Kiss&ride przed poznańskim dworcem

inforail
31.03.2016 08:16

W Poznaniu oddany doużytku został pierwszy parking Kiss&ride. Pojawił się on przed budynkiemstarego dworca. Wyznacza miejsca, w których osoby podwożące podróżnych nadworzec, mogą się zatrzymać, „dać buziaka na do widzenia” i odjechać.

Poznański magistrat przypomina, że takie parkingi możnaspotkać w wielu dużych aglomeracjach przy ważnych węzłach przesiadkowych:kolejowych, autobusowych, stacjach metra. W Polsce funkcjonują m.in. wWarszawie, Wrocławiu czy Łodzi. Umożliwiają legalny 1-minutowy postój w celuwysadzenie pasażera w najbliższym sąsiedztwie dworca czy przystanku. W Poznaniubrak miejsc, w których można swobodnie zatrzymać się, by wysadzić czy odebraćpodróżnych, był mocno odczuwalny. Zwłaszcza, że miejsca przed budynkiem staregodworca były z reguły blokowane przez taksówki.

– Wielokrotnie odbieraliśmy w tej sprawie skargi odpoznaniaków. Prosiliśmy Straż Miejską, by przyjrzała się sytuacji, ale była tozabawa w „ciuciubabkę”. Gdy strażnicy pojawiali się w okolicy dworca,taksówkarze znikali, gdy odchodzili, taksówki momentalnie zajmowały miejscaprzed dworcem – mówił zastępca prezydenta Poznania Maciej Wudarski.

Rozwiązaniem problemu mają być miejsca Kiss&Ride. Jakinformuje poznański ratusz jest to kompromis wypracowany na drodze negocjacji,które miasto podjęło z grupą przedstawicieli korporacji taksówkarskich orazindywidualnych kierowców taksówek. W ramach umowy ZDM wyznaczy w okolicyfilarów mostu Dworcowego dodatkowe miejsca postojowe dla taksówkarzyodbierających podróżnych z dworca. Ci z kolei zobowiązali się do nieblokowaniamiejsc przed budynkiem dworca.

– Porozumienie ma charakter umowy dżentelmeńskiej. Torozwiązanie będzie dobrze funkcjonowało tylko wtedy, gdy wszystkie strony będąją respektować – zaznacza prezydent Wudarski – Jeśli sytuacja nie ulegniezmianie, będziemy musieli pomyśleć o zamknięciu placu dworcowego i wprowadzeniuzasad podobnych do tych funkcjonujących na Ławicy.

Oznakowanie ma charakter dodatkowy i informacyjny,przypominający o tym, że są to miejsca przeznaczone wyłącznie dla osóbpodwożących podróżnych. Testowane rozwiązanie, jeśli się sprawdzi, będziewprowadzane w okolicach innych węzłów przesiadkowych.

– Kolejnym naturalnym miejscem, gdzie moglibyśmy taki znakpostawić jest dworzec PKS, od strony ulicy Składowej, gdzie możliwy jest1-minutowy postój – zapowiada Tadeusz Nawalaniec, zastępca dyrektora poznańskiegoZDM.