Kolej metropolitalna w GZM rozpędza się
Skupiająca 41 gminGórnośląsko-Zagłębiowska Metropolia i zarządzająca infrastrukturą kolejowąspółka PKP PLK będą współpracować w działaniach służących stworzeniu koleimetropolitalnej, która w przyszłości może być podstawą transportu publicznego wMetropolii.
O podpisaniu listu intencyjnego między GZM a PKP PLKpoinformował we wtorek członek zarządu Metropolii Grzegorz Kwitek. W dokumenciekolejowa spółka zadeklarowała m.in. wsparcie merytoryczne w pracach nad studiumwykonalności przedsięwzięcia, którego przygotowanie zamierza zlecićGórnośląsko-Zagłębiowska Metropolia. Wymieniono też inwestycje już realizowanelub planowane przez PLK, istotne dla przyszłej kolei metropolitalnej.
„List intencyjny wymienia wszystkie inwestycje, któresą realizowane lub są planowane do zrealizowania na naszym terenie. Przedewszystkim jednak określa, że planowana główna oś naszej kolei metropolitalnejjest jak najbardziej zasadna, i PKP PLK w pełni popierają nasze działania”- powiedział Kwitek podczas wtorkowych obrad zgromadzenia GZM w Sosnowcu.
„Mówimy o głównych ciągach przewozowych na trasachPyskowice-Gliwice-Chorzów Batory-Katowice-Mysłowice, Dąbrowa GórniczaZąbkowice-Katowice-Tychy, Chorzów Batory-Bytom-Tarnowskie Góry, KatowiceLigota-Mikołów-Łaziska Górne” – sprecyzował członek zarządu GZM.
Wśród inwestycji realizowanych i planowanych przez PKP PLK,a istotnych z punktu widzenia kolei metropolitalnej, jest m.in. rozbudowa liniikolejowych nr 1 i 139 na odcinku Będzin-Katowice i Katowice Ligota, a takżezlecenie opracowania dokumentacji projektowej dla przebudowy stacji GliwiceŁabędy, wraz z budową nowego przystanku osobowego Gliwice Kopernik.
Planowane jest także opracowanie studium wykonalności izlecenie dokumentacji projektowej modernizacji lub budowy linii kolejowejTychy-Bieruń Stary-Nowy Bieruń oraz odbudowa mijanki Łaziska Górne Brada. Innyprojekt zakłada przebudowę infrastruktury kolejowej i drogowej stacji DąbrowaGórnicza i przystanku Dąbrowa Górnicza Gołonóg. Do tego wartego ok. 90 mln złdąbrowskiego projektu, który ma w przyszłości służyć także koleimetropolitalnej, Metropolia zamierza dołożyć 26 mln zł.
Przewodniczący GZM Kazimierz Karolczak ocenił, że podpisanielistu intencyjnego z PKP PLK ma kluczowe znaczenie dla prac nad kolejąmetropolitalną. Przypomniał, że – jak wstępnie oszacowano – gdyby Metropoliamiała samodzielnie finansować wszystkie związane z tym prace, kosztowałoby took. 8 mld zł. Skoordynowanie działań z zarządcą kolejowej infrastruktury możesprawić, że przedsięwzięcie będzie tańsze, a jego realizacja – szybsza.
Prezydent Gliwic Zygmunt Frankiewicz wskazał, że projektkolei metropolitalnej to jedno z tych zadań, do których realizacji powstałaMetropolia. Jak mówił, relacje z PKP PLK są w tym zakresie”krytyczne”, tym bardziej, że potencjalne inwestycje GZM winfrastrukturę kolejową oznaczają inwestowanie w majątek, nienależący ani do GZM,ani do tworzących ją gmin.
„Krytyczne będą zapisy umowy (z PKP PLK – PAP). Nawet,jeśli dołożymy małe pieniądze w stosunku do wielkości danego zadania, to musimymieć gwarancje możliwości eksploatacji tej infrastruktury na zasadach, którezostaną uprzednio określone” – podkreślił Frankiewicz.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia (GZM) powstała 1 lipca2017 r., a zaczęła działać od 1 stycznia 2018 r. Organizacja – mocą ustawyprzygotowanej przez rząd specjalnie dla regionu – skupia 41 miast i gmin centralnejczęści woj. śląskiego, zamieszkanych przez blisko 2,3 mln osób. Jednym z jejustawowych zadań jest transport publiczny.
Od początku organizacji GZM jej przedstawiciele akcentowali,że podstawą transportu publicznego na terenie Metropolii powinien być transportszynowy, który przez ostatnich 30 lat tracił w regionie na znaczeniu.Deklarując wolę odwrócenia tej tendencji, w ub. roku samorządowcy zamówilikoncepcję tzw. kolei metropolitalnej. Przetarg wygrali eksperci PolitechnikiŚląskiej, którzy przygotowali czterowariantową koncepcję takiej kolei.
Pierwszy wariant zakłada wykorzystanie istniejących liniikolejowych, zarządzanych przez PKP PLK. W tym wariancie kolej metropolitalnamiałaby ograniczać się do relacji Gliwice–Dąbrowa Górnicza Ząbkowice orazTarnowskie Góry–Tychy Miasto. Zakładane działania obejmują zaplanowane już:zakupy taboru przez GZM i modyfikacje rozkładów jazdy, które zapewniłyby –szczególnie na trasie Gliwice–Ząbkowice, kursowanie pociągów co najmniej co 15minut w szczycie.
Drugi wariant zakłada wykorzystanie tych samych przebiegówlinii (jednak z wydzielonymi dla kolei metropolitalnej torowiskami) orazwydłużenie jej południowej trasy do stacji Nowy Bieruń (wymaga to odbudowylinii z Tychów). Taki główny szkielet linii miałby 123 km; wymagałby budowy 21nowych przystanków, rewitalizację – 3, zmianę lokalizacji – 2 i likwidację – 3.
Kolejne warianty zakładają wykorzystanie, prócz istniejącejtzw. kolei ciężkiej (w standardzie UIC), również kolei lekkiej (na kształtwarszawskiej WKD) oraz – w przyszłości – np. monorail. W jednym z wariantówzakłada się ponadto m.in. poprowadzenie wydzielonymi technicznie lub jedynieorganizacyjnie odcinkami połączenia Gliwice–Ruda Halemba–Mikołów–Tychy Miasto(pod kątem kolei lekkiej, z częściowo odbudowaną lub nową infrastrukturą.
„