Keolis kupi polskie ezt-y?

inforail
23.07.2014 12:08
Keolis Deutschland GmbH opublikował właśnie informację o postępowaniu na dostawę ezt-ów. Zamówienie zostało podzielone na dwie części w dość ciekawy sposób. Pierwsza mianowicie obejmuje produkcję i dostawy elektrycznych pojazdów szynowych, które mają być wykorzystywane przy świadczeniu usług kolejowych (kolej regionalna, bez linii dużych prędkości) na sieci DB Netz AG w Niemczech oraz w przypadku linii przygranicznych na sieciach państw ościennych (np. w Holandii). Pociąg mają być nowe i być dopuszczone do poruszania się po wskazanych wyżej sieciach kolejowych. Wielkość zamówienia w zależności od pracy przewozowej, ma obejmować od około 5 do 85 pojazdów w różnych konfiguracjach. Wszystkie mają być jednak wieloczłonowe. Przewoźnik dopuszcza jednak dostawy pociągów w formie leasingu, co stanowi drugą cześć zamówienia. Tu możliwe są dostawy także pojazdów używanych. Pozostałe warunki bez zmian, a więc dostawy elektrycznych pojazdów szynowych, które mają być wykorzystywane przy świadczeniu usług kolejowych (kolej regionalna, bez linii dużych prędkości) na sieci DB Netz AG w Niemczech oraz w przypadku linii przygranicznych na sieciach państw ościennych (np. w Holandii). Identyczna jest także ich liczba od 5 do 85.
O zamówienie mogą ubiegać się firmy, które w ciągu ostatnich 5 lat dostarczyły co najmniej 5 nowych jednostek elektrycznych, z dopuszczeniem do ruchu na terenie Niemiec, Holandii, Czech, Francji i Polski. Podobnie wygląda kryterium doświadczenia przy części drugiej, dotyczące leasingu. Tu dodatkowo wymagana jest wartość zawartych umów leasingowych: co najmniej 20 000 000 EUR. Wskazanie dopuszczenia jednostek do ruchu na terenie Polski i Czech, jako jednego z warunków doświadczenia, może wskazywać, że niemiecki przewoźnik rozważa zakup taboru od producentów z tych dwóch państw. W grę zatem wchodziłyby PESA, Newag i Skoda.
Flirt Stadlera w barwach Eurobahn (foto: Stadler)
Wybrana zostanie oferta najkorzystniejsza ekonomicznie z uwzględnieniem kryteriów określonych w specyfikacjach, w zaproszeniu do składania ofert lub do negocjacji. Okres obowiązywania systemu kwalifikowania to 5 sierpnia 2014 roku –4 sierpnia 2015 roku.  
Keolis Deutschland jest największym prywatnym przewoźnikiem kolejowym w Nadrenii Północnej-Westfalii. Zatrudnia ponad 380 pracowników, w tym ponad 200 to maszyniści i personelu pociągów.
W 2000 Eurobahn rozpoczął jako pierwszy prywatny przewoźnik obsługę linie RB 71 i RB 73. W codziennej pracy na tej trasie kursują spalinowe jednostki TALENT, wyprodukowane przez Bombardiera.
Od grudnia 2008 Eurobahn działa na sieci Hellweg. Kursują tu elektryczne jednostki typu Flirt, wyprodukowane przez Stadlera.  
W grudniu 2009 roku, przewoźnik rozpoczął kursowanie na sieci Meuse-Rhine-Lippe. Tutaj również Eurobahn wykorzystuje Flirty Stadlera. Pociągi te, obsługując linię RB13 docierają do Holandii.
W grudniu 2013 r. 'SOWA’ kontrakt został przedłużony do 2025 r., a sieć z Eurobahn została powiększona o linie RB 67 i RE 82. Przewoźnik startuje w kolejnych przetargach na obsługę linii na sieci DB. Stąd też potrzeba zakupu kolejnych pociągów.

Oprócz Niemiec Keolis działa, także jako przewoźnik autobusowy, w kilkunastu innych państwach. Dość wspomnieć Francję, Australię, Belgię, Kanadę, Chiny, Danię, Indie, Holandię, Norwegię, Portugalię, Szwecję. Wielką Brytanię czy Stany Zjednoczone.