Kiedy wreszcie koniec prac na trasie Warszawa – Poznań?

inforail
13.01.2023 08:45

Z informacji przekazanych przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. wynika, że zakończenie wszystkich prac w ramach projektu pn. „Prace na linii kolejowej E 20 na odcinku Warszawa – Poznań, pozostałe roboty, odcinek Sochaczew – Swarzędz” planowane jest w IV kwartale 2023 roku – napisał wiceminister Rafał Weber w odpowiedzi na interpelację poselską.

I dodał, że osiągnięcie docelowego czasu przejazdu pociągów na trasie Warszawa – Poznań uzależnione jest od zakończenia innych inwestycji realizowanych na linii kolejowej E 20 oraz na terenie warszawskiego węzła kolejowego.

Prace trwają

Chodzi o projekt pn. „Poprawa przepustowości linii kolejowej E 20 na odcinku Warszawa – Kutno, etap I: Prace na linii kolejowej nr 3 na odc. Warszawa – granica LCS Łowicz” oraz przebudowę stacji Warszawa Zachodnia. Dodatkowo czas przejazdu pociągów uzależniony jest również od parametrów technicznych pojazdów trakcyjnych używanych przez przewoźników kolejowych oraz od liczby i czasu postojów handlowych przewidzianych przez przewoźnika.

Rafał Weber podał, że głównym celem przebudowy linii kolejowej E 20 jest zwiększenie przepustowości linii kolejowej poprzez m.in. zabudowę nowoczesnych systemów sterowania ruchem kolejowym oraz modernizację sieci trakcyjnej i systemu zasilania. Pozwoli to m.in. na poszerzenie oferty przewozowej, poprawę bezpieczeństwa i komfortu podróży oraz dostosowanie infrastruktury do wymogów technicznych specyfikacji interoperacyjności UE poprzez wyeliminowanie barier dla osób z ograniczoną możliwością poruszania się. Główny zakres robót objął przebudowę wcześniej niemodernizowanych stacji, tj. Podstolice, Konin, Koło, Kutno, Łowicz Główny, których infrastruktura niejednokrotnie miała więcej niż 30 lat, a jej stan techniczny nie był zadowalający. Ponadto nowa sieć trakcyjna wraz ze zmodernizowanymi i nowymi podstacjami trakcyjnymi oraz nowoczesne systemy sterowania ruchem kolejowym pozwolą wykorzystać w pełni przepustowość linii kolejowej E 20. Obecny budżet projektu pn. „Prace na linii kolejowej E 20 na odcinku Warszawa – Poznań, pozostałe roboty, odcinek Sochaczew – Swarzędz” wynosi 2,2 mld zł.