Kolej chce wykorzystać każdy eurocent
inforail
13.11.2012 09:42
Kolej chce wykorzystać każdy eurocent
Resort transportu pracuje nad tym, by Polska nie straciła środków na inwestycje kolejowe. Wiceminister transportu, budownictwa i gospodarki morskiej Patrycja Wolińska–Bartkiewicz zapewniła, że podejmowane są wszystkie kroki prowadzące do wykorzystania „każdego eurocenta”.
Do tej pory kolej wykorzystała jednak jedynie ok. 12 proc. z ponad 4 mld euro zarezerwowanych w Programie Operacyjnym Infrastruktura i Środowiska. Istnieje ryzyko, że po 2015 roku niewykorzystane fundusze wrócą do unijnego budżetu.
Ministerstwo Rozwoju Regionalnego starało się co prawda w Brukseli o przesunięcie środków przeznaczonych na kolej na infrastrukturę drogową, ale zgody nie uzyskało.
Czas tylko do końca roku
„Koniec tego roku to jest deadline, kiedy będziemy mogli ocenić realizację projektów, które mamy już zatwierdzone w Programie Operacyjnym Infrastruktura i Środowisko”–powiedziała wiceminister Wolińska–Bartkiewicz Agencji Informacyjnej Newseria.
Od początku przyszłego roku –dodała – „będzie możliwa tylko i wyłącznie ich realizacja i zarządzanie ryzykiem w tych projektach”.
Jeszcze nic straconego
Zapewniła jednak, że „nie ma jeszcze utraconych pieniędzy”. Poinformowała, że w Ministerstwie Rozwoju Regionalnego został złożony wniosek o podwyższenie dofinansowania projektów transportu publicznego, za które odpowiadają zarówno PKP Polskie Linie Kolejowe, jak i samorządy miast oraz województw. W tej sprawie trwają również rozmowy z Komisją Europejską, ponieważ taka decyzja wymaga pozytywnej opinii Brukseli. Rozstrzygnięcie ma nastąpić w najbliższych dwóch miesiącach.
To wszystko przez zaniedbania
W ocenie wiceminister transportu, obecna sytuacja jest w dużej mierze efektem zaniedbań ze strony największego beneficjenta unijnych środków zarezerwowanych na kolej, czyli PKP PLK. „Chciałabym dać jednak szansę kolegom z zarządu, ponieważ opracowali oni plan naprawczy w tym zakresie i chciałabym zobaczyć, na czym on polega, jak to będzie wyglądało z ich strony”- dodała.
Wolińska–Bartkiewicz zapowiedziała przy tym aktywne uczestnictwo ministerstwa w planie naprawczym. „Nie zrzucam z ministerstwa odpowiedzialności, wręcz odwrotnie, chcemy zacieśnić tę współpracę i przyglądać się temu baczniej, żeby nie było takich sytuacji, że jesteśmy zaskakiwani, że coś miało być, a nie ma”–dodała.
Więcej z Działu Kontrakty
PESA z idealną ofertą dla Polregio
09.04.2024
Parowóz Px29-1704 potrzebuje naprawy P5
04.04.2024
Polregio chce zmodernizować SA108-006
03.04.2024
Podkarpackie bez nowych ezt-ów
28.03.2024
Do kupienia EN57-935
11.03.2024
Więcej z Działu Pasażer
Więcej z Działu Prawo
Duża kasa w pociągu z Ukrainy
03.04.2024
PKP trafią do Ministerstwa Infrastruktury
07.03.2024
RegioJet niezadowolony z decyzji UTK
05.03.2024
Sabotaż na linii kolejowej. Jest śledztwo
27.02.2024
Kradli i wpadli. Udana interwencja SOK
19.01.2024
Gruba kasa w pociągu z Ukrainy
04.01.2024
Nie warto grozić kierownikowi pociągu!
19.12.2023
Więcej rządowej kasy na kolej
15.11.2023
Więcej z Działu Przewoźnicy
Więcej z Działu Producenci
Więcej lokomotyw PESA Gama w Cargounit
14.12.2023
Griffin pojechał 240 km/h [FILM]
27.10.2023
12 lokomotyw EURO9000 dla Alpha Trains
25.10.2023
Więcej z Działu Infrastruktura
Bezpieczniej na linii Rail Baltica
10.04.2024
Dworzec w biurowcu. W Słupsku
26.03.2024
Okrąglak ocalony od zapomnienia
21.03.2024