Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Kijów: Czy na Ukrainie ruszy reforma kolei UZ?

inforail
15.02.2008 14:14

Jak informuje służba prasowa ukraińskich kolei УкраїнскіЗалізниці/Ukrajiński Zaliznici (УЗ/UZ), Ministerstwo transportu i łączności Ukrainy wkrótce wniesie do rządu swój projekt związany z rozwojem ukraińskich kolei УкраїнскіЗалізниці/Ukrajiński Zaliznici (УЗ/UZ). Rozchodzi się o raz już zatwierdzony w 2006 r. projekt, który potem minister w gabinecie Janukowicza Winski obraźliwie i głupio nazwał „koncepcją likwidacji kolei“. Koncepcja ta rozpatruje również orientacyjne możliwości prywatyzacji kolei.

Dokument ten w przedmowie podkreśla, że reforma kolei na Ukrainie powinna nastąpić przy wzięciu pod uwagę doświadczeń zagranicznych —Rosji, Kazachstanu, Polski, Niemiec, Węgier i Słowacji. Tymczasem wcześniejszy minister Josif Winski niejeden raz niefachowo powiedział, że 'УкраїнскіЗалізниці/Ukrajiński Zaliznici (УЗ/UZ) na polu reformy nie podąży przykładem rosyjskich kolei РЖД/RŽD’.
Nowe władze resortu nie wykluczają sprzedaży części udziałów państwowych UZ tak, że własność państwowa nie przekroczy 25%. Oczywiście sprzedaż akcji UZ powinna przejść przez ręce funduszu skarbu państwa Fond Gosimuszczewstwa Ukrajini. Należy także przejrzeć i gruntownie zmienić system polityki taryfowej w przewozach towarowych, oraz cały mechanizm amortyzacji, bo jedynie tą drogą można będzie wyprowadzić UZ z kryzysu. Tak czy inaczej, decyzja w sprawie reformy kolei leży w rękach Julii Timoszenko.