Kolei Lubuskich nie będzie
inforail
02.04.2013 11:02
Kolei Lubuskich nie będzie
Nie posiadamy wystarczającego potencjału, żeby myśleć o kolejach lubuskich. Przewozy Regionalne zaczynają sobie radzić –powiedziała marszałek województwa lubuskiego Elżbieta Polak. A to oznacza, że pasażerowie regionu są skazani właśnie na Przewozy Regionalne, przewoźnika, który dotychczas obsługiwał i, jak wszystko na to wskazuje, nadal będzie obsługiwał regionalne połączenia kolejowe w województwie. Mimo, iż coraz więcej samorządów, Mazowsze, Śląskie, Dolnośląskie, Kujawsko-Pomorskie, być może Małopolska, decyduje się na rezygnację, powolną bądź całkowitą, z usług Przewozów Regionalnych, to jednak w lubuskim sytuacja ma się nie zmienić. Dlaczego? Spółka Przewozy Regionalne, których Samorząd Województwa Lubuskiego jest skromnym udziałowcem, wychodzi na prostą. To jest bardzo dobra informacja. Przewozy Regionalne zaczynają sobie radzić –mówi marszałek Polak. Okres ostatnich 4 lat, od momentu, kiedy właścicielami Spółki Przewozy Regionalne zostali marszałkowie województw, przyniósł znaczną poprawę efektywności jej działania. Wynik finansowy w tym okresie poprawił się o 242 mln zł, tj. z (-) 296 mln zł w 2009 r. do (-) 54 mln zł w 2012 r. Dodatkowo, w 2011 r. Spółka po raz pierwszy od momentu usamorządowienia osiągnęła dodatni wynik operacyjny.
Samorząd województwa lubuskiego co roku dofinansowuje transport publiczny w ramach wielomilionowych umów. I tak:
2008r. –20 175 685 zł
2009r. –23 000 000 zł
2010r. –31 150 000 zł
2011r. –37 763 168 zł
2012r. –38 897 716 zł (umowa jest w trakcie rozliczania)
2013r. –34 966 613 zł (plan).
Będą nowe pociągi
Marszałek Elżbieta Polak zapowiedziała również zakup kolejnych pociągów do obsługi połączeń regionalnych w województwie. W tym roku do Lubuskiego trafi 7,2 mln zł. Zostaną one wykorzystane na częściowe sfinansowanie zakupu czterech spalinowych pojazdów. Pozostała część pochodzić będzie z LRPO. – Na zakup taboru kolejowego przeznaczamy co roku bardzo dużo pieniędzy. To już jest ponad 80 mln na zakup taboru kolejowego. Ale ten rok jest szczególny, ponieważ kupujemy cztery szynobusy za prawie 50 mln zł. Jeszcze w tym roku połączą Lubuskie z Brandenburgią –poinformowała marszałek Polak. – Umowa na cztery szynobusy, które otrzymamy w tym roku została już podpisana. Wykonawcą będzie bydgoska PESA. Będą one spełniały warunki, które umożliwią im wjazd na teren Brandenburgii. Chcemy rozwijać połączenia transgraniczne, łączące Gorzów Wielkopolski i Zieloną Górę z Berlinem. Te szynobusy będą bardzo nowoczesne –dodał wicemarszałek Jacek Hoffmann. A to nie koniec zakupów lubuskiego. W latach 2014 -2015 środki z Funduszu Kolejowego i rezerwy celowej z budżetu państwa zaplanowano na zakup dwóch czteroczłonowych elektrycznych zespołów trakcyjnych. Wartość jednego pojazdu to kwota 24,6 mln zł. – Na wkład własny przeznaczyliśmy na ten cel 29,2 mln zł. Będzie to projekt w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktury i Środowiska realizowany w partnerstwie z regionem zachodniopomorskim. Zachodniopomorskie jest liderem. My będziemy mieli dwa pociągi –mówi marszałek Elżbieta Polak. Pierwszy pociąg pojawi się na lubuskich torach w 2014 a drugi w 2015 roku. W województwie mają pojawić się także zmodernizowane jednostki elektryczne, należące do Przewozów Regionalnych. Projekt „Modernizacja 44 elektrycznych zespołów trakcyjnych”obejmuje osiem województw: Lubuskie, Dolnośląskie, Lubelskie, Pomorskie, Łódzkie, Kujawsko-Pomorskie, Wielkopolskie i Zachodniopomorskie.
Więcej z Działu Kontrakty
PESA z idealną ofertą dla Polregio
09.04.2024
Parowóz Px29-1704 potrzebuje naprawy P5
04.04.2024
Polregio chce zmodernizować SA108-006
03.04.2024
Podkarpackie bez nowych ezt-ów
28.03.2024
Do kupienia EN57-935
11.03.2024
Więcej z Działu Pasażer
Więcej z Działu Prawo
Duża kasa w pociągu z Ukrainy
03.04.2024
PKP trafią do Ministerstwa Infrastruktury
07.03.2024
RegioJet niezadowolony z decyzji UTK
05.03.2024
Sabotaż na linii kolejowej. Jest śledztwo
27.02.2024
Kradli i wpadli. Udana interwencja SOK
19.01.2024
Gruba kasa w pociągu z Ukrainy
04.01.2024
Nie warto grozić kierownikowi pociągu!
19.12.2023
Więcej rządowej kasy na kolej
15.11.2023
Więcej z Działu Przewoźnicy
Więcej z Działu Producenci
Więcej lokomotyw PESA Gama w Cargounit
14.12.2023
Griffin pojechał 240 km/h [FILM]
27.10.2023
12 lokomotyw EURO9000 dla Alpha Trains
25.10.2023
Więcej z Działu Infrastruktura
Bezpieczniej na linii Rail Baltica
10.04.2024
Dworzec w biurowcu. W Słupsku
26.03.2024
Okrąglak ocalony od zapomnienia
21.03.2024