Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Klimatyczny pocałunek czyli Stadler dla SBB

inforail
07.03.2011 21:16
W wiedeńskim tunelu aerodynamicznym rozpoczęły się nowego, piętrowego produktu Stadler Rail, przygotowywanego dla kolei SBB.Składy KISS (Komfortabel Innovatier Spurtstarker S-Bahn-Zug –pociąg komfortowy, innowacyjny, szybki podmiejski) są przystosowane do zaspokajania potrzeb przewoźników, obsługujących przede wszystkim przewozy aglomeracyjne. Dodatkowo, zauważyć trzeba, iż dzięki temu, iż nowa konstrukcja dla SBB jest dwupiętrowa, będzie mogła zabrać na swój pokład więcej pasażerów, aniżeli tradycyjny ezt. Pociągami, które zostaną dostarczone SBB, będzie mogło podróżować 1300 pasażerów w każdym, z czego 535 na miejscach siedzących. Ilość podróżnych jest uzależniona od liczby członów pociągu. Może ich być od 2 do 8. Łącznie przewoźnik otrzyma 74 takie pociągi. Ponadto KISS ma trafić również do Westbahn (Austria) –7 sztuk, ODEG (Niemcy) -16 pociągów i CFL (Luksemburg) –8 sztuk, a także szwajcarskich kolej BLS – 24 sztuki.    
KISS dla SBBKISS dla SBB
KISS to rozwinięcie starszych konstrukcji Stadlera –GTW i FLIRT-a. Rozwój ten został osiągnięty nie tylko w układzie napędowym jednostki, ale również budowie zewnętrznej. Zmiany są widoczne zwłaszcza wtedy, gdy porównujemy komponenty wykorzystane przez producenta przy budowie nowego pociągu. I tak przykładowo wskazać można chociażby czoło pociągów KISS i FLIRT, które na pierwszy rzut oka wyglądają bardzo podobnie. I tak w Polsce znajomo prezentować się będą Flirty, jeżdżące w barwach Kolei Mazowieckich. –Budowa modułowa naszych pociągów ma wiele zalet. Przy ich tworzeniu mogliśmy wykorzystać wcześniejsze doświadczenia. Ma także znaczenie przy serwisowaniu i bieżącej eksploatacji jednostek –tłumaczy przedstawiciel producenta Herbert Welte.
KISS dla ArrivyKISS dla Westbahn
Prace nad pociągiem piętrowym Stadler rozpoczął już w 2001 roku, kiedy to powstała koncepcja i pierwsze projekty pojazdów DOSTO. Jego produkcja ruszyła jednak dopiero 7 lat później. Wykorzystano, przy realizacji zamówień doświadczenia, które firma zdobyła w ciągu tych lat. Tak powstał KISS, pociąg przystosowany do wykonywania przewozów regionalnych i aglomeracyjnych, z prędkością do 160 km/h. Co więcej pociągi Stadlera dostępne są również w szybszej wersji –do 200 km/h, z przeznaczeniem do realizacji przewozów dalekobieżnych. Takie pociągi zamówiły niemieckie koleje Westbahn.  
– Razem z kolejami SBB określiliśmy bardzo dokładnie parametry pociągu –od długości poczynając, na materiałach z jakich będą wykonywane podłokietniki czy sposób montowania śmietniczek. Chociaż może się wydawać, że są to mało istotne szczegóły, to jednak mają one wpływ na komfort podróżowania pasażerów i dlatego są dla nas tak istotne – podkreśla Christof Bernhart.
KISS dla BLSKISS dla ODEG
Pierwszy KISS dla SBB jest już gotowy i jak wspomniano na wstępie aktualnie trwają jego testy w tunelu aerodynamicznym. Wszystko po to, aby zobaczyć jak pojazd zachowuj się w różnych warunkach atmosferycznych –upał, śnieg, ulewa, mróz…Pojazd ma być gotowy do eksploatacji w każdych warunkach pogodowych. Wszystkie dane i zachowania w zmieniającej się aurze odczytywane są na specjalnie zamontowanych w tym celu przyrządach pomiarowych. Więcej. Klimatyzacja jest testowana w warunkach symulowanego ciepła, takiego, jak podczas liniowej jazdy „wytwarzają”ludzie. Testy w tunelu potrwają do końca marca, pierwszy pociąg ma trafić do SBB już w maju.
KISS dla SBB AG – dane techniczne:
Długość –150 m
Wysokość –4,595 m
Szerokość –2,8 m
Masa –297 t
Układ osi: Bo’Bo’+2’2’+2’2’+2’2’+2’2’+Bo’Bo’
V max –160 km/h
Przyspieszenie –1,1 m/s²
Zasilanie –15 kV (AC)
Liczba miejsc:
Klasa 1 –120
Klasa 2 –415
Stojących –838 (4 os./m²)
Wysokość podłogi:
Przy wejściu –555 mm
Na dolnym poziomie –440 mm
Na górnym poziomie –2515 mm