Kolej do Solnego Miasta – 155 lat linii do Wieliczki
inforail
16.11.2012 14:15
Kolej do Solnego Miasta – 155 lat linii do Wieliczki
Otwarta na początku 1857 r. linia kolejowa Kraków Bieżanów –Wieliczka w bieżącym roku przeszła solidną modernizację. W trakcie seminarium zorganizowanego przez krakowski oddział SITK rozmawiano i o tej 155-letniej historii i o współczesnych zadaniach inwestycyjnych w regionie.
– Wspólny wysiłek podjęty przez samorząd Wieliczki, PKP PLK i marszałka województwa pozwolił nam zrealizować w bardzo szybkim tempie tę potrzebną dla mieszkańców i turystów inwestycję –mówił w wielickim Centrum Edukacyjno-Rekreacyjnym „Solne Miasto”, Włodzimierz Żmuda, Dyrektor Oddziału Centrum Realizacji Inwestycji PKP PLK S.A. w Krakowie. Jego zdanie poparł Artur Kozioł burmistrz Wieliczki, który wskazał także na fakt konieczności dokończenia inwestycji i przeorganizowania modelu transportowego, w którym kolej będzie pełnić jeszcze ważniejszą rolę dla mieszkańców miasta i okolicznych wsi. Poparł tym samym jak najszybsze uruchomienie krakowskiej kolei aglomeracyjnej.
– Szybka realizacja inwestycji w infrastrukturę torową, tramwajową i kolejową, przy zapewnieniu najwyższej jakości i standardów bezpieczeństwa jest możliwa dzięki zintegrowaniu procesów projektowania, produkcji, logistyki dostaw i zabudowy kluczowych elementów nawierzchniowych –podkreślał podczas swojego wystąpienia Remigiusz Tytuła, reprezentujący Kolejowe Zakłady Nawierzchniowe „Bieżanów”, partnera seminarium. – Grupa KZN Bieżanów już dziś, jako pierwsza w Polsce składa taką ofertę inwestorom, beneficjentom i generalnym wykonawcom. Uzupełniając ją jeszcze o usługi z zakresu utrzymania, serwisu, czy diagnostyki jesteśmy w stanie obsłużyć kompleksowo cały proces inwestycyjny i eksploatacyjny związany z nawierzchnią.
Potem o realizacji całej inwestycji na linii nr 109 Kraków Bieżanów- Wieliczka, wskazywał Wiesław Piątkowski z firmy WIP, pełniący funkcję kierownika robót przy tych pracach. –Podczas modernizacji cała infrastruktura kolejowa przeszła gruntowny remont. Inwestycja objęła wymianę nawierzchni, sieci trakcyjnej, budowę nowych urządzeń sterowania ruchem kolejowym, stworzenie nowoczesnego systemu informacji dla podróżnych oraz przebudowę obiektów inżynieryjnych (przejazdy kolejowe, wiadukty). Do budowy nowej nawierzchni użyto ograniczających drgania i wibracje specjalnych podkładów typu „Y”oraz toru bezstykowego –podkreślał Piątkowski.
Przeszłość 155 letniej linii obecna była w referatach traktujących o taborze wykorzystywanym podczas początków kolei w Wieliczce oraz o wpływie kolei i ludzi z nią związanych na rozwój miasta Wieliczka i jego okolic. O historii krakowskiego dworca, jako miejsca początkowego przejazdu do Wieliczki, i wykonanych oraz niezrealizowanych planach z nim związanych barwnie opowiadał Jerzy Hydzik. Jedną z takich, zaplanowanych ale niedokończonych inwestycji mogli zresztą obejrzeć uczestnicy seminarium, gdyż rozpoczęło się ono od zwiedzania podziemnej części Dworca Głównego PKP w Krakowie. Uczestników urzekły imponujące przestrzenie hal ulokowanych pod poziomem gruntu, kontrastujące jednak z faktem niepewności co do dalszego losu tej inwestycji.
Seminarium „155 lat linii kolejowej do Wieliczki”zostało zorganizowane 15 listopada przez krakowski oddział Stowarzyszenia Inżynierów i Techników Komunikacji RP, przy współpracy Urzędu Miasta i Gminy Wieliczka, PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., Przewozów Regionalnych Sp. z o.o., Stowarzyszenia „Klub Przyjaciół Wieliczki”oraz Małopolskiej Okręgowej Izby Inżynierów Budownictwa w Krakowie. Honorowym patronatem imprezę objęli Tadeusz Trzmiel – Zastępca Prezydenta Miasta Krakowa;oraz Marek Sowa – Marszałek Województwa Małopolskiego. Sponsorem seminarium była natomiast Grupa KZN –Kolejowe Zakłady Nawierzchniowe „Bieżanów”.
Więcej z Działu Kontrakty
PESA z idealną ofertą dla Polregio
09.04.2024
Parowóz Px29-1704 potrzebuje naprawy P5
04.04.2024
Polregio chce zmodernizować SA108-006
03.04.2024
Podkarpackie bez nowych ezt-ów
28.03.2024
Do kupienia EN57-935
11.03.2024
Więcej z Działu Pasażer
Więcej z Działu Prawo
Duża kasa w pociągu z Ukrainy
03.04.2024
PKP trafią do Ministerstwa Infrastruktury
07.03.2024
RegioJet niezadowolony z decyzji UTK
05.03.2024
Sabotaż na linii kolejowej. Jest śledztwo
27.02.2024
Kradli i wpadli. Udana interwencja SOK
19.01.2024
Gruba kasa w pociągu z Ukrainy
04.01.2024
Nie warto grozić kierownikowi pociągu!
19.12.2023
Więcej rządowej kasy na kolej
15.11.2023
Więcej z Działu Przewoźnicy
Więcej z Działu Producenci
Więcej lokomotyw PESA Gama w Cargounit
14.12.2023
Griffin pojechał 240 km/h [FILM]
27.10.2023
12 lokomotyw EURO9000 dla Alpha Trains
25.10.2023
Więcej z Działu Infrastruktura
Bezpieczniej na linii Rail Baltica
10.04.2024
Dworzec w biurowcu. W Słupsku
26.03.2024
Okrąglak ocalony od zapomnienia
21.03.2024