Kole Mazowieckie na sprzedaż

inforail
18.05.2010 20:38
Zarząd Województwa Mazowieckiego podjął decyzję o wniesieniu pod obrady sejmiku stanowiska dotyczącego sprzedaży przez województwo mazowieckie udziałów w spółce „Koleje Mazowieckie – KM”. To szansa na rozwój spółki i początek kolejnego etapu budowy nowoczesnego transportu kolejowego na Mazowszu.
Wicemarszałek Piotr Szprendałowicz
Spółka „Koleje Mazowieckie –KM”rozpoczęła działalność 1 stycznia 2005 r. Dzięki decyzji Samorządu Województwa Mazowieckiego o utworzeniu pierwszej samorządowej spółki kolejowej w kraju udało się uporządkować i wzmocnić transport kolejowy na Mazowszu, a także stworzyć fundamenty nowoczesnej, regionalnej spółki kolejowej. W tym czasie wzrosła również liczba pasażerów KM –40 mln w 2005 roku do ponad 51 mln w 2009 r.
Pasażerowie oczekują nowoczesnego taboru, jeszcze większego komfortu podróży. Do tego potrzebne są ogromne nakłady finansowe, które mógłby zapewnić inwestor –powiedział członek zarządu województwa mazowieckiego Piotr Szprendałowicz. –Spółka jest w tej chwili w bardzo dobrej kondycji. Warto więc dać jej szansę na jeszcze większy rozwój.
Wsparcie samorządu województwa sprawiło, że spółka ma stabilną sytuację finansową, dysponuje coraz lepszym taborem i nie boryka się z problemami finansowymi znanymi większości przewoźników w kraju. To pozwoliło umocnić pozycję spółki KM na rynku. Kolejny etap rozwoju przewoźnika wymaga jednak dalszych znaczących inwestycji w tabor, którego zakup jest niezbędny, aby dostosować usługi KM do bieżących potrzeb pasażerów. Niestety, w obecnej sytuacji finansowej województwo wyczerpało swoje możliwości finansowania tej skali inwestycji. Szansą na dalszy, dynamiczny rozwój spółki i wykorzystanie jej potencjału może być pozyskanie inwestora. Dlatego Zarząd Województwa Mazowieckiego podjął decyzję o wniesieniu pod obrady sejmiku stanowiska dotyczącego sprzedaży udziałów w spółce. W takiej sytuacji spółka zyskałaby możliwość rozwoju, a władze województwa w dalszym ciągu byłyby zamawiającym usługi przewozowe, co pozwoliłoby im nadal decydować o realizowanych na Mazowszu połączeniach.
W dalszym ciągu będziemy mieli wpływ na siatkę połączeń –dodał skarbnik województwa mazowieckiego Marek Miesztalski. –Województwo mazowieckie jako zamawiający usługę na terenie naszego regionu będzie dofinansowywać kursy, które będą tego wymagać.
Ostateczną decyzję w sprawie sprzedaży udziałów spółki KM podejmą Radni Województwa Mazowieckiego. Wcześniej przeprowadzona zostanie szczegółowa analiza przedprywatyzacyjna.
Przez ostatnie pięć lat samorząd województwa zakupił m.in. 10 nowych EZT-ów (elektrycznych zespołów trakcyjnych) typu Flirt –221, 6 mln zł, 37 piętrowych wagonów pasażerskich typu push-pull –254 mln zł, 11 używanych autobusów szynowych od Deutsche Bahn –575 tys. euro, 184 używane EZT-y od PKP Przewozy Regionalne –175,5 mln zł, 2 zmodernizowane EZT-y typu EW60 –1,85 mln zł.
Dodatkowo spółka planuje pozyskanie 16 EZT-ów w ramach projektu z Programu Operacyjnego „Infrastruktura i Środowisko”, realizuje zakup 11 nowych lokomotyw do prowadzenia składów złożonych z wagonów piętrowych, 5 używanych EZT-ów i modernizację 150 EZT-ów.
W związku z rozwojem spółki rosły potrzeby nowych połączeń, a wraz z tym dotacje na realizację przewozów regionalnych –od 99,6 mln zł w 2005 r. do 193 mln zł w 2010 r. W tym czasie zwiększyła się praca eksploatacyjna z 12 355 339,000 pockm (pociągokilometrów) w 2005 r do 14 699 533,357 pockm w 2009 r.