Kiedy na trasie Kraków – Katowice pojedziemy z maksymalną prędkością ?
Tytułowe pytanie zostało zadanie ministrowi infrastruktury przez grupę posłów. W odpowiedzi, jakiej udzielił wiceminister Rafał Weber pada konkretny termin.
Kiedy więc z Krakowa do Katowic pojedziemy z maksymalną prędkością?
Koniec 2022 roku
Zgodnie ze zaktualizowanym harmonogramem, całkowite zakończenie projektu pn. „Modernizacja linii kolejowej E 30, etap IIb, odcinek Zabrze – Katowice – Kraków” ma nastąpić do końca 2022 roku – poinformował wiceminister infrastruktury Rafał Weber.
Jednocześnie wskazał, że modernizacja linii kolejowej z Katowic do Krakowa, będącej częścią Paneuropejskiego Korytarza Transportowego E30, obejmuje wymianę torów, podkładów oraz sieci trakcyjnej, a także odnowienie systemu zasilania i jest prowadzona na obszarze dwóch województw (śląskiego oraz małopolskiego) w ramach projektu pn. „Modernizacja linii kolejowej E 30, etap IIb, odcinek Zabrze – Katowice – Kraków”.
Max 160 km/h
W ramach projektu zostanie przebudowanych kilka stacji pasażerskich zapewniających lepszą dostępność dla osób o ograniczonej możliwości poruszania się. Na zmodernizowanym odcinku pociągi pasażerskie będą mogły osiągać prędkość do 160 km/h, natomiast pociągi towarowe do 120 km/h – podał wiceminister.
Ograniczenie negatywnego wpływu ruchu pociągów na środowisko naturalne zapewnią m.in. ekrany akustyczne, odwodnienia i przejścia dla zwierząt.
Realizacja przedmiotowego projektu wpłynie na:
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
- poprawę jakości połączeń przewozów pasażerskich,
- większą dostępność terenów, przez które przebiega linia E 30 (dostępu do dużych ośrodków gospodarczych, kulturalnych i oświatowych: Krakowa, Katowic, Rzeszowa),
- podniesienie konkurencyjności komunikacyjnej województw śląskiego i małopolskiego, przy jednoczesnej poprawie stanu środowiska.
Na trasie z Katowic do Krakowa PKP PLK S.A. zaplanowała 10 nowych dodatkowych bezkolizyjnych skrzyżowań. Ponadto modernizowane są 24 wiadukty kolejowe i drogowe.
Modernizacją krakowskiego odcinka
W chwili obecnej PKP PLK S.A. kończy modernizację krakowskiego odcinka linii E30 w kierunku Katowic. Niestety spółka rzadko chwali się efektami tych prac, stąd o ich postępie dowiadujemy się dopiero ze stanowiska Ministerstwa Infrastruktury. Przebudowano przystanek i stację, zmodernizowano wiadukty, zbudowano nowy przystanek Kraków Bronowice. Zakończenie wszystkich prac na linii Jaworzno Szczakowa - Kraków w ramach projektu “Modernizacja linii kolejowej E-30, na odcinku Zabrze-Katowice-Kraków, etap IIb” planowane jest do końca 2020 roku.
Nie bez wpływu na skrócenie czasu przejazdu na trasie Kraków – Katowice mają prace prowadzone na tym odcinku linii E30 w ramach innych projektów, np. „Prace na linii kolejowej E 30 na odcinku Kraków Główny Towarowy – Rudzice wraz z dobudową torów linii aglomeracyjnej”.
Prace na linii 94
Niezależnie od prac związanych z modernizacją linii kolejowej z Katowic do Krakowa, realizowane są prace na linii kolejowej nr 94 na odcinku Kraków Płaszów – Oświęcim, która jest częścią alternatywnego połączenia kolejowego Krakowa z Katowicami w zakresie projektu pn. „Prace na linii kolejowej nr 94 na odcinku Kraków Płaszów – Skawina – Oświęcim w ramach Udrożnienie podstawowych ciągów wywozowych z Górnego Śląska”. Przypomnijmy, że od nowego rozkładu jazdy znacznie zwiększyła się liczba połączeń na odcinku Kraków – Katowice. Połączenia obsługują Koleje Śląskie i Polregio d. Przewozy Regionalne oraz PKP Intercity.