Kolej dla 2 mln mieszkańców
Kolej to wciążnajszybszy, a często też najwygodniejszy sposób, aby podróżować po Małopolsce.
Rozwijany od kilku lat system Szybkiej Kolei Aglomeracyjnejobejmujący kolejne trasy oraz zakup nowoczesnego taboru, z którego każdego dniakorzystają tysiące mieszkańców regionu – to najkrótsza charakterystyka działańpodejmowanych przez samorząd województwa na rzecz rozwoju tej formy transportu –informuje małopolski Urząd Marszałkowski.
Z badań przeprowadzonych na początku tego roku przezpracowników Politechniki Krakowskiej, które dotyczyły systemu Szybkiej KolejAglomeracyjnej wynika, że dzięki uruchomieniu trzech linii SKA w Małopolsceśrednio na dobę 2600 nowych osób zaczęło korzystać z kolei. Dzięki temu doKrakowa każdego dnia wjeżdża o 1200 samochodów mniej niż wcześniej, co nietylko poprawia komunikację w mieście, ale też znacznie ogranicza niską emisję ipowstawanie smogu.
– Rozwój kolei aglomeracyjnej to jeden z najważniejszychprojektów Województwa Małopolskiego, który skutecznie realizujemy od kilku lat.To projekt, który realnie podnosi komfort życia mieszkańców Małopolski – mówiłmarszałek Jacek Krupa, podczas VI małopolskiej konferencji samorządowej, któraw tym roku odbyła się pod hasłem: „Szybka Kolej Aglomeracyjna dla 2 milionówmieszkańców Krakowa i Małopolski” zorganizowanej przez Stowarzyszenie Gmin iPowiatów Małopolski we współpracy z Samorządem Województwa Małopolskiego.
Od kilku lat systematycznie rozwijamy transport kolejowy wregionie. Od 2009 roku niemal podwoiliśmy nakłady z budżetu województwa na tencel. W tym roku na kolei przeznaczymy prawie 115,5 mln zł. Oprócz tego wciążpowiększamy tabor. Tylko w ubiegłym roku kupiliśmy 13 nowoczesnych pociągów, aw sumie Województwo posiada ich 40. Dokładamy też wszelkich starań, abyintegrować kolej z innymi formami transportu. Służy temu chociażby systemMałopolskiej Karty Aglomeracyjnej czy budowa kolejnych parkingów park&ride –wyliczał działania Województwa Małopolskiego marszałek Krupa dodając, żenajlepszym potwierdzeniem, że te działania mają sens, jest rosnąca popularnośćkolei wśród samych mieszkańców. Średnio każdego dnia z trzech linii SKA korzystaponad 17,8 tys. osób. Największą popularnością cieszy się SKA1 – każdego dniaprzewożąc na trasie Wieliczka – Kraków ok. 10 tys. pasażerów.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Mówiąc o Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej marszałek zaznaczył,że w ciągu zaledwie trzech lat w Małopolsce nastąpiła ogromna zmiana w ilości ijakości połączeń kolejowych. W grudniu 2014 roku uruchomiono pierwszą linię SKApomiędzy Krakowem a Wieliczką, pół roku później wydłużając ją na lotnisko wBalicach. W grudniu 2015 roku ruszyła SKA2 Kraków Główny – Miechów/Sędziszów, aw grudniu 2016 roku SKA3 Kraków Główny – Tarnów. Uzupełniając integracjętransportu od września 2017 roku działają autobusowe linie dowozowe do stacjiWieliczka Rynek Kopalnia.
Mimo utrudnień spowodowanych głównie przez zakrojone naszeroką skalę remonty prowadzone przez PKP PLK Małopolska nadal zamierzakonsekwentnie rozwijać Szybką Kolej Aglomeracyjną w regionie. Od październikafunkcjonuje połączenie z Krakowa do Jasła, które cieszy się ogromnymzainteresowaniem mieszkańców południowo-wschodniej Małopolski. Uruchomiono teżweekendowe połączenie, dzięki któremu wybrane pociągi z Krakowa do Oświęcimiadojadą do Czechowic-Dziedzic. W końcu, od grudnia tego roku linia SKA2 makończyć się w Skawinie. Chociaż to połączenie jest uzależnione od budowanejłącznicy kolejowej Kraków Zabłocie – Kraków Krzemionki. A w dalszejperspektywie jest też objęcie połączeniem kolejowym Myślenic, aby odciążyćzakorkowaną Zakopiankę. Do tego jednak trzeba wcześniej wybudować nową liniękolejową z Krakowa do Myślenic.
„