Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Kolej do CPK ma kosztować 40 mld zł. Więcej niż sam port!

inforail
04.07.2018 17:13

Ok. 40 mld zł będziepotrzebne na rozbudowę sieci kolejowej, które będę przebiegały przez CentralnyPort Komunikacyjny – powiedział w środę PAP pełnomocnik rządu ds. CPK MikołajWild. Dodał, że kwota ta nie wchodzi w projekt realizacji CPK, który wedługszacunków ma kosztować ok. 35 mld zł.

„Według naszych szacunków na rozbudowę sieci kolejowejbędzie potrzeba około 40 mld zł. To jest kwota, która nie wchodzi w projektrealizacji Centralnego Portu Komunikacyjnego. Przewidujemy pozyskanie tychśrodków z finansowania unijnego – prace przygotowawcze z tej perspektywy, arealizacja z kolejnych” – powiedział PAP wiceminister infrastruktury,pełnomocnik rządu ds. CPK Mikołaj Wild.

Wild, który uczestniczył w środowym posiedzeniu sejmowejkomisji infrastruktury, przedstawiał informację na temat stopnia zaawansowaniaprac przygotowawczych i planów finansowych zabezpieczających realizacjęinwestycji w zakresie Centralnego Portu Komunikacyjnego.

Jak mówił, trwają prace nad wskazaniem konkretnych projektówinwestycyjnych, które zostaną zrealizowane w ramach programu wieloletniego CPK.

Przekazał, że w toku konsultacji z zarządcą infrastrukturykolejowej PKP PLK uzgodniono podejście koncepcyjne oraz ramowy zakresniezbędnych inwestycji kolejowych dla relacji: Warszawa – Olsztyn, Warszawa –Ostrołęka – Pisz – Giżycko, Warszawa – Białystok – Suwałki (Rail Baltica),Warszawa – Terespol (Brześć), Warszawa – Lublin – Zamość – Hrebenne (Lwów), CPK– Kielce – Tarnów – Nowy Sącz, Warszawa – Katowice/Kraków/Bielsko-Biała, CPK –Częstochowa – Opole – Nysa, Łódź – Sieradz – Wrocław, Łódź – Sieradz – Kalisz –Leszno – Głogów – Zielona Góra, Łódź – Sieradz – Kalisz – Poznań – Szczecin,CPK – Poznań – Gorzów Wlkp., CPK – Płock – Włocławek – Bydgoszcz –Koszalin/Kołobrzeg.

Dalszym uzgodnieniom podlegają jeszcze relacje: CPK – Radom– Rzeszów, CPK – Gdańsk.

„Jeśli chodzi o rozbudowę sieci kolejowej, to założeniejest takie, że rozbudowa sieci kolejowej będzie realizowana przezwyspecjalizowany podmiot. Co wynika m.in. z faktu, że rzeczywiście, jak dotądsą spory, czy po 1989 roku wybudowano 23 km czy 43 km nowych torów” -powiedział. Jak dodał, „to są kompetencje, które trzeba zgromadzić wpodmiocie i z nich korzystać”.

Wiceminister przekazał, że w koncepcji przygotowania irealizacji inwestycji port Solidarność – Centralny Port Komunikacyjny napodstawie analizy wskaźnikowej dokonano oszacowania kosztów programuinwestycyjnego CPK, na który w pierwszym etapie powinno być zagwarantowanefinansowanie w wysokości do 35 mld zł, w tym 16-19 mld zł na realizacjękomponentu lotniczego, 8-9 mld zł na komponent kolejowy, co od samego początkuoznaczało nowe połączenie Warszawa-Łódź i wpięcie w Centralną MagistralęKolejową, oraz 7 mld zł na realizację infrastruktury drogowej.

Wild pytany o Lotnisko Chopina w kontekście CPK, powiedział,że decyzja zapadnie na podstawie ekspertyzy. „Zostały podniesione istotnegłosy, że jest możliwość, aby funkcjonowały CPK i Okęcie, bierzemy to za dobrąmonetę, sprawdzamy to. Jeżeli istnieje tylko taka możliwość, Okęcie będziefunkcjonować” – powiedział.

Pod koniec maja Wild podczas spotkania z mieszkańcami iwójtem gminy Baranów nt. budowy CPK poinformował, że trzy gminy: Baranów (pow.grodziski), Teresin (pow. sochaczewski) i Wiskitki (pow. żyrardowski) sąwyznaczone na obszar inwestycji CPK, obejmujący 66,2 km kw.

Nowe lotnisko ma być jednym z największych przesiadkowychportów lotniczych w Europie. Po pierwszym etapie budowy ma obsługiwać do 45 mlnpasażerów rocznie. Docelowo lotnisko będzie mogło być rozbudowane, by obsłużyćok. 100 mln osób. Lotnisko ma powstać na ok. 3 tys. ha. Do końca 2019 r. majątrwać prace przygotowawcze, a sam port ma być budowany przez kolejne osiem lat,do końca 2027 r.

Rząd tłumaczy, że budowa nowego portu jest konieczna, wzwiązku z tym, że warszawskie Lotnisko Chopina nie może pełnić funkcji dużegoportu przesiadkowego. Przepustowość lotniska w Warszawie jest na wyczerpaniu wzwiązku z dynamicznie rosnącym ruchem lotniczym, w efekcie nie będzie mogło wprzyszłości go obsłużyć.