`Kolej na Śląsk` wskazuje jak skorzystać z Programu Kolej+

inforail
03.06.2020 09:15

Stowarzyszenie „Kolejna Śląsk” wskazało możliwości wykorzystania funduszy z krajowego programu napoprawę dostępności do transportu kolejowego w województwie śląskim.

PKP PLK SA opublikowała w ostatnich dniach maja ProgramKolej+ oraz warunki uczestnictwa w nim przez samorządy różnych szczebli. Jakczytamy na stronach organizatora, celem Programu jest uzupełnienie siecikolejowej o połączenia kolejowe miejscowości o populacji powyżej 10 tys.mieszkańców, które nie posiadają dostępu do połączeń pasażerskich z miastamiwojewódzkimi lub takich, które posiadają dostęp do kolei, ale istniejące połączeniawymagają usprawnienia.

Program Kolej+ jest skierowany przede wszystkim do jednosteksamorządu terytorialnego lub związków metropolitalnych, które są zainteresowanerozwojem infrastruktury kolejowej na swoim terenie, przy uwzględnieniu potrzebkomunikacyjnych mieszkańców. Program zakłada realizację inwestycji liniowych –tj. modernizację istniejącej lub budowę nowych linii kolejowych oraz inwestycjepunktowe, jak np. budowa nowych przystanków, mijanek czy łącznic kolejowych.

Budżet Programu wynosi 6,5 mld zł, które jednak będąpowiększone o wymagany wkład własny jednostek samorządu terytorialnego wwysokości 15% danej inwestycji. Horyzont Programu to rok 2028. Do 26 sierpniaorganizator przyjmuje zgłoszenia od jednostek samorządu terytorialnego, po czymnastąpi etap oceny tych wniosków i utworzenie tzw. listy rankingowej,oczywiście w skali ogólnopolskiej.

Czy, gdzie i za co?

Stowarzyszenie „Kolej na Śląsk” widzi co najmniej kilkaobszarów na terenie województwa śląskiego i graniczących z nim po stronieopolskiej, gdzie można byłoby wykorzystać środki przeznaczone na rozwójinfrastruktury kolejowej  w  ramach Programu  Kolej+.    Projektami możliwymi do zgłoszenia  w ramach programu mogłyby zostać:

odbudowa linii kolejowej do Jastrzębia Zdroju (śladem linii159 lub innym),

rewitalizacja linii 179 oraz 885 na odcinku Tychy Lodowisko– Nowy Bieruń,

rewitalizacja linii 190 na odcinku Bielsko-Biała – Skoczów,

rewitalizacja linii 144 Tarnowskie Góry – Fosowskie,

rewitalizacja linii 162 Dąbrowa Górnicza Gołonóg – DąbrowaGórnicza Strzemieszyce,

budowa nowego przystanku Sosnowiec Jęzor (przy DesignerOutlet w Jaworznie) na linii 133,

budowa nowego przystanku Wodzisław Śl. Miasto na linii 158,

budowa nowego przystanku Pawłowice Śl. (Studzionka) na linii159, na której m.in. dzięki naszym staraniom przywrócono już weekendowy ruchpasażerski,

rewitalizacja linii 149 w dotychczasowym lub nowym śladziena odcinku Gliwice – Knurów wraz z budową nowych przystanków osobowych, gdzierównież pojawiły się, póki co weekendowe pociągi,

odbudowa przystanków Orzesze Miasto, Łaziska Śr. i Wyry (wnowej lokalizacji) na linii 169, gdzie m.in. dzięki naszym staraniomprzywrócono już ruch pasażerski,

rewitalizacja linii 177 oraz 294 Racibórz – Baborów –Głubczyce – Racławice Śl. na styku województw śląskiego i opolskiego, z nowymi lokalizacjamiprzystanków osobowych.

Zdaniem Stowarzyszenia zadania te, zapewne niemożliwe dozrealizowania w pełnym wachlarzu, mogłyby przywrócić lub ułatwić dostęp dotransportu kolejowego mieszkańcom takich miejscowości lub ich odleglejszychdzielnic, jak Jastrzębie Zdrój, Pawłowice Śląskie, Łaziska Górne, Wyry,Palowice, Żory, Warszowice, Strumień, Jasienica, Jaworze, Tarnowskie Góry –Strzybnica, Tworóg, Gierałtowice, Szczygłowice, Przyszowice, Zabrze Makoszowy,Pietrowice Wlk., Kornice, Baborów, Racibórz, Dąbrowa Górnicza Strzemieszyce,Jaworzno, Bieruń, Tychy-Urbanowice lub usprawnić ich dojazd do miejsc pracy lubszkół.

Część z wymienionych i kila innych niewymienionych tutajodcinków infrastruktury i miejscowości pojawiła się już i najprawdopodobniejbędzie uwzględnionych w ramach budowy tzw. Kolei Metropolitalnej, która staniesię dużą inwestycją pod auspicjami Metropolii GZM w centralnej częściwojewództwa, dlatego głównie koncentrowaliśmy się na obszarach odleglejszych odKatowic i ścisłej konurbacji. Istnieją także plany budowy i finansowania liniikolejowych w ramach tzw. komponentu kolejowego CPK, o których stało się dosyćgłośno przy okazji publikacji i pre-konsultacji społecznych na początku tegoroku, tuż przed epidemią koronawirusa. Dlatego wszystkie te działania powinnybyć możliwie jak najlepiej koordynowane.

Stowarzyszenie „Kolej na Śląsk” wystosowało zapytaniekierowane do Marszałka Województwa Śląskiego dotyczące planów zaangażowania sięsamorządu szczebla wojewódzkiego w ogłoszony właśnie Program.  -Chcemy wesprzeć inicjatywy z nim związane nakażdym szczeblu samorządu, gdyż uważamy, że wiele społeczności z naszegoregionu zasługuje na włączenie w krwioobieg ekologicznego transportukolejowego. Oczywiście sama budowa przystanku lub rewitalizacja linii nie zapewniąjeszcze połączeń, gdyż do nich potrzebny jest tabor kolejowy i finansowanieprzewozów. Dlatego działania te powinny być zharmonizowane w długoletniejperspektywie.