Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Kolei Lubuskich nie będzie

inforail
02.04.2013 11:02
Nie posiadamy wystarczającego potencjału, żeby myśleć o kolejach lubuskich. Przewozy Regionalne zaczynają sobie radzić –powiedziała marszałek województwa lubuskiego Elżbieta Polak. A to oznacza, że pasażerowie regionu są skazani właśnie na Przewozy Regionalne, przewoźnika, który dotychczas obsługiwał i, jak wszystko na to wskazuje, nadal będzie obsługiwał regionalne połączenia kolejowe w województwie. Mimo, iż coraz więcej samorządów, Mazowsze, Śląskie, Dolnośląskie, Kujawsko-Pomorskie, być może Małopolska, decyduje się na rezygnację, powolną bądź całkowitą, z usług Przewozów Regionalnych, to jednak w lubuskim sytuacja ma się nie zmienić. Dlaczego? Spółka Przewozy Regionalne, których Samorząd Województwa Lubuskiego jest skromnym udziałowcem, wychodzi na prostą. To jest bardzo dobra informacja. Przewozy Regionalne zaczynają sobie radzić –mówi marszałek Polak. Okres ostatnich 4 lat, od momentu, kiedy właścicielami Spółki Przewozy Regionalne zostali marszałkowie województw, przyniósł znaczną poprawę efektywności jej działania. Wynik finansowy w tym okresie poprawił się o 242 mln zł, tj. z (-) 296 mln zł w 2009 r. do (-) 54 mln zł w 2012 r. Dodatkowo, w 2011 r. Spółka po raz pierwszy od momentu usamorządowienia osiągnęła dodatni wynik operacyjny.
Samorząd województwa lubuskiego co roku dofinansowuje transport publiczny w ramach wielomilionowych umów. I tak:
2008r. –20 175 685 zł
2009r. –23 000 000 zł
2010r. –31 150 000 zł
2011r. –37 763 168 zł
2012r. –38 897 716 zł (umowa jest w trakcie rozliczania)
2013r. –34 966 613 zł (plan).
Lubuskie szynobusy będą nadal obsługiwane przez Przewozy Regionalne (źródło: Wikipedia)
Będą nowe pociągi
Marszałek Elżbieta Polak zapowiedziała również zakup kolejnych pociągów do obsługi połączeń regionalnych w województwie. W tym roku do Lubuskiego trafi 7,2 mln zł. Zostaną one wykorzystane na częściowe sfinansowanie zakupu czterech spalinowych pojazdów. Pozostała część pochodzić będzie z LRPO. – Na zakup taboru kolejowego przeznaczamy co roku bardzo dużo pieniędzy. To już jest ponad 80 mln na zakup taboru kolejowego. Ale ten rok jest szczególny, ponieważ kupujemy cztery szynobusy za prawie 50 mln zł. Jeszcze w tym roku połączą Lubuskie z Brandenburgią –poinformowała marszałek Polak. – Umowa na cztery szynobusy, które otrzymamy w tym roku została już podpisana. Wykonawcą będzie bydgoska PESA. Będą one spełniały warunki, które umożliwią im wjazd na teren Brandenburgii. Chcemy rozwijać połączenia transgraniczne,  łączące Gorzów Wielkopolski i Zieloną Górę z Berlinem. Te szynobusy będą bardzo nowoczesne –dodał wicemarszałek Jacek Hoffmann. A to nie koniec zakupów lubuskiego. W latach 2014 -2015 środki z Funduszu Kolejowego i rezerwy celowej z budżetu państwa zaplanowano na zakup dwóch czteroczłonowych elektrycznych zespołów trakcyjnych. Wartość jednego pojazdu to kwota 24,6 mln zł. – Na wkład własny przeznaczyliśmy na ten cel 29,2 mln zł. Będzie to projekt w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktury i Środowiska realizowany w partnerstwie z regionem zachodniopomorskim. Zachodniopomorskie jest liderem. My będziemy mieli dwa pociągi –mówi marszałek Elżbieta Polak. Pierwszy pociąg pojawi się na lubuskich torach w 2014 a drugi w 2015 roku. W województwie mają pojawić się także zmodernizowane jednostki elektryczne, należące do Przewozów Regionalnych. Projekt „Modernizacja 44 elektrycznych zespołów trakcyjnych”obejmuje osiem województw: Lubuskie, Dolnośląskie, Lubelskie, Pomorskie, Łódzkie, Kujawsko-Pomorskie, Wielkopolskie i Zachodniopomorskie.