Kolej wróci do Zegrza?

inforail
04.11.2016 10:17

Harmonogram działań w sprawie rewitalizacji kolei do ZegrzaPołudniowego omówiliśmy z przedstawicielami PKP Polskie Linie Kolejowe, ZarząduTransportu Miejskiego w Warszawie, Szybkiej Kolei Miejskiej oraz samorządów znaszego powiatu: Nieporętu, Wieliszewa i Serocka ? poinformował na FacebookuRobert Wróbel, starosta legionowski.

Inwestycja będzie finansowana z Regionalnego ProgramuOperacyjnego Województwa Mazowieckiego. W najbliższych tygodniach PKP PLKprzystąpi do przygotowania studium wykonalności tego projektu.

Wróbel pisze również, że chciałoby się, aby kolej powróciłado Zegrza już jutro. Rewitalizacja linii musi jednak potrwać. Zaczynamy oddokumentacji czyli studium wykonalności i koncepcji węzła przesiadkowego.

Na razie szczegółów wspomnianego na wstępie harmonogramubrak.

Przypomnijmy zatem kilka faktów sprzed roku. Otóż ówczesnewładze powiatu legionowskiego informowały w październiku 2015 roku, że linia doZegrza, stanowiąca odgałęzienie o długości 3,7 km od linii Legionowo ? Tłuszcz,ma znowu ożyć. Poinformowano, że na trasie, która zaczyna się w Wieliszewie,przeprowadzona będzie modernizacja torowiska. Plany zakładają, że liniazostanie ponownie zelektryfikowana i wyposażona w urządzenia sterowania ruchemkolejowym. W Zegrzu Południowym zrekonstruowana będzie stacja, która wraz zdworcem autobusowym i parkingiem Parkuj i Jedź stanie się ważnym centrum przesiadkowymdla mieszkańców Zegrza Północnego, Serocka czy Pułtuska. Zbudowany zostanietakże nowy przystanek przy przecięciu linii kolejowej z ul. Modlińską wWieliszewie ? służył on będzie mieszkańcom osiedla, które ma być wybudowane wpobliżu oraz wypoczywającym na południowym brzegu Jeziora Zegrzyńskiego. Idalej owe ambitne plany zakładają, że dojazd pociągiem z Zegrza do metra nastacji Dworzec Gdański zajmie około 40 minut. W przyszłości zakładane jesturuchomienie połączeń, które z Zegrza prowadzić będą przez Legionowo, WarszawęGdańską (przesiadka do linii metra M1), Warszawę Koło (przesiadka do liniimetra M2), Warszawę Zachodnią i Służewiec aż do Piaseczna.

Przypomnijmy, że w lutym 2015 roku Zarząd WojewództwaMazowieckiego i PKP Polskie Linie Kolejowe podpisały list intencyjny narealizację programu poprawy przewozów przy wsparciu unijnych środków RPOWojewództwa Mazowieckiego w latach 2014-2020. W dokumencie, wśród inwestycji dorealizacji, znalazły się również prace na linii nr 28 na odcinku Wieliszew ?Zegrze. Rząd w 2015 roku ujął inwestycję w Krajowym Programie Kolejowymzapewniając w ten sposób wkład własny do realizacji inwestycji ze środkówunijnych.

Kolejnym krokiem było podpisanie listu intencyjnego, wktórym poszczególni sygnatariusze deklarowali swój udział w przedsięwzięciustosownie do posiadanych kompetencji: PKP PLK S.A. w zakresie prac remontowychna linii, ZTM Warszawa do świadczenia usług przewozowych na niej, SamorządWojewództwa do umieszczenia zadania w Regionalnym Programie OperacyjnymWojewództwa Mazowieckiego, a samorządy lokalne do partycypowania w kosztachutrzymania linii na ustalonych przez strony porozumienia zasadach.

Linia kolejowa do Zegrza kiedyś tętniła życiem. W letnieniedziele tłumy warszawiaków jechały wypoczywać nad jezioro Zegrzyńskie.Niestety, z czasem stan techniczny linii się pogarszał i jednocześniedynamicznie wzrastała liczba samochodów co spowodowało spadek zainteresowania.W konsekwencji, w 1994 r. przewozy kolejowe na linii do Zegrza zawieszono, a do2000 r. kursowały jeszcze do Legionowa autobusy kolejowej komunikacjizastępczej. Tory zarosły drzewami, sieć trakcyjną zdemontowano, a budynekdworcowy z lat 70-tych ? rozebrano. Wydawało się, że historia tej ponad100-letniej linii (otwartej w 1897 r.) dobiegła końca. Na szczęście chybastanie się inaczej. Oby przebudowa linii do Zegrza poszła sprawniej niż budowadworca w pobliskim Legionowie.