KDP wymagają nowych torów i dodatkowych inwestycji
Minister AndrzejAdamczyk został zapytany o inwestycje kolejowe w kontekście wydatkowaniaśrodków związanych z Krajowym Programem Kolejowym. Do wykorzystania jest 67 mldzł.
„Ja nie ukrywałem jeszcze przed rokiem, że jestwszystko dobrze. Mówiłem o tym, że nie odziedziczyliśmy projektów, którepozwalałyby rozpisać przetargi, podpisać umowy na inwestycje kolejowe w ramachtej olbrzymiej kwoty, którą musimy wydać. I wydamy 67 mld złotych do 2023 roku”- przekonywał.
Jak mówił, „w tym roku mamy podpisanych umów na 11 mldzł, do końca roku podpisujemy umowy na 9 mld zł”.
„Cykl życia projektu kolejowego, czyli od momentupodpisania umowy do zakończenia realizacji przedsięwzięć na szlakachkolejowych, to jest ok. 3 lat. Dzisiaj mogę powiedzieć, że zarząd PKP PLKzaczyna nadkontraktacje, czyli przygotowuje projekty na kolejną, nowąperspektywę unijną” – powiedział Adamczyk.
Dopytywany, czy wśród tych projektów jest również powrótkolei dużych prędkości, Adamczyk odpowiedział: „jesteśmy przekonani, że wPolsce można realizować te projekty i przedsięwzięcia, które realizowane są wEuropie i na świecie. Niemniej jednak w przypadku kolei dużych prędkości stoimyprzed koniecznością odpowiedzi na pytanie: czy koleje dużych prędkości w Polscesą niezbędne, czy są potrzebne, czy są ekonomicznie uzasadnione”.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
„Kolej dużych prędkości to nie pociąg, który jeździ potych szlakach kolejowych, które dzisiaj przebudowujemy. Kolej dużych prędkościto zupełnie nowe tory, nowe instalacje” – dodał.
Według Adamczyka decyzja polityczna w tej sprawie zostaniepodjęta, „kiedy eksperci w czasie prac przez okres najbliższych 2-3 latprzygotują nam podstawę do odpowiedzi, czy Polacy potrzebują KDP, czywystarczający jest pociąg, który jeździ punktualnie z przyzwoita prędkością150-180 km/h”.
„