Kolej Metropolitalna w GZM dopiero za 10 lat?

inforail
10.01.2020 07:45

Uruchomienie Kolei Metropolitalnejpowinno być możliwe w perspektywie dziesięciu lat – ocenił w czwartekprzewodniczący zarządu Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii KazimierzKarolczak. Samo przygotowanie studium wykonalności to cztery-pięć lat –zaznaczył.

Kolej Metropolitalna to jeden z głównych projektów GZM -działającego od 2018 r. związku 41 samorządów, którego jednym z ustawowychzadań jest transport publiczny. Wykonana przez ekspertów Politechniki Śląskiejczterowariantowa koncepcja Kolei Metropolitalnej była gotowa w styczniu ub.roku; w najbliższych tygodniach ogłaszany ma być przetarg na studiumwykonalności.

Przewodniczący zarządu GZM w rozmowie wyemitowanej wczwartek na antenie Radia Piekary był pytany m.in. o perspektywę prac nadprzedsięwzięciem oraz o współpracę przy nim z urzędem marszałkowskim imarszałkowskimi Kolejami Śląskimi. Chociaż deklarował możliwie szybkie tempoprac zaapelował, aby nie budować nadmiernych oczekiwań.

„Proces inwestycyjny w kolei jest strasznie długi. My, popółtora roku pracy, w ub. miesiącu skończyliśmy dopiero konsultacje związane zkoncepcją Kolei Metropolitalnej. Ona powstała blisko rok temu. Przez całyzeszły rok prowadziliśmy konsultacje ze wszystkimi partnerami,interesariuszami, którzy mają wpływ, jakby ta kolej mogła wyglądać” – mówił.

Karolczak wymienił, że konsultacje te prowadzono przedewszystkim z Ministerstwem Infrastruktury, krajowym zarządcą kolejowejinfrastruktury, spółką PKP Polskie Linie Kolejowe, Urzędem Marszałkowskim Woj.Śląskiego, samorządowymi Kolejami Śląskimi i miastami. „To był naprawdę ciężkirok pracy; powstał suplement do tego dokumentu” – zaznaczył.

Uściślił, że wszystkie wnioski, uwagi i zmiany do koncepcjizostały zebrane i przedyskutowane z pozostałymi uczestnikami konsultacji. „Nadzisiaj mamy już ten dokument zebrany i zaakceptowany; w końcu, po półtorejroku pracy możemy zamówić studium wykonalności – i tu, uwaga, studiumwykonalności to jest cztery-pięć lat” – zastrzegł.

„Cztery-pięć lat będzie trwała praca nad rozwiązaniamitechnicznymi, które będą realne i będą mogły posłużyć do wypracowania projektubudowlanego” – wyjaśnił przewodniczący zarządu GZM. Pytany, czy to oznacza, żepociągi będą mogły zacząć jeździć w ciągu dziesięciu lat ocenił, że to realnyscenariusz. „Taki scenariusz zakładam” – zadeklarował.

W innym punkcie rozmowy Karolczak, odnosząc się doformułowanych wcześniej uwag marszałka woj. śląskiego Jakuba Chełstowskiego nt.perspektyw koniecznych nakładów inwestycyjnych szacowanych na 16 mld złwskazał, że GZM ma na finansowanie tego celu ok. 400 mln zł rocznie, a także żeznaczna część inwestycji leży po stronie PKP PLK.

W czerwcu ub. roku kolei GZM i PKP PLK podpisały listintencyjny, w którym kolejowa spółka zadeklarowała m.in. wsparcie merytorycznew pracach nad studium wykonalności Kolei Metropolitalnej. Wymieniono tamrównież inwestycje realizowane lub planowane przez PLK, istotne dla przyszłejKolei Metropolitalnej.

Zgodnie z przygotowaną przez naukowców Politechniki Śląskiejkoncepcją Kolei Metropolitalnej pierwszy jej etap zakłada wykorzystanieistniejących linii kolejowych, zarządzanych przez PKP PLK. Kolej metropolitalnaogranicza się tu do relacji Gliwice–Dąbrowa Górnicza Ząbkowice oraz TarnowskieGóry–Tychy Miasto. Zakładane działania obejmują zaplanowane już: zakupy taboruprzez GZM i modyfikacje rozkładów jazdy, które zapewniłyby – szczególnie natrasie Gliwice–Ząbkowice, kursowanie pociągów co najmniej co 15 minut wszczycie.

Drugi etap zakłada wykorzystanie tych samych przebiegówlinii (jednak z wydzielonymi dla kolei metropolitalnej torowiskami) orazwydłużenie jej południowej trasy do stacji Nowy Bieruń (wymaga to odbudowylinii z Tychów). Taki główny szkielet linii miałby 123 km; wymagałby budowy 21nowych przystanków, rewitalizację – 3, zmianę lokalizacji – 2 i likwidację – 3.

Kolejne etapy zakładają wykorzystanie, prócz istniejącejtzw. kolei ciężkiej (w standardzie UIC), również kolei lekkiej (na kształtwarszawskiej WKD) oraz – w przyszłości – np. monorail. W jednym z wariantówzakłada się ponadto m.in. poprowadzenie wydzielonymi technicznie lub jedynieorganizacyjnie odcinkami połączenia Gliwice–Ruda Halemba–Mikołów–Tychy Miasto(pod kątem kolei lekkiej, z częściowo odbudowaną lub nową infrastrukturą).