Kolej do CPK w trzech etapach
Zaproponowany modelbudowy infrastruktury kolejowej CPK ma charakter ewolucyjnego i etapowegorozwoju systemu kolei „rozsądnie” dużych prędkości, traktowanego jakointegralny element sieci, a nie wyodrębniony podsystem – poinformował wiceministerinfrastruktury Marek Chodkiewicz.
Jak wyjaśnił w ramach tych działań w pierwszej kolejnościwybudowane będą odcinki niezbędne do funkcjonowania CPK oraz poprawiającegeometryczne przebiegi linii prowadzących do głównych ośrodków i obszarówKraju. Na tym etapie „szprychy” składać się będą z nowych odcinków sieci orazodcinków istniejącej infrastruktury o prawidłowych przebiegach, które zostanąwyremontowane lub przebudowane w stopniu pozwalającym na maksymalnewykorzystanie ich (warunkowanych geometrią linii) możliwości w zakresieosiąganych prędkości. W szczególności na Centralnej Magistrali Kolejowejbędącej głównym szkieletem polskiej sieci pasażerskiej pożądane jestosiągnięcie docelowo prędkości dla jakiej niemal pół wieku temu zaprojektowanotę linię czyli 250 km/h. Osiągnięcie tego parametru uzależnione będzie odmożliwości finansowych państwa i z uwzględnieniem potrzeb transportowych kraju,w tym w zakresie obsługi CPK. Następnie – w miarę rozwoju popytu – częśćodcinków sieci klasycznej modernizowana będzie do prędkości konstrukcyjnej 200km/h lub wyższej – a odcinki, których przebudowa na takie prędkości jestniemożliwa, będą dublowane powstającymi etapowo nowymi odcinkami linii dużychprędkości. W szczególności dotyczy to tras pokrywających się z przebiegiemprojektu KDP Y. Ewolucyjny sposób dochodzenia do coraz krótszych czasów podróżypomiędzy CPK a głównymi polskimi miastami i regionami jest zabezpieczeniemprzed poważnym ryzykiem wielkich projektów infrastrukturalnych, tj.przewymiarowaniem inwestycji w stosunku do potrzeb oraz możliwościekonomicznych utrzymania trwałości projektu. Taki sposób realizacji projektuwykorzystuje w maksymalnym stopniu posiadane zasoby: infrastrukturalne,taborowe, wytwórcze, kompetencyjne i finansowe. Pozwala też na elastycznąodpowiedź na rosnący popyt wzbudzony przez realizację projektu. W ramachrealizacji uchwały Rady Ministrów nr 173/2017 z dnia 07 listopada 2017 roku(RM-11-163-17) w sprawie przyjęcia Koncepcji przygotowania i realizacjiinwestycji Port Solidarność – Centralny Port Komunikacyjny dla RzeczpospolitejPolskiej (Koncepcja CPK) docelowo powinien zostać zbudowany węzeł układu orazpromieniste relacje łączące wszystkie obszary Polski. Wymagane będzie takżeuzyskanie poprawy przepustowości niektórych kierunków wychodzących zwarszawskiego węzła kolejowego.
Etap początkowy(konieczny do powstania CPK) zakłada zbudowanie węzła i bezpośrednich łącznikówumożliwiających szybki dojazd/wyjazd z węzła na linie kolejowe na kierunkipołudnikowe oraz równoleżnikowe, zarówno dla pociągów międzyregionalnych,regionalnych, jak i aglomeracyjnych. Koncepcja CPK przedstawia równieżpotencjalne scenariusze dalszej rozbudowy sieci kolejowej, z których część wrazie podjęcia decyzji o ich realizacji mogłaby powstać przed oddaniem PortuSolidarność do użytku.
Etap pierwszy,realizowany ze środków obecnej perspektywy budżetowej UE oraz perspektywy 2020+służyć będzie uzupełnianiu głównych luk sieci kolejowej Polski, czyli budowiebrakujących elementów sieci kolejowej oraz modernizacji i rewitalizacjiistniejącej sieci dla wykorzystania w maksymalnym stopniu jej parametrówgeometrycznych, w celu zapewnienia obsługi komunikacyjnej wszystkich obszarówkraju. Powyższe inwestycje realizowane będą w bezwzględnej większości dlabudowy systemu przewozów zorientowanego na wewnętrzne potrzeby kraju.
Etap drugi,realizowany ze środków kolejnej perspektywy finansowej oraz ze środkówkrajowych nastawiony będzie na poprawę jakości sieci krajowej infrastrukturyprzez budowę nowych odcinków kolei dużych prędkości celem poprawy czasówprzejazdów istniejących relacji. Realizowane w ramach tego etapu zadania służyćbędą zarówno wewnętrznym potrzebom kraju, jak i międzynarodowym powiązaniomtransportowym Polski – w szczególności z państwami Trójmorza.
Szacunkowy koszt rozbudowy krajowej sieci kolejowej w ramachrealizacji inwestycji etapu 1 (bez uwzględnienia inwestycji realizowanych wramach komponentu kolejowego związanego nierozłącznie z budową samego CPK) wpierwszym etapie wynosić będzie około 16 mld zł. Dodatkowo pożądane jestrozważenie wydzielenia z funduszy przeznaczonych na inwestycje kolejowe puliśrodków dedykowanych inwestycjom komplementarnym opisanym w załączniku nr 5Koncepcji CPK o szacowanej wartości około 5–7 mld zł.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
W związku z powyższym, w zależności od liczby realizowanychprojektów komplementarnych, limity wydatków na rozbudowę sieci kolejowej w celustworzenia opartego o CPK uniwersalnego ogólnokrajowego systemu przewozówwynosić będą 16–23 mld zł.
Natomiast szacunkowy koszt rozbudowy sieci kolejowej oparametrach dużych prędkości w ramach realizacji inwestycji etapu 2 w latach2025–2030(35) wynosi około 13,5 mld zł. Dodatkowo, w etapie tym, przewidzianodo realizacji komponent zadań związany z budową odcinków aglomeracyjnych,transgranicznych na południu Polski o szacunkowej wartości około 5,5 mld zł.Istotna część tych projektów została ujęta w załączniku nr 5 Koncepcji CPK jakoproponowane projekty komplementarne (realizowane w etapie 1). Zatem, wzależności od stopnia zrealizowania tej części zadań w etapie 1 (w ramachprojektów komplementarnych), limity wydatków związane z przebudową siecikolejowej w etapie 2 wynosić będą od 13,5–22 mld zł (wartości te nieuwzględniają ewentualnych (potencjalnych) projektów związanych z ewentualnymwytyczeniem nowych transeueropejskich międzynarodowych korytarzy transportowych(np. w ramach państw Trójmorza). Łączne koszty rozbudowy krajowej siecikolejowej o nowe odcinki związane z budową infrastruktury dla systemu przewozówopartego o CPK przewidziane na lata 2020-2035 wynosić będą 35 mld–40 mld zł.
„