz 11,6 km sieci trakcyjnej. Łącznie od początku modernizacji na tym odcinku zmodernizowano 95,5 km linii kolejowej, w tym 6 stacji i 7 przystanków osobowych. Obecnie realizowane są zadania związane z modernizacją układu zasilania, modernizacja stacji Oława (jedna z dwóch pierwszych stacji w Polsce) oraz projekt i zabudowa urządzeń sterowania i kierowania ruchem kolejowym na tym odcinku. Dalsza część trasy, czyli odcinek Opole –Gliwice –Zabrze –Katowice –Kraków –Tarnów –Rzeszów –Przemyśl –granica państwa wymaga rozpoczęcia robót. Na liście podstawowej znajduje się projekt modernizacji odcinka Opole –Gliwice –Katowice –Kraków oraz Rzeszów –granica państwa. Brakujący odcinek Kraków –Tarnów –Rzeszów znalazł się na liście rezerwowej, co może budzić zdziwienie, ponieważ mecze będą rozgrywane na Ukrainie, a pociągi do Wrocławia, czy Poznania pojadą właśnie tą trasą. Wobec hojnego modernizowania trasy od granicy niemieckiej do Wrocławia może to budzić kontrowersje i w zasadzie potwierdza, że modernizację nie są prowadzone z myślą o Euro 2012, tylko według starszych planów.
Linia NR 8
Linia numer 8 to dość wolnie powstała trasa z Warszawy przez Radom do Kielc i dalej do Krakowa. Trasa ta ma w przyszłości stać się szybkim połączeniem Kielc z Warszawą, gdzie pociągi będą osiągały prędkość maksymalną 160 km/h. Przebudowie ma również zostać poddany jednotorowy odcinek tej trasy, który zyska drugi tor. Pierwsza część trasy do stacji Warszawa Okęcie jest obecnie w stadium modernizacji. Inwestycja ta jest prowadzona jako część realizacji połączenia kolejowego centrum warszawy z Portem lotniczym. W 2007 r. zrealizowano roboty o wartości 64.440,0 tys. zł związane m.in. z wykonaniem 8 rozjazdów. Dalsza część trasy jest jeszcze w stadium opracowywania dokumentacji i map, które mają być gotowe do 2009 roku. Według raportu trasa ta ma zyskać nowe lokalne centra sterowania (LCS) zlokalizowane w stacjach Warszawa Okęcie, Radom, Skarżysko Kamienna oraz Kielce. Prace budowlane mają się rozpocząć w 2010 roku, a zakończyć do 2013 roku lub początkiem 2014 roku. Jednak brak jest wzmianek odnośnie prowadzonych prac torowych oraz ewentualnej dobudowie drugiego toru.
Linia Łódź –Warszawa
Raport wspomina również o prowadzonej modernizacji linii Łódź –Warszawa. Modernizacja pierwszego etapu (Łódź Widzew –Skierniewice) trwała od 2006 do 2008 roku i zakładała modernizację odcinka długości 62,8 km wraz ze stacjami Skierniewice, Płyćwia, Rogów oraz przystankami osobowymi na trasie. Prace te miały na celu zwiększenie dopuszczalnej prędkości maksymalnej do 160 km/h. W 2007 r. zrealizowano roboty o wartości 573.153,2 tys. zł związane m.in. z wykonaniem 92,8 km toru, 136 rozjazdów, 38 obiektów inżynieryjnych, oraz 81,5 km sieci trakcyjnej. Realizacja etapu drugiego jest przewidziana na lata 2009 – 2012 i obejmuje odcinek Warszawa Zachodnia –Skierniewice oraz Łódź Widzew –Łódź Fabryczna. W ramach zadania zmodernizowane zostaną perony, budynki nastawni, obiekty inżynieryjne, przejazdy kolejowe, mosty, wiadukty kolejowe, siec trakcyjna, tory i podtorze. Zakres prac obejmuje również budowę tunelu z infrastrukturą podziemnej stacji Łódź Fabryczna.
Oprócz powyżej wymienionych w raporcie linii Grupa PKP przygotowała własne oświadczenie. Wymienia w nim także trasę E 59 na odcinku Poznań –Wrocław obejmującą odcinek 162 km, PL/AD 106 czyli odcinek Psary –Kraków, gdzie ma zostać zmodernizowane jedynie 48 km stanowiące 53% całej trasy. Obie linie maja zostać dostosowane do prędkości maksymalnej 160 km/h. Grupa PKP wymienia także jako zadania do realizacji do 2012 roku 3 połączenia z Lotniskami. Pierwsze to wspominane już Okęcie, drugie, to funkcjonujące już Balice, natomiast trzecie to Pyrzowice, choć ostatnie doniesienia prasowe twierdzą jakoby na tą inwestycję zabrakło pieniędzy.
Na tym zakończymy pierwszą część artykułu poświęconego stanowi infrastruktury kolejowej na rok po otrzymaniu organizacji mistrzostw Euro 2012 przez Polskę i Ukrainę. W niniejszym artykule omówiliśmy zmiany jakie zaszły na liniach kolejowych, w kolejnym artykule przyjrzymy się stanowi dworców oraz planom taborowym do 2012 roku.